خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد:

دلایل سفر نخست‌وزیر لبنان به عربستان/ ابعاد همکاری جدید پاریس و ریاض در پرونده بیروت

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۴۴۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر لبنان از گذشته با عربستان رابطه خوبی داشت اما حالا برای رایزنی در مورد حل و فصل مشکلات اقتصادی و سیاسی لبنان به ریاض سفر خواهد کرد.

«مصدق‌ مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد سفر احتمالی نخست‌وزیر لبنان به عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث سفر احتمالی نخست‌وزیر لبنان به عربستان در عمل یک اقدام سیاسی با چند هدف متفاوت به حساب می‌آید. به هر ترتیب احتمال اینکه این سفر انجام شود بسیار زیاد است و از سوی دیگر باید توجه کنیم که رابطه نجیب میقاتی که حالا نخست وزیری لبنان را در اختیار دارد، با عربستان بسیار خوب است و از گذشته هم با این کشور رابطه منسجمی داشته است. واقعیت این است که درگیری اخیر عربستان با لبنان بر سر سخنرانی وزیر اطلاع‌رسانی پیشین دولت این کشور تبعاتی را به همراه داشت که میقاتی در صدد کاهش هزینه‌های این تبعات بود. وزیر پیشین اطلاع‌رسانی لبنان اساساً با اشاره به جنگ یمن و رفتار عربستان در این پرونده، تنش‌هایی را به دنبال داشت اما واقعیت این بود که سخنرانی جورج قرداحی مربوط به گذشته بود.

وی ادامه داد: به هر ترتیب سعودی‌ها از این مصاحبه به ضرر لبنان استفاده کردند. آنها پس از استعفای قرداحی مجدداً بحث کمک‌های مالی و اقتصادی به لبنان را مطرح کرده بودند که همین موضوع باعث شد تا دولت جدید لبنان به رهبری میقاتی به سمت عربستان گرایش بیشتری پیدا کند. میقاتی در این مدت که تنش بیروت و ریاض افزایش پیدا کرده بود سعی کرد تا عربستان را به هر ترتیب در کنار خود نگه دارد و صفحه جدیدی از روابط را با سعودی‌ها باز کرد. بر همین اساس نزدیک شدن وی به عربستان و سفر احتمالی‌اش به این کشور هم در حالی اتفاق میفتد که چندی پیش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به عربستان سفر کرده بود و خواهان رفع خصومت و تنش‌ها میان ریاض و بیروت شده بود. پس از خروج مکرون از عربستان بود که مقام‌های این کشور اعلام کردند ریاض روابط دیپلماتیک خود را با لبنان از سر می‌گیرد و در همین چارچوب است که حالا میقاتی به دنبال سفر به عربستان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مجموعه این مسائل نشان می‌دهد که فرانسه در کنار عربستان به دنبال آن است تا بتواند منافع خود در لبنان را تامین کند. نکته دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اساساً پرونده لبنان و مسایل سیاسی این کشور به سمت بین‌المللی شدن پیش رفته است؛ چراکه از رئیس‌جمهوری فرانسه گرفته تا پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هر از چند گاهی به پرونده لبنان و بحران موجود در این کشور اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد لبنان برای جامعه بین‌الملل اهمیت زیادی نسبت به گذشته پیدا کرده است. اقدام مثبتی دیگری که نجیب مقیاتی در این چندوقت انجام داد این بود که با تشکیل کابینه توانست اوضاع داخلی لبنان را تا حد زیادی آرام کند. او اساساً به دنبال ایجاد یک وزنه تعادل است و در این میان استعفای وزیر اطلاع‌رسانی پیشین لبنان هم باعث شد تا عربستان سعودی ساکت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه می‌بینید ریاض سطح روابط دیپلماتیک خود را به روابط کنسولی کاهش داده نشان می‌دهد که سعودی‌ها هم در حال سهم‌خواهی هستند و قرار است روابط را در این سطح نگه دارند تا در نهایت بتوانند اوضاع را به نفع خود رقم بزنند. با این وجود دیدار میقاتی با مقام‌های عربستان می‌تواند این پیام را از سوی بیروت به ریاض مخابره کند که دولت جدید لبنان به دنبال اصلاحات درون‌ساختاری است. در این میان احتمال دارد عربستان مجدداً بر روی مساله حزب‌الله لبنان و خلع سلاح این جریان تاکید کند و در نهایت حزب‌الله را به عنوان یک طیف سیاسی در خارج از دولت بپذیرد. سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا بگویند حزب‌الله یک جناح سیاسی و نظامی در سراسر عربستان نیست و فقط باید یک طیف سیاسی به حساب بیاید. لذا بر این اساس سفر میقاتی علاوه بر آنکه در پی حل و فصل مشکلات اقتصادی لبنان انجام خواهد شد اما جنبه سیاسی هم خواهد داشت و این درحالی است که تنش در لبنان نه تنها به نفع مردم نیست، بلکه جریان‌های سیاسی هم از این وضعیت خسته شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز