خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

۳ دلیل حملات آمریکا به عراق و سوریه/ پشت‌پرده مشارکت بریتانیا در حمله واشنگتن به یمن

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۱۷۱

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا یک دکترین چند وجهی را در دستور کار قرار داده که بخشی از آن شامل حرکات نظامی محدود و بخشی دیگر به عدم درگیری با ایران مرتبط می‌شود.

سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل حملات آمریکا به عراق و سوریه و همراهی بریتانیا در حملات علیه یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید بگویم که مسأله انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برای جو بایدن بسیار حیاتی است؛ چراکه دونالد ترامپ و طرفداران او به دنبال آن هستند که به نوعی رقبای خود را هم در حزب جمهوری‌خواهان و هم در اردوگاه مقابل یعنی حزب دموکرات کنار بگذارند که جو بایدن هم در جرگه این افراد دسته‌بندی‌بندی می‌شود. بایدن همین حالا زیر فشارهای متعدد داخلی و خارجی قرار دارد و کسانی مانند ترامپ در حال سمپاشی علیه وی هستند تا بگویند رئیس جمهوری آمریکا به نوعی این کشور را در منطقه و به خصوص پس از اتفاقات اخیر مورد تمسخر قرار داده است. از منظر دیگر لابی یهود و به خصوص آیپک در حال اعمال فشار علیه بایدن در بالاترین حد خود هستند.

وی ادامه داد: در این بین باید توجه شود که بایدن با نتانیاهو هم روابط خوبی ندارد و تمام این‌ مؤلفه‌ها موجب شده تا اوضاع برای او کمی دشوار شود. در بیانیه صادر شده از سوی کاخ سفید با محوریت حملات اخیر ایالات متحده به عراق و سوریه به وضوح می‌بینیم بایدن اعلام می‌کند که با دستور «من» این حملات انجام شده تا از این طریق بگوید که او نفوذ خود را در ساختار سیاسی و امنیتی ایالات متحده و حتی تحولات منطقه دارا است و یک مانور قدرت را علنی کند. توجه داشته باشید که بریتانیا هم در این راستا کنار ایالات متحده قرار گرفته و حتی لندن هم تا جایی دوست دارد که ایالات متحده تضعیف شود اما از نظر آنها این میزان نباید بیش از حد عمیق باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تشریح کرد: بریتانیا در آبراه‌های بین‌المللی به دلیل افزایش هزینه کشتیرانی و طولانی شدن مدت به مقصد رسیدن کشتی‌ها در کنار آمریکا قرار گرفته و از طریق حملات خود به یمن گوشزد می‌کند که صنعاء امنیت بین‌الملل و امنیت کشتیرانی را بر هم زده است. به عبارت دیگر لندن و واشنگتن به نوعی در حال برجسته‌سازی مؤلفه‌های ضد امنیت و اقتصاد بین‌الملل با محوریت یمن هستند. بایدن نمی‌خواهد در زمین اسرائیل بازی کند؛ به گونه‌ای که تل‌آویو به دنبال آن است که ایالات متحده را مقابل تهران قرار دهد و به همین دلیل است که آمریکا از رویارویی با ایران خودداری می‌کند. این روند به گونه‌ای است که روسیه هم از اقدامات مذکور و وضعیت کنونی سود و بهره می‌برد. لذا بایدن با حملات مذکور در حال مخابره این پیام است که بگوید که ۱-توان مدیریت صحنه را دارد ۲- امنیت آبراه‌های بین‌المللی را برقرار می‌کند و ۳- بازوهای تهران را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: در این راستا رئیس‌جمهوری ایالات متحده خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست را به صورت کلی محکوم و حتی بحث تحریم علیه آنها را مطرح کرده و این در حالیست که در دوران ریاست جمهوری ترامپ او به صورت کامل از تل‌آویو حمایت کرده بود. واقعیت این است که نتانیاهو و کابینه افراطی اسرائیل با تحریک شهرک‌نشینان اوضاع را به سمتی سوق دادند که بحران کنونی پدیدار شد. حالا بایدن به صورت علنی می‌خواهد بگوید که با این اقدام و پس از صدور رأی دیوان دادگستری بین المللی به دنبال حفظ و حمایت از حقوق بشر در غزه است. واقعیت این است که رأی مذکور در حقیقت به اعتراضات علیه اسرائیل در سراسر جهان مشروعیت کامل داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بایدن یک دکترین چند وجهی را در دستور کار قرار داده که بخشی از آن شامل حرکات نظامی محدود و بخشی دیگر به عدم درگیری با ایران و مخابره پیام حمایت به برخی از کشورهای عربی می‌شود. به موازات این روند، مذاکره برای آتش‌بس در غزه هم مطرح است که حماس و اسرائیل هر کدام شروط خود را اعلام کردند اما باز هم هیچ خروجی خاصی برای نتانیاهو نداشته است. به همین دلیل اسرائیل دست به تحریک آمریکا در منطقه زده و باید دید که آیا شرایط با تحریکات پشت پرده اسرائیل به سمت تنش بیشتر خواهد رفت یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز