خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

تک‌روی صدر بیش از این پایدار نخواهد بود/ کُردها در حال مانور دادن روی تناقض‌های مقتدی هستند/ احتمال تشدید خیزش جریان‌ها علیه صدر

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۹۸۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: اختلاف‌ها و عدم اعتماد به مواضع رهبر جریان صدر از سوی کُردها و حتی اهل تسنن و ادامه این وضعیت، ممکن است بحث انتخابات زودهنگام را به میان بکشد.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تحریم جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق از سوی جریان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به تحولات سیاسی در عراق به خوبی می‌بینیم که مقتدی صدر طی دو سه سال اخیر اساساً رویکردهای متضادی را اتخاذ کرده است. او قبل، حین و بعد از انتخابات اخیر تناقض‌های زیادی را در گفتار و عملکرد خود نمایان کرد و بعداً هم مشخص شد که هدفش از این اقدام‌ها سهم‌خواهی و چانه‌زنی‌های سیاسی خاص خود برای کسب منافع حداکثری بوده است. در این میان عراقی‌ها و بسیاری از سیاستمداران این کشور معتقدند که او از ساختار سیاسی عراق خارج نخواهد شد و تمام مانورهایی که اخیراً در دستور کار وی قرار گرفته، نشان می‌دهد که صدر صرفاً به دنبال پیاده‌سازی یک تاکتیک جدید سیاسی است. با توجه به فرایندی که او در پیش ‌روی خود دارد و با عنایت به اعتراض‌هایی که علیه او شکل گرفته، فکر نمی‌کنم که صدر بتواند بیش از این به صورت انفرادی جلو برود.

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند صدر به دلیل نفوذی که در پارلمان و ساختار سیاسی عراق دارد می‌تواند یکجانبه‌گرایی را همانند گذشته ادامه دهد اما برخی دیگر معتقدند که او دیگر نمی‌تواند خارج از هرگونه ائتلاف، دست به انجام کاری بزند. او با قهر کردن‌های سیاسی خود به دنبال آن است تا موقعیت بهتری را کسب کند و اکثر سیاستمداران عراقی معتقدند که او به دنبال به وجود آوردن یک فضای تازه برای اجرای یک مانور جدید سیاسی است. صدر فکر می‌کند که می‌تواند اکثریت پارلمان را همانند گذشته به دست بگیرد که این اتفاق همچنان رخ نداده است. به نظرم صدر راهکاری جز همکاری و اجماع با سایر جریان‌های سیاسی عراق ندارد. ائتلاف‌هایی که صدر مانند کُردها یا اهل تسنن به دنبالش بود، عملاً با او وارد ائتلاف و همکاری نشدند و به همین دلیل معتقدم که شرایط فعلی، پایدار نخواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: صدر به دنبال آن بود تا بتواند با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کوچک‌تر در عراق وارد همکاری شود و به نوعی در پله دوم می‌خواست تا منافع کمتری به آنها بدهد و موقعیت خود را تثبیت کند اما این اتفاق هم رخ نداد؛ چراکه حتی جریان‌های کوچک‌تر معتقد بودند که این میزان منافعی که به آنها داده شده است ناچیز به حساب می‌آید. رهبر جریان صدر به دنبال این بود تا بتواند اوضاع را تحت کنترل خود قرار دهد اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت با کُند کردن مسیر انتخاب نخست‌‌وزیر، به دنبال آن بود تا یک مانور سیاسی مجدد به نفع خود انجام دهد که این موضوع هم به جایی نرسید. او صرفاً سهم حداقلی در پارلمان عراق را در نظر گرفت و حالا به همان تکیه می‌کند و ارتباط با عدم مشارکت در روند انتخاب رئیس جمهور هم چنین وضعیتی استوار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کُردهای عراق سعی می‌کنند تا بتوانند خودشان به هر ترتیب که شده اوضاع را تحت کنترل قرار دهند و رئیس جمهور را انتخاب کنند اما برخی‌ معتقدند عدم حضور و مشارکت صدر در این روند می‌تواند به ضرر کُردها باشد. این در حالی است که عده‌ای دیگر معتقدند کُردها در حال مانور دادن روی تناقض‌های صدر هستند. در این میان اختلاف مابین سه جریان اصلی و عدم اعتماد به مواضع و اندیشه‌های سیاسی صدر از سوی کُردها و حتی اهل تسنن باعث می‌شود که اختلاف میان جریان‌های سیاسی عراق زیاد شود و از این رو باید توجه کرد که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد حتی ممکن است بحث انتخاب زودهنگام مطرح شود. در این مسیر باید متوجه بود که اگر صدر بخواهد اوضاع را به همین روال جلو ببرد بدون تردید در آینده نزدیک خیزش سیاسی از سوی جریان‌های مختلف عراق علیه وی شدت می‌گیرد و او مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز