خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در تشریح دلایل تعویق افتتاح فاز ۱۲:

فاز ۱۲ در بهترین شرایط پیشرفت کار افتتاح می‌شود / مقایسه نواقص باقیمانده فاز ۱۲ با فازهای ۱ تا ۵ در زمان افتتاح

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۵۰

برای افتتاح رسمی نیاز نیست که تمام سکو‌ها به صورت کامل در مدار باشند. در حال حاضر دو واحد گوگردسازی با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن گوگرد به طور کامل راه‌اندازی شده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: امروز از سه سکو و ۱۵۰ کیلومتر خط لوله ۶ واحد تصفیه گاز و دو واحد گوگردسازی تولید دارد که این دستاورد‌ها در شرایط تحریم رخ داده زمانی که تحریم‌کنندگان سعی در فلج کردن وزارت نفت داشته‌اند.

به گزارش خبرنگاراعزامی ایلنا به عسلویه، علی‌اکبر شعبان‌پور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در نشستی خبری با اشاره به دلایل تاخیر در افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی، گفت: دلیل به تعویق افتادن افتتاح این فازمشکل فنی نبوده و پالایشگاه و تولید از آن در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از دلایل تغییر برنامه رئیس جمهور شرایط جوی و طوفانی بودن هوا در روزهای جمعه و شنبه و در نتیجه کنسل شدن پرواز‌ها بوده در خصوص اهداف اصلی به ثمر رساندن فاز ۱۲ پارس جنوبی تصریح کرد: در این پروژه تاسیسات دریایی کار بزرگی انجام داده ضمن اینکه نباید از تلاش مدیران قبلی نیز غافل شد و البته مهم‌ترین دلیل موفقیت در این پروژه هنر مدیریت به روی منابع و تزریق با حساب و کتاب پول بوده است.

شعبان‌پور دیگر بار به مساله به تعویق افتادن افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی اشاره کرد و توضیح داد: ابتدا باید بدانیم افتتاح به چه منظور انجام می‌گیرد افتتاح در همه طرح‌ها به این معنا نیست که کار تمام و کمال انجام و به بهره‌بردار تحویل شده، بهره‌برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی در شرایطی انجام شد که دشمنان منتظر بودند که شرکت و وزارت نفت در زمینه نفت و گاز فلج شده باشند اما آنچه در حال حاضر می‌بینیم از تمام پتانسیل‌های مورد انتظار این فاز استفاده شده به طوری که در بخش دریا سه سکو راه‌اندازی شده و فقط سکوی چهارم باقی مانده که این دستاورد افتخاری برای کشور است. لذا افتتاح آن به دست رئیس جمهور به این دلیل است که نشان دهیم که می‌توانیم کاری را که خودمان به انتها رسانده‌ایم به نمایش بگذاریم.

وی با بیان اینکه برای افتتاح رسمی نیاز نیست که تمام سکو‌ها به صورت کامل در مدار باشند، یاداور شد: در حال حاضر دو واحد گوگردسازی با ظرفیت تولید۵۰۰ تن گوگرد به طور کامل راه‌اندازی شده است.

مدیر عامل شرکت نفت وگاز پارس ادامه داد: از نظر ما بحثفنی کار مهم است که پالایشگاه آماده افتتاح باشد که در این پالایشگاه هر آنچه لازم بود منهای سکوی D انجام شده و نقش خوبی نیز در تامین گاز کشور در فصل زمستان داشته است.
وی درخصوص اولویت بندی فاز‌ها نیز توضیح داد: در اولویت بندی‌ها یکی از ملاک‌های اصلی رسیدن سریع‌تر به درآمد است و با توجه به اینکه منابع مالی ما محدود بود لذا شکی نیست که باید روی فازهایی که زود‌تر به درآمد زایی می‌رسیدند متمرکز می‌شدیم.

وی در مقایسه افتتاح فاز‌ها در دوران مختلف ومقایسه آن‌ها با فاز ۱۲ پارس جنوبی خاطر نشان کرد: من نمی‌خواهم فاز ۱۲ را با فازهای ۹ و ۱۰ مقایسه کنم اما اگر بخواهم نواقص باقی مانده این فاز را با فازهای ۱و۲و ۳ و حتی ۴ و۵ مقایسه کنم تعداد نواقص باقی مانده این فاز‌ها در زمان افتتاح بسیار بیشتر از فاز ۱۲ بوده است.

شعبان‌پور خاطر نشان کرد: این پالایشگاه در بهترین و اصولیترین شرایط به مرحله افتتاح می‌رسد کما اینکه زمستان را نیز با رکورد بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب تزریق گاز به شبکه پشت سر می‌گذاریم. که البته این مهم با وارد مدار شدن تولیدات گاز از پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی است.

وی همچنین گفت: زمانی که ما رکورد تزریق بالغ بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به شبکه را داشتیم و یا ایام دهه فجر بهترین فرصت بود که فاز ۱۲ افتتاح شود اما به دلیل آماده نبودن‌ترین ۶ افتتاح انجام نشد چرا که قصد ما انجام کار ساختگی نبود البته این را نیز نباید از نظر دور داشت که درمقایسه زمان افتتاح فاز ۱۲ و دیگر فاز‌ها با توجه به میزان پیشرفت باید شرایط هر کدام جداگانه سنجیده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز