خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد و موانع موجود بر سر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل/ جهات اختلاف‌نظر واشنگتن و تل‌آویو در مورد نحوه تسلط و مدیریت غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۳۰۰

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اگر سازمان ملل اعلام کنند که فلسطین ۲۲ درصد اراضی مانند کرانه باختری و نوار غزه را شامل می‌شود، در حقیقت ۸۷ درصد اشغالگری اسرائیل را تایید کرده‌اند.

مجید صفاتاج، کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به ارجاع درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد به کمیته اعضای جدید این سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که شرایط عضویت کشورها در سازمان ملل متحد چندین مورد است. نخست آنکه عضو درخواست‌دهنده باید «کشور» باشد، دوم آنکه باید مرزهای مشخص داشته باشد. سوم آنکه کشور مذکور باید «مایل به برقراری صلح» باشد و چهارم آنکه این کشور باید قادر به «برقراری صلح» باشد. این چهار مورد در خصوص عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مصداق نداشت ولی اسرائیل به هر ترتیب به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. در این راستا در سال ۲۰۱۱ میلادی درخواست عضویت فلسطین از سوی تشکیلات خودگردان مطرح شد و برخی کشورهای عربی هم از این مسأله دفاع کردند.

وی ادامه داد: در مقابل، مخالفان این موضوع استناد می‌کردند که مرزهای فلسطین به دلیل آنکه مشخص نشده، نمی‌توان آن را در سازمان ملل متحد عضو کرد. توجه داشته باشید که اگر سازمان ملل متحد و زیر مجموعه‌های آن اعلام کنند که فلسطین ۲۲ درصد اراضی مانند کرانه باختری و نوار غزه را شامل می‌شود، در حقیقت این بدان معناست که از نهر تا بحر را نادیده گرفتند و مرزهای آن با مصر، اردن و لبنان اساساً به حاشیه رفته است. اگر سازمان ملل عضویت فلسطین در این نهاد را بپذیرد، پرسش اصلی این خواهد بود که مرزهای کشور فلسطین کجا خواهد بود؟ اگر همان ۲۲ درصد را تأیید کنند به منزله تایید ۸۷ درصد اشغالگری اسرائیل است اگر هم نپذیرند، در آن وقت می‌توان گفت که با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به هر ترتیب معتقدم به جای عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد باید عضویت اسرائیل در این نهاد بین‌المللی لغو شود؛ چراکه اساساً اسرائیل هیچکدام از شرایط را برای عضویت در این نهاد دارا نبوده و عملاً عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را باید سناریونویسی قدرت‌ها در زمان پیدایش آن بدانیم. اسرائیل یک روال اشغالگری را علنی کرده و سپس موجودیت خود را اعلام کرد و در این مدت هم دست به اشغالگری زده است. با توجه به این اشغالگری که در طول ۷۵ سال گذشته رخ داده، می‌بایست عضویت اسرائیل در سازمان ملل لغو شود و پس از آن فلسطین را عضو این نهاد بین‌المللی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه اسرائیل می‌گوید تشکیل کشور فلسطین باعث تهدید امنیت ملی تل‌آویو می‌شود یک موضع تکراری به حساب می‌آید؛ چراکه اسرائیل به دنبال بلعیدن سرزمین متعلق به فلسطینی‌ها به خصوص غزه، کرانه باختری و رفح است. در این بین برای تصویب عضویت فلسطین دستکم باید ۹ رأی موافق به انضمام عدم وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل قطعی شود که این به نظر دور از ذهن است. نکته پایانی این است که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در مورد نحوه تسلط اسرائیل بر کل غزه و فلسطین و حتی مدل مدیریت آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما این بازی رسانه‌ای بارها تکرار شده ولی زمانی که قرار است برای عضویت فلسطین رأی‌گیری شود ایالات متحده با این مسئله مخالفت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز