خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

جلوگیری از استخدام افراد غیرکارشناس و تحمیلی در حوزه خاک/ ابلاغ 500 هزار دلار از سوی فائو برای ایران

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۵۹۱

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صدور مجوز استخدام هزار نفر در جهاد کشاورزی، گفت: از استخدام افراد غیرکارشناس و تحمیلی در حوزه خاک جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مراد اکبری در همایش ملی سالیانه علوم خاک ایران که در استان البرز برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه خاک، گفت: منزلت و شان عنصر حیاتی خاک نه تنها در ایران بلکه در دنیا مورد توجه است چرا که خاک رکن اساسی توسعه بوده و اغلب تمدن ها با داشتن آب و خاک شکل می گیرد.

اکبری گفت: با تشکیل دفتر خاک، وارد فاز اصلی خاک می‌شویم که در پروژه های اصلی، خاک نقش پررنگی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: گفتمان خاک باید در جامعه مهندسین و دانشگاه‌ها جا بیافتد هرچند تاکنون به دلایل مختلف از جمله غفلت مدیران به جایگاه واقعی خود نرسیده و مسیر اصلی طی نشده است.

اکبری، گفت: لازم است تعامل قوی در حوزه دانشگاه با متخصصین و در انجمن ها و موسسات داشته باشیم که در این مراکز تصمیم گیری چند موضوع مهم از جمله بانک اطلاعات خاک و پیگیری ردیف بودجه و اعتبار باید در نظر گرفته شود.

وی اذعان داشت: به تجربه ثابت شده که رفتار مناطق خشک و نیمه خشک، وضعیت آب و هوایی یکسانی ندارد و سازگاری، تنها با کم آبی شکل نمی گیرد بلکه باید در ارتباط با خاک هم مطالعات خوبی انجام شود.

اکبری تصریح کرد: تاکید می شود که حداقل اضافه درصد اعتبار تنها به بخش خاک تخصیص پیدا کند و با وجود اینکه اهداف برنامه ششم فقط بر روی کاغذ آمده و اجرایی نشده، لازم است با بودجه لازم، این برنامه عملیاتی شود. 

وی با تاکید بر ارتباط بیشتر با مجامع بین المللی، اظهار داشت: در این ارتباط سازمان فائو 500 هزار دلار برای ایران ابلاغ کرده که برنامه ها عملیاتی شود و این درحالی است که با توجه به اهمیت خاک، باید تعاملات فرامرزی بیشتر شود.

اکبری با عنوان اینکه در استانها باید اداره خاک با مسئولیت کارشناس خاک شناسی، تشکیل شود، گفت: به تمام مشاورین ابلاغ می شود که اهمیت خاک زیاد است و باید شرح خدمات مطالعات فاز 1 و 2 را بازنگری کنیم و با کمک محققین این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم.

وی گفت: اخیرا مجوز استخدام هزار نفر صادر شده و با توجه به استخدام های قبلی سهم خاک بسیار کم بوده بنابراین مدیران آب و خاک با سازمانها هماهنگ باشند که برای جذب سهمیه استخدام، مصاحبه در همین مراکز علمی انجام شود که از ورود افراد غیر کارشناس و فشارهای متداول، کاسته شود.

معاون وزیر با عنوان اینکه در کارگروه ماده 11 تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، سهم خاک ضعیف است، اظهار کرد: باید برای معرفی کشاورز نمونه، خاک به عنوان یکی از شاخص های انتخاب، باشد لذا کشاورزان باید به ظرفیت خاک، حفاظت خاک و ... اهمیت قائل شوند.

وی با اشاره به برنامه های آموزش، گفت: در بعضی از استانها که در گیر سیل هستیم، خسارات زیادی به خاک وارد شده که باید برنامه ای تدوین شود و از هدررفتن خاک، پیشگیری شود.

معاون وزیر کشاورزی گفت: اخیرا وزارت نیرو پروانه های مجاز خاک را تعدیل کرده که خلاف قانون است چراکه با این دستور غارتگران آب با صدها چاه غیر مجاز، رها و برای فعالیت های مجاز خاک، مانع تراشی می شود که منتقد جدی این موضوع هستیم.

معاون وزیر در حاشیه این همایش به خبرنگاران گفت: طی این همایش در راستای صیانت و حفاظت منابع آبی و خاکی و استفاده از عنصر خاک در تولید مطرح است؛ چون خاک رکن اصلی توسعه است و چون اخیرا دفتر علوم خاک تشکیل شده است طی دعوت از مدیران آب و خاک برای شرکت در این همایش سیاست های استفاده از خاک و مسائلی از جمله حاصلخیزی خاک، استفاده از کربن آن و جلوگیری از آلودگی خاک را تبیین می کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: قرار است در کل استان ها اداره ای به نام اداره خاک زیر مجموعه مدیرت آب و خاک برای پیگیری مسائل این حوزه در نقاط مختلف کشور تشکیل شود.

وی اشاره کرد: دولت باید سالانه طبق برنامه ششم توسعه برای حاصلخیزی 500 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور گام بردارد و علیرغم اینکه منابع اعتباری آن تاکنون تخصیص داده نشده است اما عملیات آماده سازی آن از جمله ترویج و آموزش آغاز شده است و امید است با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم فاز عملیاتی اجرایی را در سطح مزارع شروع کنیم. 

اکبری در بخش دیگری گفت: سطح اراضی خاکی کشور حدود 18 میلیون هکتار است که حدود 8.7 میلیون هکتار آن آبی و باقی دیم است، سالانه حدود 4 میلیون هکتار آن در پایش و باقی زیر کشت دیم است به همین دلیل صیانت از اراضی آبی و دیمی با انتخاب بهترین روش های آبی و عملیات کارورزی در خاک را باید عملیاتی کنیم.

وی توضیح داد: سیاست اصلی ما در وزارت جهاد کشاورزی به سمت کم خاک ورزی و بی خاک ورزی برای صیانت حفاظت از خاک است، جلوگیری از شخم در اراضی دیم‌ در راستای شیب زمین نیز مطرح است، کشاورزی حفاظتی نیز مهم است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت توجه به آب و خاک با هم گفت: باید این دو عنصر در کنار هم مدیریت شود؛ چون آب تجدید پذیر است اما خاک طی چند نسل هم این قابلیت تجدیدپذیری را ندارد.

وی گفت: منابع آب را می توان مدیریت کرد و از منابع آب شور دریاها بهره برداری داشت اما اگر در خاک دست کاری شود نمی‌توان آن را به شرایط قبل بازگرداند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز