خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل از فعال شدن هسته‌های خفته در کرانه باختری وحشت دارد/ شروع درگیری در کرانه باختری برای نتانیاهو خروجی مثبت نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۵۷۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل بارها از مدیریت رئیس تشکیلات خودگردان بر کرانه باختری ابراز نارضایتی کرده و اعلام کرد‌ه‌اند که تاریخ مصرف وی تمام شده است.

سیدهادی افقهی، کارشناس مسائل منطقه در تشریح احتمال کشیده شدن جنگ غزه به کرانه باختری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که بحث کرانه باختری و درگیری‌ها در این منطقه از قدیم‌الایام وجود داشته و هسته‌های مقاومت مانند «عرین الاسود» در آنجا تشکیل شده‌اند و تاکتیک‌های نظامی خاص خود را دارند. در کنار این هسته‌ها، زیرشاخه‌های وابسته به جهاد اسلامی هم وجود دارند که البته به گستردگی تشکیلات حاضر در غزه یا تونل‌های حماس در غزه نیستند. باید توجه داشت که در این میان محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه مانده و این در حالیست که چندین بار تظاهرات علیه وی در کرانه باختری انجام شد و معترضان خواهان برکناری رئیس این تشکیلات شدند. این در حالیست که همکاری محمود عباس با اسرائیل قطع نشده و او صراحتاً با اعلام اینکه حماس نماینده مردم فلسطین نیست به اسرائیل برای حمله به غزه چراغ سبز نشان داد.

وی ادامه داد: از منظر دیگر وحشت رژیم صهیونیستی از این است که هسته‌های خفته در کرانه باختری علیه تل‌آویو دست به کار شوند و به همین دلیل است که تمرکز اسرائیل بر اردوگاه‌های کرانه باختری و به خصوص اردوگاه جنین معطوف شده است. تاکنون چندین‌بار ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین حمله کرده و این حملات از زمان ریاست جمهوری بوش پسر در ایالات متحده تشدید شد و حتی اسرائیل مانع از ورود کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل به این اردوگاه شده بود. این در حالیست که همین حالا برخوردهای متعدد در اردوگاه جنین و کرانه باختری از سوی ارتش رژیم صهیونیستی افزایش یافته این روند رادیکال‌تر شده است. تمامی این مسائل در حالی رخ می‌دهد که حالا بحث مدیریت کرانه باختری هم مطرح است؛ به گونه‌ای که اسرائیل بارها از مدیریت محمود عباس ابراز نارضایتی کرده و اعلام کرده است که تاریخ مصرف وی تمام شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر این اساس احتمال دارد محمد دحلان به جای محمود عباس ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی را به عهده بگیرد اما بحث این است که او رابطه نزدیکی با امارات که حالا شریک اسرائیل به حساب می‌آید دارد و به نوعی این شخص مورد تایید تل‌آویو است. اینکه آیا دحلان جایگزین ابومازن می‌شود یا خیر، موضوعی است که باید منتظر آن بمانیم؛ چراکه در این خصوص نظر مقامات مصر، قطر و حتی اردن مهم به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که در این میان ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم خواهان تشدید درگیری و تحرک در کرانه باختری است و به دنبال آن است تا بتواند شهرک‌های صهیونیست‌نشین را مسلح کند. در این خصوص البته میان وزارت دفاع و ارتش اسرائیل اختلافاتی وجود دارد و به همین دلیل معتقدم که اظهارات مقامات اسرائیل در خصوص تشدید درگیری در کرانه باختری می‌تواند یک جنگ روانی علیه مقاومت در این منطقه باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که هر اقدامی در کرانه باختری صورت بگیرد با توجه به وضعیت غزه می‌تواند بسیار خطرناک قلمداد شود. در کنار تمام این مسائل باید متوجه بود که اساساً وزن نظامی غزه با کرانه باختری قابل قیاس نیست؛ چراکه در غزه ما یک جنگ تمام‌عیار را مشاهده می‌کنیم اما در کرانه باختری اینگونه نیست. باید توجه داشته باشیم که شروع درگیری تمام عیار در کرانه باختری برای نتانیاهو خروجی مثبت به همراه نخواهد داشت و عملاً هزینه‌های زیادی را به وجود می‌آورد. این در حالیست که کرانه باختری از منظر بافت جمعیتی و حتی مقاومتی که در آن از سوی ساکنانش انجام می‌شود با غزه تفاوت دارد؛ به گونه‌ای که در کرانه باختری سیستم امنیتی و پلیسِ منتسب به محمود عباس هم حضور دارد و اگر اتفاقی رخ دهد مردم از دو جهت تحت فشار قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز