خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

واشنگتن و ناتو به دنبال سایکس پیکوی جدید در خاورمیانه هستند/استقرار نظامیان آلمان و کانادا در اسرائیل و لبنان برای تأمین امنیت تل‌آویو است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۹۰۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر کوچاندن اهالی غزه و مدیریت این منطقه توسط اسرائیل عملیاتی شود بدون تردید مشکلات جدید دامنگیر خاورمیانه خواهد شد که مصر هم متوجه آن شده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل اعرام نظامیان آلمان به لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در شرایط کنونی ما شاهد یک نوع لشگرکشی از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی برای تغییر ساختار خاورمیانه هستیم که باید آن را مطابق با وقایع سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق بدانیم. به همین جهت معتقدم که پس از عملیات طوفان‌الاقصی، آمریکایی‌ها به شدت یک شکست علنی را برای اسرائیل حس کردند و به همین جهت شاهد حضور نظامیان ایالات متحده به خصوص نیروهای مارینز در اسرائیل هستیم. در ادامه این روند می‌بینیم که کانادا و آلمان هم به دنبال اعزام نیرو به اسرائیل و لبنان هستند. به موازات این امر اینکه در روز جمعه دبیرکل حزب الله لبنان چگونه سخنرانی خواهد کرد و چه اقداماتی انجام خواهد شد مشخص نیست اما باید متوجه بود که اسرائیل در وضعیت کنونی به دنبال آن است که طرح کوچ اجباری فلسطینی‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: از این جهت حضور نیروهای خارجی هم به همین دلیل است که بتوانند از اسرائیل در مقابل هرگونه حمله حماس و مقاومت دفاع کنند و یک امنیت پایدار را برای رژیم صهیونیستی رقم بزنند. باید توجه داشت که کشورهای مذکور همگی عضو ناتو هستند و این در حالیست که دولت‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، همین حالا در پرونده اوکراین درگیر هستند هم اکنون هم تقابل‌ها در خاورمیانه تشدید شده است‌. اینکه دیده می‌شود در شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان بحث آتش‌بس وتو می‌شود و اعضای ناتو هم در حال ورود به منطقه و استقرار در اطراف اسرائیل هستند نشان می‌دهد که واشنگتن و ناتو به دنبال رقم زدن یک سایکس پیکوی جدید در خاورمیانه هستند. اگر طرح اسرائیل اعم از کوچاندن اهالی غزه و مدیریت این منطقه توسط رژیم صهیونیستی عملیاتی شود، بدون تردید مشکلات جدیدی دامنگیر خاورمیانه خواهد شد که مصر هم در این میان این خطر را متوجه شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: طی روزهای اخیر اسرائیل و ایالات متحده بارها بر مصر فشار آوردند تا گذرگاه رفح را برای پذیرش ساکنان غزه باز کند اما قاهره زیر بار این مسأله نرفته است و آن را یک تهدید جدی برای خود قلمداد می‌کند. اینکه مصر تا چه حد می‌تواند در مقابل تل‌آویو و واشنگتن و حتی عربستان سعودی دوام بیاورد و در این مورد مقاومت کند مشخص نیست اما توجه داشته باشید که در نهایت یکی از گزینه‌های اعمال فشار بر قاهره، بستن آب سد النهضه خواهد بود که بر روی نیل افتتاح شده است. اگر این اقدام رخ دهد قاهره با مشکل بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که ورود نیروهای نظامی آلمان به لبنان با مخالفت بیروت روبرو خواهد شد اما باید متوجه باشیم که وجود خلأ سیاسی در بیروت ممکن است که در نهایت پای نظامیان آلمان را به لبنان باز کند و حتی ممکن است ورود آنها به این کشور به درخواست ایالات متحده صورت گرفته باشد؛ چرا که آنها به دنبال تغییر در ساختار و آرگونومی خاورمیانه هستند که خطرات زیادی برای کشورهای منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز