خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دلایل میزبانی روسیه از نشست گروه‌های فلسطینی/ ۲ علت درخواست پارلمان اروپا برای آتش‌بس فوری در غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۴۲۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل دائماً در حال اعمال فشار بر ایالات متحده است تا مانع از وقوع جنگ با لبنان شود ولی حمله به رفح را همچنان روی میز دارند.

مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نشست گروه‌های فلسطینی در مسکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید توجه کرد که مسأله آتش‌بس در غزه با توجه به شرایط فعلی کمی دور از ذهن است ولی احتمال دارد که در آستانه ماه مبارک رمضان یا در ابتدای آن توافقی میان طرفین رخ دهد اما واقعیت این است که اسرائیل هم تمایلی به جنگ در ماه رمضان ندارد. تل‌آویو می‌داند که خونریزی در ماه رمضان می‌تواند اعتراضات گسترده‌ای علیه این رژیم در سراسر جهان به وجود بیاورد و به همین دلیل احتمال دارد که اسرائیل نسل‌کشی و جنایات خود در ماه رمضان را متوقف کند. در مقابل باید توجه شود که اساساً ضربه‌ای که اسرائیل از هفتم اکتبر تاکنون متحمل شده، بسیار سنگین بوده و به همین دلیل صلح برای آنها در شرایط کنونی بسیار سخت و دشوار است و به مثابه عقب‌نشینی خواهد بود.

وی ادامه داد: اسرائیل اعلام کرده بود که با تکیه بر جنگ و پیشروی‌های نظامی به هر ترتیب اسرای خود را آزاد خواهد کرد و حتی مذاکرات را هم خارج از دسترس می‌دانست اما حالا بحث مذاکرات علنی را شاهد هستیم که همین موضوع به معنای عقب‌نشینی است. در این میان اسرائیل به دنبال آن است که در خارج از اراضی اشغالی، به هر ترتیب ایران را مقابل آمریکا و غرب قرار دهد و تا جایی که امکان دارد تمرکز را از روی خود کم کند. اسرائیل در ظاهر در حال مخابره پیام‌های مختلف است و بسیاری از ادعاهای آن واقعیت ندارد و برای آنکه دستاوردی برای خود رقم بزند اقدام به حمله علیه سوریه کرده است. تل‌آویو در شرایط فعلی نگران جنگ با حزب‌الله لبنان است؛ چراکه اگر جنگ با لبنان شروع شود، بدون تردید جبهه‌های درگیری جدید هم علیه رژیم صهیونیستی باز خواهد شد و به همین دلیل اسرائیل سعی دارد که از وقوع این جنگ جلوگیری کند و در همین راستا، منطقه مهم و آسیب‌پذیر از آن ناحیه را جولان می‌داند‌‌.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند، رژیم صهیونیستی دائماً در حال اعمال فشار بر ایالات متحده است تا مانع از وقوع جنگ با لبنان شود. در مورد حمله زمینی به رفح هم باید گفت که اسرائیل به دنبال عملیاتی کردن این سناریو بوده اما از پیامدهای آن واهمه دارد که البته موضع آشکار و پنهان مصر هم با یکدیگر تفاوت دارد. از سوی دیگر آمریکا به دنبال آن است که عناصر مطرح مقاومت فلسطین را از غزه خارج و به قطر تبعید کند اما این طرح هنوز خروجی خاصی نداشته است. این در حالیست که استعفای دولت تشکیلات خودگردان هم در راستای روی کار آمدن یک دولت جدید به نفع اسرائیل بوده و در این چارچوب حالا روسیه به میدان آمده و میزبان گروه‌های فلسطینی در مسکو بوده تا بتواند در مورد تشکیل دولت یکپارچه دخل و تصرف داشته باشد.

وی افزود: روس‌ها در گذشته هم میزبان گروه‌های فلسطینی بوده اما باید توجه داشت که جنب و جوش سیاسی کنونی مسکو برای اخذ منافع خاص خود قلمداد می‌شود؛ به عبارتی دیگر آنها به دنبال این هستند که در مقابل آمریکا کارت‌های بازی بیشتری در دست داشته باشند تا بتوانند با آن بازی سیاسی خود را پیش ببرند. معتقدم که نشست مسکو چندان خروجی عملیاتی نخواهد داشت؛ چراکه یک برنامه مشترک میان دولت خودگردان و مقاومت وجود ندارد؛ به گونه‌ای که اساساً اختلاف نظرهایی در حوزه بنیادین سیاسی و چگونگی رویارویی با اسرائیل و آمریکا میان این دو طیف وجود دارد. در این راستا باید توجه شود که با گذشت حدود پنج ماه از جنگ در غزه، پارلمان اروپا برای نخستین‌بار خواستار آتش‌بس دائمی و فوری در غزه شده است. این موضع اروپایی‌ها در اصل ریشه در پرونده درگیری‌ها در دریای سرخ دارد.

مصدق‌پور در پایان خاطرنشان کرد: اروپا به وضوح حس کرده که درگیری با یمنی‌ها آن هم در باب المندب و دریای سرخ برای آنها می‌تواند هزینه‌زا باشد و به همین دلیل معتقدم که قاره سبز مخالف سیاست رادیکال آمریکا در خصوص پرونده غزه است. بسیاری از مقامات و حتی تحلیلگران تاثیرگذار که وابسته به احزاب مختلف اروپایی هستند در حال انتقال از وضعیت کنونی بوده و نمی‌خواهند اوضاع فعلی بیش از این رادیکال شود. اگر این روند اوج بگیرد، بدون شک نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد و بی‌تردید برای انتخابات ایالات متحده هم مشکلاتی ایجاد خواهد شد که البته بیشترین ضربه را اسرائیل متحمل خواهد شد. به همین دلیل اروپایی‌ها می‌خواهند در وهله اول جلوی جنگ فعلی را بگیرند و در فاز دوم اگر قرار بر آتش‌بس و صلح شد، آنها هم سهم خود را از آن دریافت کنند و به همین دلیل است که پارلمان اروپا برای اولین‌بار خواهان برقراری آتش‌بس فوری و دائمی در غزه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز