خبرگزاری کار ایران

اداره کل تبلیغات اسلامی استان خبر داد:

برگزاری مراسم "شاخسی" در آذربایجان شرقی ممنوع شد+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۲۹۵

روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای از ممنوعیت برگزاری مراسم "شاه حسین گویان"(شاخسی) در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از تبریز، اطلاعیه ستاد برگزاری مراسم محرم آذربایجان شرقی به شرح زیر است:

پیرو مذاکرات و مراجعات مردمی در خصوص نحوه برگزاری مراسم‌های محرم به‌خصوص دستجات شاه حسین گو و استعلام صورت گرفته استانداری آذربایجان شرقی از دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، جوابیه کمیته ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا جهت اطلاع عموم مردم شهید پرور و ولایی استان به شرح ذیل است:

با احترام، پیرو مذاکره تلفنی روز سه شنبه، مورخ 28/ 05/ 1399، در خصوص مصادیق قید شده در تبصره 1 ذیل بخش سوم؛ دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر سال 1399" ابلاغیه 71045 مورخ 16/ 05/ 1399، وزیر محترم کشور به آگاهی می‌رساند همانگونه که در بند مذکور قید شده کلیه مراسم‌های خاص در برخی استان‌ها از جمله "شاه حسین گویان" در آن استان به دلیل تجمع، تراکم و جابجایی و ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، شاه‌حسین‌گویان نوعی مراسم مذهبی است که در ایام ماه محرم در بیشتر نقاط آذربایجان و به‌طور گسترده در تبریز برگزار می‌شود.

این مراسم از چند روز مانده به ماه محرم تا دهمین روز از همین ماه و ظهر عاشورا ادامه می‌یابد. در زبان ترکی آذربایجانی، مردم به این مراسم «شاخسی» می‌گویند که کوتاه‌شده واژه «شاه‌حسین» است.


بخش هایی از مراسم شاخسی در بازار تبریز

شاخسی (شاه حسین)در اصل یک رژه نظامی است. در مراسم شاه‌حسین‌گویان، عزاداران نوعی چوب مخصوص این نوع عزاداری که در گذشته از قمه یا شمشیر استفاده می‌شد و از زمین تا فرق سر خود حرکت می‌دهند و وقتی که چوب به زمین نزدیک می‌شود، همگی با صدای بلند ندای «شاخ‌سی» (شاه‌حسین) و زمانی که چوب به سرشان نزدیک می‌شود، همگی با صدای بلند ندای «واخ‌سی» (وای‌حسین) سرمی‌دادند، که رفته رفته سبک مداحی ها عوض شده و این نوع مراسم عزاداری نیز دستخوش تغییراتی شد و الان این مراسم با روضه خوانی و همان رژه همراه است.

این حرکت به نشانهٔ جنگ یاران امام حسین با یزیدیان در صحرای کربلا است. همچنین عزاداران در حین عزاداری، دست خود را بر پشت یکدیگر قرار می‌دهند و با این حرکت خود، اتحاد و انسجام‌شان را نشان می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز