خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

بازیگران خارجی به دنبال جنگ‌ داخلی در بیروت هستند/ مانع‌چینی برسر راه حزب‌الله بیشتر می‌شود/ بازار شایعه در لبنان همچنان داغ است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۶۰۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: فضای روانی حاکم بر لبنان کاملاً از خارج این کشور مهندسی می‌شود و این دقیقاً بخشی از سناریوی بازیگران خارجی به حساب می‌آید.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد به هم‌ریختگی‌های داخلی لبنان و توطئه‌چینی‌های اخیر در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد وقایع اخیر لبنان و درگیری‌هایی که در بیروت اتفاق افتاد، مؤلفه‌هایی وجود دارد که برخی از آن کاملا آشکار است و برخی دیگر با ابهام‌ روبه‌رو است. توجه داشته باشید بعد از آنکه اقتصاد لبنان با افزایش قیمت دلار و تشدید تحریم‌ها علیه این کشور با مشکلات اساسی روبه‌رو شد، حزب‌الله لبنان سعی کرد به نوعی از ابعاد بحران در این کشور بکاهد تا دولت جدید بتواند کار خود را پیش ببرد. این جریان به نوعی وارد یکسری از معادلات شد و به دنبال آن بود تا یک آرامش نسبی را در لبنان به وجود بیاورد تا دولت نجیب میقاتی بتواند اوضاع را به راحتی مدیریت کند و بر بحران‌ها فائق آید. بدیهی است بسیاری از دولت‌ها نمی‌خواهند این آرامش در لبنان برقرار شود و از این روند کاملاً عصبانی و ناراحت بودند.

وی ادامه داد: بر این اساس طرح‌های زیادی برای برهم زدن وضعیت فعلی لبنان و کشاندن این کشور به بحران عمیق‌تر از سوی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نوشته شد که یکی از آنها انفجار بندر بیروت بود. واقعیت این است که ریشه مشکلات اقتصادی و سیاسی فعلی لبنان، انفجار سال گذشته بندر بیروت بود؛ چراکه پس از این انفجار نه تنها اقتصاد این کشور با مشکلات بیش از حد روبه‌رو شد، بلکه ساختار سیاسی آن فروپاشید و حتی سعد الحریری نتوانست دولت مد نظر خود را تشکیل دهد که آن هم البته یک پروژه وقت‌کشی به حساب می‌آمد، اما به هر ترتیب این واقعه را باید مبدأ تمام بحران‌هایی دانست که حالا در بیروت انباشه شده است. لذا همین حالا هم برخی از جریان‌های داخلی و خارجی به دنبال سوءاستفاده از همین پرونده علیه حزب‌الله لبنان هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: داده‌های زیادی وجود دارد که آمریکایی‌ها و عربستان سعودی در حال اعمال نفوذ در پرونده انفجار لبنان هستند؛ چراکه اخیراً برخی از وزرای نزدیک به حزب‌الله و جنبش اَمل از سوی قاضی این پرونده مقصر شناخته شده یا حکم جلب برای آنها صادر شده است که حزب‌الله معتقد است که این یک تبانی سیاسی به حساب می‌آید. بر همین اساس طرفداران این دو جریان روز پنجشنبه برای مخابره پیام اعتراض خود مقابل ساختمان دادگستری لبنان تجمع کردند، اما تجمع مسالمت‌آمیز آنها با پاسخ جریان‌های مسلح روبه‌رو شد که چندین کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. بسیاری معتقدند که افراد مسلح متعلق به جریان قوات‌اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع بودند و همین مسأله یک بار دیگر بسیاری از تحلیلگران را به این سمت سوق می‌دهد که کشورهای خارجی به دنبال به راه اندختن جنگ داخلی در لبنان هستند.

زرگر افزود: تمامی داده‌ها نشان می‌دهد که این اقدام و تبادل آتش در پایتخت لبنان یک سناریوی مشخص علیه حزب‌الله و طیف متنسب به آن بود و طراحی شده تا این جریان را وارد یک بازی خطرناک کنند. از سوی دیگر آمریکا هم به دنبال دخالت در این پرونده و میدان‌داری پشت پرده خود است. بر این اساس هدف اصلی برهم زدن آرامش لبنان بوده و می‌خواهند اوضاع را به سمت و سویی ببرند که دولت فعلی این کشور نتواند کار خود را انجام دهد و اوضاع را سر و سامان دهد. نکته‌ای که در این بین باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که حتی اگر جنگ داخلی در لبنان به وجود نیاید بدون تردید جریان‌هایی در این کشور حضور دارند که می‌خواهند حزب‌الله لبنان را مورد هدف قرار دهند و آنها را در هسته حملات خود فهرست کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: چندی پیش شاهد آن بودیم که حزب‌الله لبنان به قضیه تامین سوخت برای لبنان وارد شد و این مشکل تا حدودی در سراسر کشور حل و فصل شده بود اما متأسفانه دولت لبنان به دلیل اینکه در هماهنگی کامل با عربستان و ایالات متحده است، موضع مخالف نسبت به این مسأله داشت. این دقیقاً همان مسأله‌ای است که معادلات را در داخل لبنان برهم زد. به همین دلیل دیدیم که در ساعات اولیه حمله مسلحانه به معترضان در بیروت، رسانه‌های سعودی و آمریکایی اعلام کردند که درگیری میان حزب‌الله و جنبش اَمل رخ داده است که این دقیقاً همان شیطنت رسانه‌ای و سیاسی بود که به اخبار جهت منفی داد، ولی چندی بعد مشخص شد که این اخبار کاملاً کذب است اما ولی متوجه شدیم که همچنان بازار شایعه در لبنان داغ است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که نشان می‌دهد جامعه لبنان به شدت شایعه‌زده است، بحث انفجار بندر بیروت و دست‌های پشت پرده این پرونده بود. بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های سیاسی حاکم بر بیروت در طول یک سال گذشته به گونه‌ای عمل کردند که تمام بار منفی و تقصیر این پرونده را به روی دوش حزب‌الله و جناح‌های سیاسی منتسب به وی انداختند و همین موضوع حالا به گونه دیگری در حال پیگیری است. بر این اساس باید توجه داشت که جو روانی ایجاد شده در لبنان به شدت مهندسی شده است. از سوی دیگر در لبنان همانند عراق هر طیف سیاسی به یک بازیگر خارجی متصل است و اگر از آنها حمایت شود ممکن است دست به اقدام خاصی علیه منافع دولت‌ها نزنند؛ به همین دلیل است که بخش اعظمی از وقایع اخیر در لبنان را باید متصل به جریان‌های خارج از این کشور دانست که نمونه آخر آن تیراندازی افراد مسلح به سمت معترضان حزب‌الله و جنبش امل بوده است. لذا مسائلی که در حال مشاهده آن هستیم، به گونه‌ای دیگر ممکن است ادامه داشته باشد و مشخص نیست سرانجام این درگیری‌ها به کجا ختم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز