خبرگزاری کار ایران

گلایه‌های رئیس بنیاد مستضعفان از مهاجرت نیروهای متخصص

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۳۸۳

رئیس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: در ایران نیروهای انسانی متخصص را بارور می‌کنیم و بعد آنها را در اختیار دیگران قرار می‌دهیم در حالی که باید نیرو انسانی را نگهداریم تا برای ایران سرمایه و ثروت بسازند.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، حسین دهقان امروز در مراسم تجربه‌محور هوش مصنوعی (AI) در صنعت با اشاره اثرات سوء توسعه فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی و فضای مجازی گفت: این نگرانی تنها در ایران وجود ندارد و‌ همه کشورها نسبت به تبعات فناوری‌های جدید نگرانی‌هایی دارد و همچنین ایران نیز مانند کشورهای جهان نگران آثار سوء فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه مهم این است که چگونه پیامدهای ناشی از کاربرد فناوری‌های جدید را کاهش می‌دهیم، اظهار داشت: باید دید چگونه می‌توان پیامدهای منفی را کاهش داد و در مقابل آن چگونه می‌توان از بیشترین ظرفیت این فناوری استفاده کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: انسان تلاش کرده که قدرت فیزیکی خود را با ماشین افزون کند اما آیا می‌توان ماشین را جایگزین انسان کرد که پاسخ مطالعات به این پرسش خیر است. البته هوش مصنوعی دستیار تقویت‌کننده انسان در انجام فعالیت‌ها است و این چیز بدی نیست. 

دهقان با بیان اینکه باید در این حوزه پیشتازی کنیم و آنچه نیاز داریم را خودمان بسازیم، تصریح کرد: باید توجه داشت که دستاوردهای بشری منحصر به یک قوم نیست و توسعه فناوری مربوط به تمام بشریت است و کسی نمی‌تواند علم را محدود و محصور کند به ویژه امروز که مرزها برداشته شده است. 

وی افزود: در جمهوری اسلامی نظامات حقوقی و اجرایی خاصی حاکم است و هر عنصری می‌تواند جنبه‌های تهدیدی داشته باشد؛ از این رو باید مراقبت‌ها را افزایش دهیم. 

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بیشترین هزینه‌های تحقیقاتی حتی در اروپا و آمریکا صرف امنیت و ایمنی در حوزه‌های مختلف می‌شود، خاطرنشان کرد: آنها جلوی پیشرفت تکنولوژی‌های جدید را نمی‌گیرند اما دسترسی را تعریف کرده‌اند؛ به همین دلیل است که به راحتی دستبرد و هک انجام نمی‌شود. بنابراین راهکار محدودیت توسعه فناوری‌های نوین نیست چراکه امروز هر فیلتری اعمال می‌شود، زمان زیادی نمی‌برد که این فیلتر شکسته می‌شود از این رو نباید در برابر فناوری‌های جدید مقاومت کرد و از آن عقب ماند. 

به گفته دهقان، در بنیاد مستضعفان اجازه نمی‌دهیم فضای به وجود آمده در هوش مصنوعی، فناوری دیجیتال و فضای مجازی بر ما غلبه کند، بلکه در اداره درست کشور و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها از آنها استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان مسائل مهم بی‌صاحب مانده‌اند، ابراز داشت: در همین کشورهای حاشیه خلیج فارس، وزارت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی تشکیل شده حال اینکه این کشورها این توان را خریداری می‌کنند و ژست آن را می‌گیرند اما در ایران، نیروی انسانی متخصص برای ایجاد آن وجود دارد و نیروی تاپ و رتبه بالا در شرکت‌ها و نهادهای بین‌المللی در این حوزه ایرانی هستند.

رئیس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در ایران نیروهای انسانی متخصص را بارور می‌کنیم و بعد آنها را در اختیار دیگران قرار می‌دهیم در حالی که باید نیرو انسانی را نگهداریم تا برای ایران سرمایه و ثروت بسازند.

دهقان با بیان اینکه سیاست ما این است که بنیاد مستضعفان را به محل تجربه این فناوری‌ها برای یافتن قابلیت مدیریت و به‌کارگیری درست آنها تبدیل کنیم، عنوان کرد: در سطح ملی هم فعالان این حوزه‌ها را به فعالیت‌های بنیاد ارتباط خواهیم داد و به عناصر انسانی این حوزه‌ها کمک می‌کنیم تا در کشور باقی مانده و به تولید ثروت برای کشور کمک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز