خبرگزاری کار ایران

هشدار کارشناس عراقی نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع سیاسی در کرکوک

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۰۶۹

کارشناسی مسائیل سیاسی عراق نسبت به احتمال وخامت اوضاع سیاسی در کرکوک به دلیل دخالت بیگانگان هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «عصام الفیلی»، کارشناس مسائل سیاسی عراق امروز -دوشنبه- هشدار داد که ممکن است وضعیت استان کرکوک در شمال کشور تحت تاثیر عوامل خارجی یا منطقه‌ای به سطح انفجار برسد. 

این کارشناس سیاسی رویدادهای اخیر در استان کرکوک را به عنوان یک غافلگیری برای نیروهای سیاسی عراقی توصیف کرد. 

وی گفت: «به اعتقاد من آنچه در کرکوک اتفاق افتاد برای بسیاری از نیروهای سیاسی غافلگیرکننده بود. من اینجا درباره همه افرادی صحبت می‌کنم که برای امضا رفته بودند چه افراد وابسته به چارچوب هماهنگی و چه افرادی که به سایر تشکل‌ها در داخل کرکوک وابسته هستند، چرا که بازیگران جدیدی وارد صحنه شده‌اند که به هر دو طرف وابسته هستند». 

الفیلی افزود: «این معضل، یک وضعیت متشنج زیر پوستی ایجاد کرده است که ممکن است به سطح انفجار برسد. ‌البته می‌توان گفت که این وضعیت ناشی از عوامل داخلی نباشد، بلکه برآیند دخالت عوامل خارجی یا منطقه‌ای در این زمینه باشد».

وی گفت: «ممکن است رابطه موقتی بین حزب دموکرات کردستان و بین کردها و اهل سنت ایجاد شود». 

عصام الفیلی درباره موضع «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق در قبال حوادث کرکوک گفت: «کردها موضع السودانی را درک می‌کنند که او در برای ایجاد مقرها اقدام کرد، اما در عین حال احزابی در چارچوب هماهنگی خارج از دولت وجود دارند که یا سکوت کرده‌اند یا مواضع خاکستری اتخاذ کرده‌اند و این نشان می‌دهند که برخی نیروها همچنان اعتقادی به حل موضوع ندارند.‌»

، دادگاه عالی فدرال عراق روز گذشته‌ تصمیم به توقف روند واگذاری مقر فرماندهی عملیات مشترک در استان کرکوک به حزب دموکرات کردستان گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز