خبرگزاری کار ایران

پارس جنوبی را به صورت کلاف سردرگم و بی‌سر و ته از دولت دهم تحویل گرفتیم

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۶۷۳

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: به دلیل شرایط تحریم برخی پیمانکاران تنها با اجرای 50 درصد کار و در حالی که نصف پول خود را دریافت کرده بودند کار را نیمه کاره رها می‌کردند اما ما توانستیم با مشقت و تدبیر کار را به اتمام برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت با اشاره به شرایط پروژه‌های پارس جنوبی در زمان تحریم اظهار داشت: ما در سال 92 مجبور بودیم فازهای 15، 16 ، 17 و 18 هر تجهیزی که به دستمان می‌رسید کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت قبل کلاف سردرگمی را در پارس جنوبی به ما تحویل داد، تصریح کرد: هیچ وقت تصور نمی‌کردیم که بتوانیم فازهای 17 و 18 را راه‌اندازی کنیم چون در خرید مواد و تجهیزات محدودیت داشتیم و پیمانکار مجبور بود هر چه که به دستش می‌رسد در پروژه استفاده کند.

مشکین فام خاطرنشان کرد: در آن زمان هیچ مدیریت منسجمی وجود نداشت که باعث شد آشفتگی‌های زیادی رخ دهد.

وی با اشاره به ادعای توسعه 50 درصدی در فازهای پارس جنوی از سوی دولت قبل اظهار داشت: توسعه این فازها بیشتر شبیه کلاف سردرگم بود کارهای پیش نیاز انجام نشده بود و به یک باره وارد مرحله بعدی کار شده بودند که باعث می‌شد کار دوباره کاری شود و خریدها چند برابرشده بود زیرا بین کالاهای مورد نیاز و آنچه خریداری می‌شد،‌ همخوانی وجود نداشت.

وی ادامه داد: بخشی از تاخیر در فازهای 15 و 16 ، 17 و 18 به دلیل تحریم بود اما مشکل بزرگ‌تر ضعف مدیریت بود.

وی با اشاره به اینکه عدم ثبات در جایگاه‌های مدیرعاملان یکی از دلایل اصلی سردرگمی در پروژه‌های پارس جنوبی بود، خاطرنشان کرد: در آن زمان تنها مدیرعامل یکی از بخش‌ها 12 بار عوض شده بود.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها و تجهیزات بدون انسجام و به ریخته به ما تحویل داده شده بود، گفت: با این اوصاف یکی از کارهایی که ما داشتیم این بود که مثلا لوله‌کشی‌های زیرزمینی مجددا انجام شود و این باعث شده بود که انرژی پیمانکار گرفته شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط تحریم برخی پیمانکاران تنها با اجرای 50 درصد کار و در حالی که نصف پول خود را دریافت کرده بودند کار را نیمه کاره رها می‌کردند اما ما توانستیم با مشقت و تدبیر کار را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه آنکه در فازهای پارس جنوبی به ما تحویل داده شد کلاف سردرگمی بود که سر و ته نداشت، خاطرنشان کرد: وقتی همه چیز به هم ریخته بود و در پالایشگاه‌ها و پروژه‌ها آشوب وجود داشت ما مجبور بودیم که انرژی بیشتری صرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه عدم ثبات در مدیریت  و پیگیری مسائل منجر به این شد که کارها پیچیده و بدون نتیجه باقی بمانند، خاطرنشان کرد: در آن زمان می‌گفتند که فازهای پارس  جنوبی  35 ماهه بسته می‌شود و هر چه ما تاکید می‌کردیم که این امکان وجود ندارد کسی حاضر به پذیرش آن نبود و اعلام می‌کردم که در فروردین سال 92 پروژه‌ها به ثمر می‌نشیند اما می‌بینیم که به علت بی‌تدبیری هیچ یک از این وعده‌ها عملیاتی نشد.

وی درباره برنامه نفت و گاز پارس برای توسعه فرزاد A وB  اظهار داشت در این پروژه‌ها با توجه به اینکه 80 درصد کل میدان فرزاد B در طرف ایران واقع شده ما روی آن متمرکز شده‌ایم و برای توسعه آن برنامه ما این است که از مشاور استفاده کنیم و حتما باید طراحی داشته باشیم و برای استفاده از گاز آن نیز گزینه‌های مختلفی دادیم از جمله اینکه به شبکه ارسال شده و یا به صورت LNG و یا تزریق صورت گیرد که در این خصوص باید مطالعات خود را نهایی کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر پتروپارس با شرکت‌های بین المللی که در زمینه توسعه گاز فعالیت داشته باشند همکاری خواهیم داشت، تصریح کرد: این پروژه به صورت EPC اجرایی خواهد شد.

وی درباره توسعه میادین گلشن و فردوسی نیز گفت: با توجه به مشترک نبودن این میادین فعلا در اولویت ما قرار ندارند البته متقاضیان نیز آمده و صحبت‌هایی شده ولی جدی نبوده است.

وی درباره توسعه فاز 14 جنوبی نیز گفت: در این رابطه تا پایان سال دو سکو وارد مدار می‌شود، خط لوله دریا در حال تکمیل است و سکوی یارد ایزوایکو نیز کامل شده و همه قطعات آماده است و تلاش ما ا ین است که یک میلیارد فوت مکعب گاز از فاز 14 به بخش خشکی منتقل شود. البته در بخش پالایشگاه خشکی عقب هستیم که تلاش می‌کنیم رفع شود.

مشکین فام درباره اینکه چرا اکنون قطر پیشنهاد تشکیل کمیته فنی را ارائه کرده، اظهار داشت: تاکنون 15 جلسه با این کشور داشته‌ایم و برخی اطلاعات فنی مربوط به مخزن مبادله می‌شود و همچنین در مورد برداشت صیانتی مذاکراتی می‌شود اما دو طرف در مورد توسعه دخالت نمی‌کنند و بیشتر روی اطلاعات مخزن و چاه‌های توصیفی صحبت می‌کنند. بیشتر هماهنگی‌ها نیز در جهت تعیین تکلیف است اما در هر صورت این گونه نیست که دو طرف کاری را به هم دیکته کنند. ما برنامه خودمان را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز