خبرگزاری کار ایران

عضو تیم مذاکره‌کننده صنعا در گفت‌وگو با ایلنا:

دستاوردهای میدانی مبارزان یمنی و دست خالی بازیگران سیاسی، انکارناپذیر است/ کارکرد سازمان ملل در یمن نمادین بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۲۱۷

عضو تیم مذاکره کننده با بیان اهمیت راهبردی مناطق الحدیده و مأرب تاکید کرد که پیروزی‌های محقق شده در این دو جبهه ضربه مهلکی به پیکره ائتلاف متجاوز سعودی و پایان قریب الوقوع حضور کشورهای تجاوز‌گر در خاک یمن خواهد بود.

«حمید عاصم»، عضو مذاکره‌کننده تیم صنعا و از رهبران حزب ناصری یمن در ارزیابی آخرین تحولات میدانی و سیاسی پرونده یمن به ویژه در دو جبهه مأرب و الحدیده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پس از تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر ۱۲ منطقه از ۱۴ منطقه استان مأرب، نبردهای میدانی در استان همچنان به شدت در جریان است. ارتش و کمیته‌های مردمی همچنان تلاش می‌کنند تا استان مأرب را از سیطره عناصر تروریستی القاعده و داعش  که در کنار مزدوران و نیروهای ائتلاف شر به سرکردگی عربستان و امارات می‌جنگند، آزاد کنند. 

عاصم افزود: در جبهه الحدیده نیز پس از عقب‌نشینی نیروهای «طارق عفاش» و نیروهای موسوم به تیپ «عمالقه» در «الخوخه»، ارتش، کمیته‌های مردمی و مقام های محلی در تلاش هستند تا وضعیت را سامان داده و زندگی را در این منطقه به حالت عادی بازگردانند و بقایای به جای مانده از جنگ توسط عناصر مورد حمایت امارات را پاک‌سازی کنند.

وی تاکید کرد: جنایت‌های جنگی توسط این باندها به ویژه جنایت کشتار اسرا در تضاد آشکار با آموزه‌های اسلام و همچنین نقض موازین و قوانین بین‌المللی است.

عضو تیم مذاکره کننده صنعا گفت: اما در بعد سیاسی به رغم سفرهای فرستاده سازمان ملل که فقط با طرف‌های مزدور و جیره خوار در «حضرموت»، «عدن»، «المخا» و «تعز» دیدار کرد، هیچ دستاورد جدیدی حاصل نشده است. فرستاده سازمان ملل با مقام‌های صنعا دیدار نکرد و این نشان می‌دهد که او در حقیقت هیچ کاری برای توقف تجاوز علیه مردم یمن و رفع محاصره از این کشور نکرده است.

وی درباره اهمیت استراتژیک استان‌های مأرب و الحدیده تاکید کرد که این دو استان بسیار مهم هستند، زیرا مارب دارای ثروت‌های نفتی و نیروگاه برق است. خاک مأرب موقعیت حاصلخیزی برای کشاورزی به شمار می‌رود و این استان از جایگاه ویژه‌ای برای ارتباط بین استان‌های غربی مانند «صنعا»، «عمران» و «الجوف» و استان‌های جنوبی و شرقی مانند «البیضاء»، «شبوه» و «حضرموت» برخوردار است. استان مأرب همچنین  قبایلی از جمله «مراد»، «الجدعان» و «عبیده» را در خود جای داده است که در آنها جنگاوران قبیله‌ای فراوانی وجود دارد.

عاصم افزود: الحدیده نیز به دلیل وجود بنادر و امتداد از شمال تا جنوب دریای سرخ، در شریان اصلی زندگی مردم یمن از موقعیتی ویژه برخوردار است. این منطقه همچنین دارای مناطق وسیع کشاورزی و غلات و سایر محصولات است، جزیره استراتژیک «کمران» در آن واقع شده است و با استان‌های استراتژکی چون صنعا و تعز مرتبط است.

 وی درباره شکست عربستان و طرف‌های حامی ائتلاف متجاوز از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکید کرد: شکی نیست که پیروزی‌ها در دو استان مأرب و الحدیده ضربه‌های مهلکی بر پیکره دشمنان وارد می‌کند، چرا که این دو استان از اهمیت ویژه سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی در سطوح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند.

عضو تیم مذاکره‌کننده صنعا افزود: آزادسازی مأرب به حضور القاعده و داعش که اکنون در کنار کشورهای متجاوز می جنگند و این کشورها سرکرده‌های تروریستی‌شان را به رسمیت شناخته‌اند، پایان می دهد و نفت و برق به جای استثمار توسط دشمنان برای رفع نیازهای مردم استفاده خواهد شد. آزادسازی الحدیده همچنین منجر به پایان حضور کشورهای متجاوز و مزدوران آنها در سواحل دریای سرخ خواهد شد.

وی درباره اینکه عربستان سعودی و متحدانش به‌رغم حملات بی‌وقفه علیه مردم یمن نتوانسته‌اند مانع پیشروی نیروهای یمنی شوند، تاکید کرد که آل سعود و متحدانشان از انواع سلاح‌ها از جمله سلاح‌های ممنوع شده در عرصه بین‌المللی استفاده کرده‌اند و تا همین لحظه برای جلوگیری از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی و آزاد سازی خاک یمن از سیطره استعمارگران، به هواپیماهای جنگی و بمباران مناطق مسکونی متوسل می شوند. آنها تا کنون بیش از صدها هزار حمله انجام داده‌اند اما در وهله نخست به دلیل ایمان و عزم و اراده مبارزان یمنی و در مراحل بعد به دلیل استراتژی‌های این مبارزان در مدیریت نبردها برای آزادی سرزمین و دفاع از آزادی و کرامت و استقلال میهن هیچ کاری از پیش نبرده و مانع پیشروی نیروهای مردمی و ارتش نشده‌اند. 

عاصم درباره عدم تحقق وعده های انتخاباتی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن و بسته شدن پرونده این جنگ گفت: شما می‌دانید و همه می‌دانند که اعلام جنگ علیه مردم یمن توسط واشنگتن صورت گرفته و آمریکا انواع سلاح‌ها را در اختیار کشورهای متجاوز به ویژه عربستان و امارات قرار داده و همچنان نیز به این جنایت ادامه می دهد، زیرا دولت‌های متوالی در آمریکا به جان مردم یمن یا امنیت آنها اهمیتی نمی‌دهند، بلکه برای آنها فقط فروش اسلحه، کسب منافع مادی و کشته شدن بیشترین تعداد از مردم یمن مهم است. 

وی افزود: از این رو، اظهارات بایدن، وزیر امور خارجه یا فرستاده وی مبنی بر درخواست صلح در یمن مصداق آتش زیر خاکستر برای طولانی شدن جنگ و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های نیروهای متجاوز علیه مردم یمن است که ممانعت از فعالیت کمیته‌های کارشناسی و همچنین فروش هواپیماهای مدرن طی دو هفته گذشته به ارزش صدها میلیون دلار به رژیم آل سعود بهترین گواه این ادعاست. بنابراین جای تعجب نیست که دولت آمریکا هیچ موضع جدی برای توقف تجاوز و رفع محاصره اتخاذ نکرد.

عاصم تاکید کرد که عربستان همچنان به دروغ و فریب‌کاری در دنیا متوسل می‌شود و مدعی است جمهوری اسلامی ایران در کنار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مبارزه کرده و آنها را به سلاح مجهز می‌کند. اما آنها در واقعیت به کذب ادعاهای خود اذعان دارند و می‌دانند که حمایت ایران از مبارزان یمنی در قالب حمایت رسانه‌ای و پشتیبانی در محافل سیاسی است. آنها خود می‌دانند که یمن محاصره است و امکان ورود سلاح وجود ندارد. چنانچه نظام جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر لزوم پایان جنگ و حل مسائل از طریق میز مذاکره تاکید کرده است. این عربستان سعودی است که می‌خواهد مسئولیت چیزی را به ایران تحمیل کند که هیچ ارتباطی به آن ندارد. 

عضو تیم مذاکره کننده صنعا درباره نقش نماینده سازمان ملل در پرونده یمن گفت: واضح است که سازمان ملل و نماینده آن با هر عنوان و لقبی نقشی ایفا نمی‌کند و تا این لحظه نیز موفق به حل مسأله‌ای نشده است. پرونده اسرا و آزادی برخی از آنها نیز با میانجی‌گری محلی حل شده است نه کارکرد نقش سازمان ملل. 

وی افزود: این سازمان حتی قادر به ارائه دیدگاهی در این زمینه نیست، زیرا کشورهای متجاوز به دلیل وجود چندین هزار اسیر در زندان‌های عربستان سعودی و امارات، مانع ورود مزدوران خود به پرونده اسرا می‌شوند. 

عاصم تاکید کرد که سازمان ملل به ویژه در موضوع کودکان نقش ضعیفی ایفا کرده است، در بسیاری از موارد سازمان ملل متحد فقط مصداق تماشاگر بوده است. صدها هزار کودک از سوء تغذیه و انواع بیماری ها رنج می برند و آماج اهداف کشورهای متجاوز قرار گرفته اند، اما سازمان ملل گویی دست بسته ایستاده و فقط این جنایت‌ها را مشاهده می‌کند و نمی‌تواند کمک چندانی ارائه دهد.

عضو تیم مذاکره کننده صنعا تاکید کرد که شکی نیست اختلافاتی بین کشورهای ائتلاف متجاوز به وجود آمده است و ریشه آن به منافعی باز می گردد که هر یک از این کشورها به ‌ویژه رژیم سعودی و امارات متحده عربی دنبال می کنند. کشورهایی هستند که از ائتلاف متجاوز عبور کرده و کشورهایی هستند که از پیروزی ناامید شده‌اند.

وی در پایان درباره ارتباط بین مواضع عربستان در قبال لبنان با پروند یمن افزود: «می‌توان گفت که آل سعود با هر کشوری که در برابر استعمار و رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند، دشمنی دارد، به ویژه یمن و لبنان، چنانکه دیدیم و مشاهده کردیم که در پی اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان چه کردند؛ در صورتی که این اظهارات مربوط به دوره ما قبل وزارت قرداحی است. عربستان سعودی با هر ملت عرب و مسلمان که در برابر پروژه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مقاومت کند، دشمنی می‌کند. 

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز