خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

محاکمه نتانیاهو برای کنار زدن وی از سیاست توسط مخالفانش است/حامیان اسرائیل از عکس‌العمل‌ها در باب‌المندب نگران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۰۲۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای غربی نمی‌خواهند به هر ترتیب که شده بیش از این به نفع اسرائیل و در جریان جنگ غزه هزینه بدهند یا دامنه این نزاع تا دریای سرخ کشیده شود.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد شروع محاکمه نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به نظر می‌آید که اختلافات داخلی در اسرائیل نشان از گسست و از هم پاشیدگی اجماع اولیه در قبال جنگ غزه دارد. اسرائیل در جنگ غزه آنگونه که می‌خواست به اهداف خود نرسیده و حتی فرانسه هم این موضوع و عدم امکان‌پذیری ریشه کن کردن حماس را مورد تایید قرار داده است. این در حالیست که تل‌آویو به دنبال آن بوده که غزه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده تا در نهایت بتواند پاکسازی تمام و کمال آن را در دستور کار قرار دهد و تمام این گزینه‌ها باعث شده تا چند دستگی در اسرائیل به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در این بین بسیاری از مقامات و ناظران و حتی تحلیلگران سیاسی در اراضی اشغالی معتقدند که راهکار اولیه در این مورد این است که نتانیاهو از قدرت کناره‌گیری کند و دومین راهکار هم این است که اگر وی در این مورد مخالفت کرد، می‌بایست به زیر کشیده شود و همین مسأله حالا به دو دستگی در اراضی اشغالی دامن زده است. در این بین مخالفان نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال کنار زدن او و کابینه منتسب به وی هستند تا در نهایت بتوانند شخص دیگری را روی کار بیاورند تا بتواند حفظ آبرو کرده و یک راهکار نهایی برای پایان دادن به جنگ غزه پیدا کند. اینکه گفته می‌شود محاکمه نتانیاهو به اتهام‌هایی مانند خیانت در امانت، کلاهبرداری و فساد گسترده در دستور کار دستگاه قضایی اسرائیل قرار گرفته دقیقاً به این معناست که مخالفان  وی می‌خواهند او را کنار بزنند و یا مجبور به کنار کشیدن از قدرت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه شود که کابینه اسرائیل و ائتلاف فعلی که میان نتانیاهو و احزاب رادیکال اسرائیل شکل گرفته بعد از چندین‌بار انتخابات به وجود آمده و همین موضوع به نوعی می‌تواند یک مانع برای منحل کردن کابینه فعلی باشد. اما باید توجه شود که حامیان نتانیاهو مانند ایالات متحده، فرانسه و انگلیس هم به دنبال یک راه حل مشخص و نهایی برای جنگ در غزه هستند. واقعیت این است که عکس‌العمل یمنی‌ها در باب‌المندب و دریای سرخ به شدت اسرائیل و حامیان غربی آنرا ترسانده و به نوعی موجب اختلال در روند کشتیرانی اسرائیل شده است. در این میان ایالات متحده، انگلیس و سایر کشورهای غربی نمی‌خواهند به هر ترتیب که شده بیش از این به نفع اسرائیل و در جریان جنگ غزه هزینه بدهند یا دامنه این نزاع تا دریای سرخ کشیده شود.

وی افزود: این گزینه‌ها را باید در کنار عدم ثبت دستاورد جدی از سوی نتانیاهو و تیم وی با محوریت پرونده غزه قرار داد که نشان می‌دهد مخالفان آن هیچ راهی جز کنار زدن نتانیاهو پیدا نکرده‌اند. در این بین سکوت کشورهای عربی مانند قطر یا عربستان هم جایز نیست و آنها هم در حال اعتراض نسبت به این ماجرا هستند؛ چراکه آنها در گذشته اعلام کرده بودند که مردم غزه می‌توانند به شمال این منطقه بروند اما هم اکنون، این منطقه همچنان در اشغال اسرائیل قرار دارد و در جنوب غزه هم جنگ در زمین و از هوا جریان دارد و هیچ راهی جز برقراری آتش‌بس  وجود ندارد.

زرگر در پایان خاطرنشان کرد: اگر آتش‌بس رخ ندهد تنها گزینه کنار کشیدن یا کنار زده شدن نتانیاهو از قدرت خواهد بود. باید توجه داشت که اسرائیل از سوی آمریکا و غرب در این منطقه مستقر شده و رشد پیدا کرده است و به همین دلیل معتقدم که اگر واشنگتن و لندن اراده کنند، به راحتی می‌توانند بدون طی تشریفات دادرسی در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را از قدرت کنار بزنند و حتی صادرات تسلیحات به اراضی اشغالی را متوقف کنند. بر همین اساس باید بگویم که نظر آمریکا و انگلیس در مورد سقوط سیاسی نتانیاهو و کنار زده شدن او از عالم سیاست هم مهم خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز