خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تحریم گردان «نتسح یهودا» ارتش اسرائیل توسط آمریکا/ ۲ سناریو در قبال پرونده غزه و رفح

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۲۴۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا نمی‌تواند تمام اقدامات اسرائیل در غزه را زیر سوال ببرد و به همین دلیل حالا جزئی از کل را زیر تحریم خواهد برد.

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل اقدام بی‌سابقه ایالات متحده در خصوص تحریم یک گردان نظامی از ارتش اسرائیل در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که بحث تحریم گردان «نتسح یهودا» که یک گردان نظامی تک جنسیتی با محوریت یهودیان ارتودکس به حساب می‌آید از ابعاد مختلف قابل بررسی است. نخست آنکه در شرایط فعلی اسرائیل به دنبال آن است که به هر ترتیب بتواند عملیات در رفح را شروع کند و در این میان انتقادها از ایالات متحده هم در مورد همین مسأله و چراغ سبز به اسرائیل برای اجرای عملیات علیه رفح به شدت زیاد شده است. آمریکا در طول دهه‌های قبل و به خصوص هفته‌های اخیر از اسرائیل در بالاترین سطح حمایت را کرده و حالا به نظر می‌رسد که از داخل و خارج مورد انتقاد قرار گرفته است. به همین دلیل بحث نقض حقوق‌بشر پیش آمده و آمریکا هم تحریم این گردان را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که می‌بایست یک اقدام واشنگتن را یک مانور سیاسی نمادین دانست. ایالات متحده نمی‌تواند تمام این فرایند و به خصوص اقدامات اخیر اسرائیل در غزه و رفح را زیر سوال ببرد و به همین دلیل برای اینکه ماهیت عملیات اسرائیل در این دو منطقه به انضمام کرانه باختری را به صورت همه جانبه زیر سوال نبرد یک جزئی از کل را تحریم کرده است تا بتواند جوابگوی افکار عمومی خود در داخل و خارج از اراضی اشغالی باشد. واقعیت این است که مسئله غزه یک شکست تمام‌عیار برای نتانیاهو و تیم وی رقم زده و به نوعی موجب شده که وجهه او و اسرائیل در مقیاس بین‌المللی و منطقه‌ای تخریب شود و حتی افکار عمومی غرب هم علیه وی موضع گرفته‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر نگاهی گذرا به وضعیت فعلی پرونده غزه بیندازیم، به صورت علنی می‌بینیم که اسرائیل نتوانسته محورهای مورد نظرش به خصوص ریشه‌کن کردن حماس و تسلط بر این منطقه را به صورت کامل به ورطه عملیاتی شدن درآورد و به همین دلیل انتقادها از تل‌آویو به بالاترین سطح خود رسیده است. نکته سوم اینکه در این راستا آمریکا به هیچ وجه دست از حمایت اسرائیل بر نمی‌دارد و به همین دلیل است که می‌خواهد یک آرام‌سازی را در عرصه سیاسی به تصویر بکشد اما در کل بحث عدم حمایت از اسرائیل مطرح نیست، بلکه آمریکا با تحریم این گردان نظامی به دنبال آن است که بگوید واشنگتن حواسش به تمام مسائل حقوق بشری خواهد بود و نمی‌خواهد که اوضاع و احوال در اراضی اشغالی به هم بریزد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که ما شاهد ادامه حمایت آهنین ایالات متحده از اسرائیل خواهیم بود و باید متوجه باشیم که به صورت کلی دو سناریو در مقطع فعلی مطرح است. سناریوی اول این است که فلسطینی‌ها همزمان با عملیات اسرائیل علیه رفح به شمال غزه فرستاده شوند که اسرائیل از این طریق بتواند جامعه بین‌الملل را در خصوص عدم هدف قرار گرفتن غیرنظامیان با خود همراه کند. سناریوی دوم هم رسیدن به یک آتش‌بس با محورهای مشخص خواهد بود تا بتوانند اوضاع را به سمت آرامش نسبی کانالیزه کنند. از منظر دیگر ممکن است با توجه به فشار افکار عمومی، حماس را تحت فشار قرار دهند تا به هر صورت که شده امتیازهایی را پای میز مذاکره از این جریان و به نفع خود اخذ کنند تا در نهایت آتش‌بس حاکم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز