خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

یمن صرفاً کشتی‌های اسرائیل را مدنظر دارد/ هزینه‌های تل‌آویو اجازه پاسخ به صنعاء را نمی‌دهد/ تشدید دوقطبی میان مقام‌های اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۱۵۹

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: اهداف مدنظر اسرائیل در یمن در تیررس تل‌آویو قرار ندارد و واقعیت این است که اسرائیل در شرایط فعلی توان مقابله با یمنی‌ها را نخواهد داشت.

«جلالی چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در تشریح ابعاد تهدید مقاومت یمن به مقابله با کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که یمنی‌ها چند وقت پیش اعلام کرده بودند که منافع اسرائیل را هدف قرار خواهند داد و علیه آنها دست به عملیات می‌زنند. لذا باید گفت که در چهارچوب این مواضع آنها است که چنین اتفاقاتی رخ داده و شاهد توقیف کشتی اسرائیل در دریای سرخ هستیم. یمن علناً گفته است که منافع اسرائیل را برای خود اهداف مشروع می‌داند و به همین دلیل آنها علیه رژیم صهیونیستی اعلام جنگ کرده‌اند. توجه داشته باشید که ۸۰ درصد کشتیرانی اسرائیل از دریای سرخ و با‌ب‌المندب انجام می‌شود و اخیراً هم کشتی رژیم صهیونیستی که از مبدأ ترکیه به هند در حال حرکت بوده را توقیف کردند.

وی ادامه داد: این مسأله نشان می‌دهد که موقعیت آب‌های یمن یک موقعیت استراتژیک و بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود و به همین دلیل باید متوجه بود که صرفاً کشتی‌های مربوط به اسرائیل قرار است مورد هدف قرار بگیرند یا توقیف شوند. یمن صراحتاً اعلام کرده که قرار نیست علیه کشتی سایر کشورها دست به اقدام بزند اما در این میان رسانه‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که به دنبال تحریک غرب و سایر کشورهای اروپایی هستند تا بگویند که این اقدام، امنیت باب‌المندب و دریای سرخ را دستخوش تغییر و تهدید قرار داده است. نکته اینجاست که عربستان هشت سال با یمن و انصارالله جنگید اما راه به جایی نبرد و جالب اینجاست که افسران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل هم در این جنگ حضور داشتند. لذا اگر قرار بود رژیم صهیونیستی علیه یمن دست به اقدامی بزند، باید طی همان سال‌ها و در پوشش عربستان اقدامات خود را عملیاتی می‌کرد، اما آنها در این مسیر عاجز ماندند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این در حالیست که اهداف مدنظر اسرائیل در یمن هم در تیررس تل‌آویو قرار ندارد و مشخص نیست که تسلیحات حساس آنها در چه نقطه‌ای قرار دارد. واقعیت این است که اسرائیل در شرایط فعلی توان مقابله با یمنی‌ها را نخواهد داشت. توجه داشته باشید که رژیم صهیونیستی ۵۵ شهرک صهیونیست‌نشین با حدود ۵۰ هزار سکنه را تخلیه کرده و به منطقه ایلات منتقل کرده است. آنها همچنین در شمال هم ۲۵۰ هزار یهودی که در شهرک‌های صهیونیست‌نشین زندگی می‌کنند را به مناطق جنوبی منتقل کردند. از سوی دیگر توجه داشته باشید که نفرات فعال در ارتش اسرائیل چیزی در حدود ۱۸۰ هزار نفر بوده و همچنین نیروهای ذخیره این ارتش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر است که تمام این جمعیت فراخوانده شده‌اند.

وی افزود: نکته اینجاست که فراخوان این میزان از نیروهای آماده و ذخیره باعث شده تا فعالیت اقتصادی با مشکل روبه‌رو شود و خسارات سنگینی بر پیکره اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد شود؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود بندر حیفا تقریباً تعطیل است و از سوی دیگر مراکز گردشگری و هتل‌ها هم خالی از سکنه شده است. این مسائل همگی هزینه‌های زیادی برای اسرائیل به بار آورده و حالا هم به دنبال آن است که به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند و در نهایت بتواند یک موفقیت و دستاورد را برای خود فریاد بزند.

چراغی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود اسرائیل در شرایط فعلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را مورد هدف قرار می‌دهد در حقیقت نشان‌دهنده آن است که نتوانسته هیچ دستاوردی را به نفع خود ثبت و ضبط کند و حتی اهدافی که از قبل مورد نظرش بود را محقق نکرده است. این هزینه‌ها را باید در کنار شکار شدن تانک‌های مرکاوا در غزه قرار دهیم؛ چراکه تعداد بالایی از سربازان اسرائیلی در همین عملیات‌ها کشته شده‌اند. در پایان باید متوجه بود که در داخل تل‌آویو هم اختلاف در مورد پیشروی ارتش در غزه آزادسازی گروگان‌ها بالا گرفته و بخشی دیگر هم به دنبال محاکمه نتانیاهو و سایر مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی هستند که نشان از یک به هم ریختگی جدی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز