خبرگزاری کار ایران

رئیس اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی اصفهان خبر داد:

کشف 92 درصد جرایم سایبری در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۶۰۴

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از کشف 92 درصد جرایم سایبری توسط کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات این فرماندهی طی 10 ماهه امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا از اصفهان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، غلامرضا شهریاری در خصوص عملکرد 10 ماهه پلیس فتای استان اصفهان اظهار کرد: با گسترده شدن ابزارهای فناوری ارتباطاتی و اطلاعاتی در دنیا و رواج بی رویه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و عدم آگاهی و آشنایی کافی مردم از حضور در این فضا باعث شد تا پلیس طی سال‌های اخیر با شکایات مختلفی از قبیل اخاذی، کلاهبرداری، سرقت، مزاحمت، هتک حیثیت و ... مواجه شود.

وی با بیان اینکه وقوع جرم در فضای مجازی پیچیده تر از فضای واقعی و حقیقی است گفت: به همین خاطر مجرمان برای اینکه راحت‌تر نقشه های مجرمانه خود را عملی کنند و از طرفی هیچ گونه اثری و ردی از خود نیز به جا نگذارند وارد این حوزه شدند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیشترین جرم صورت گرفته در فضای مجازی طی 10 ماهه امسال را سرقت از حساب های بانکی شهروندان عنوان کرد و اظهار داشت: کلاهبرداری، اخاذی و حتک حیثیت از دیگر جرایم شاخص اینترنتی در استان است.

وی از کشف 92 درصد جرایم سایبری در 10 ماهه امسال توسط پلیس فتای استان خبر داد و گفت: دامنه ماموریت ها و عملیات های پلیس فتا تنها به سطح استان معطوف نبوده و این پلیس توانسته ده ها مجرم سایبری که از استان های دیگر کشور مرتکب جرم شده بودند را نیز شناسایی و تحویل قانون دهد.

شهریاری افزود: خوشبختانه با اجرای برنامه های آموزشی از طریق رسانه ها و همچنین حضور کارشناسان پلیس فتا در سطح مدارس، مساجد و ادارات و افزایش تعامل و هم افزایی بین نهادها توانسته ایم برخی از جرایم سایبری را در استان کنترل و مهار کنیم اما متاسفانه در حوزه اخلاقی و اجتماعی با روند رو به رشد جرایم روبرو هستیم که این موضوع به عنوان هشداری جدی برای خانواده ها است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیشترین آسیب دیدگان جرایم فضای سایبری را افراد نوجوان و جوان و به ویژه دختران و زنان عنوان کرد و گفت: توصیه ما به خانواده ها این است که بیشتر مراقب فرزندانشان باشند و آنها در این فضای پرتلاطم تنها رها نکنند.

شهریاری عدم آگاهی و آشنایی کافی از کارکرد های فضای سایبر توسط کاربران را یکی از عوامل مهم افتادن آنها در دام مجرمان اینترنتی دانست و اظهار داشت: تحقیقات پلیس نشان می دهد نداشتن سواد رسانه ای، سهل انگاری و اعتماد بیجا به افراد غریبه در فضای مجازی علت اصلی بزه دیدگی شاکیان بوده که در این زمینه بارها پلیس توصیه کرده که کاربران به ویژه دختران جوان ارتباط‌های خود در این فضا را به فضای واقعی نکشانند و تصاویر خصوصی و خانوادگی‌شان را به اشتراک نگذارند و هر از چندگاهی نیز رمز حساب بانکی و رمز ایمیل خود را تغییر دهند و به پست‌های ناشناس پاسخ ندهند.

وی به راه اندازی مرکز فوریت های پلیس فتا در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: شهروندان در صورت بروز هرگونه مشکلی در فضای مجازی، هک شدن ایمیل ، سرقت از حساب بانکی و یا تهدید از سوی مجرمان می توانند از طریق ارتباط وب به آدرس cayberpolice.ir موضوع را اعلام که پس از بررسی های لازم به صورت آن لاین به پلیس فتای استان ارجاع داده و کارشناسان وارد عمل می شوند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز