خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیسیون اجتماعی‌مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش شکاف میان دولت و ملت با افزایش مالیات/ اصرار بر کسب درآمد در بودجه سال 97

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۲۱۴

دبیرکمیسیون‌اجتماعی‌مجلس شورای اسلامی گفت: تازمانی که سرمایه‌اجتماعی دولت و اعتماد عمومی به آن افزایش پیدا نکند، افزایش مالیات تنها شکاف بین دولت و ملت را افزایش می‌دهد.

ناهید تاج الدین عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به لایحه بودجه 97 گفت: لایحه بودجه 97 نقاط قوت قابل توجه و البته نقاط ضعف قابل تاملی نیز دارد.

وی افزود: به نظر می رسد دولت در لایحه بودجه 97 اصرار زیادی بر کسب درآمد دارد، اگر قرار است دولت امسال حدود 12 هزار میلیارد تومان بیشتر مالیات بگیرد ، باید دید وضعیت اقتصادی برای این افزایش تا چه میزان آماده است .

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: این درست که ما فقط از حدود 40 درصد اقتصاد ایران مالیات دریافت می کنیم و  20 درصد معافیت مالیاتی و 40 درصد دیگر فرار مالیاتی می‌کنند اما برای افزایش روز افزون مالیات در اقتصاد بیش از هر چیز باید بسترسازی اجتماعی ایجاد کرد.

تاج الدین گفت : تا زمانی که سرمایه اجتماعی دولت و اعتماد عمومی به آن افزایش پیدا نکند، افزایش مالیات تنها شکاف بین دولت و ملت را افزون می کند .

وی تصریح کرد: مثلا اینکه عوارض خروج از کشور ناگهان  در بودجه 97 سه برابر می شود، حامل پیام منفی برای جامعه است. این موضوع می توانست با شیب کندتر و در نظر گرفتن استثنائاتی همراه باشد و برای افکار عمومی به شکل بهتری تشریح شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مگر قرار نیست دولت در سال 97 حدود 800 هزار شغل ایجاد کند پس چرا شاهد کاهش بودجه عمرانی هستیم؟ کاهش بودجه عمرانی به مثابه تعطیل کردن ظرفیت های اشتغال این بخش است ضمن آنکه اکنون بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌کاره در کشور وجود دارد.

تاج الدین افزود: برابر آمار دفتر اقتصادی وزارت مسکن، در بخش مسکن به ازای 20 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری امکان اشتغال برای 100 نفر به‌وجود می‌آید، اما برای همین میزان اشتغالزایی مثلا در بخش نفت‌وگاز و معدن به 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است، بنابراین افزایش بودجه عمرانی می تواند به دولت برای  ایجاد کم هزینه اشتغال کمک کند  

وی با بیان اینکه دولت شعار افزایش درآمدهای مالیاتی  و اقتصاد مشارکتی را می دهد اما حجم خودش 11 درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود کاهش 15 درصدی حجم دولت بطور سالانه است در حالیکه متاسفانه در لایحه بودجه 97  شاهد افزایش حدود 60 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی هستیم که با این اوصاف حجم دولت 11 درصد افزایش می یابد.

  نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: 13 هزار میلیارد تومان در بودجه 97  وابستگی دولت به نفت  کم شده است از نکات مثبت لایحه بودجه است. همچنین حقوق کارکنان دولت قرار در سال آینده به طور متوسط 10 درصد افزایش پیدا کند اما هزینه های دولت 6.5 درصد افزایش یافته از نکات مثبت بودجه 97 تلقی می شود، چون میزان افزایش هزینه‌های دولت از میزان افزایش حقوق کارکنان دولت کمتر است .

تاج الدین گفت: بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در لایحه بودجه  97 نیز از نکات مثبت بودجه است، این سبک بودجه ریزی پایان نقش دولت بعنوان پدر پولدار در اقتصاد است.  بودجه رقابتی بالش نرم را از زیر سر دستگاه‌ها بر می دارد و به کاهش هزینه های دولت و افزایش اثربخشی دستگاهها کمک می کند.

وی تاکید کرد: نیازمند طراحی سیستم تامین اجتماعی هستیم که همزمان با دریافت مالیات از طریق سیستم مالیاتی به مردم خدمات اجتماعی ارائه دهد تا جامعه به سمت عدالت اجتماعی حرکت کند. این سیستم باید مالیات دریافتی را باز توزیع کند تا عدالت اجتماعی برقرار شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این صورت است که افزایش 12 هزار میلیارد تومانی مالیات هم  برای دولت قابل تحقق و هم برای جامعه قابل تحمل خواهد شد و  خوشبختانه آنطور که رئیس جمهور گفته در لایحه بودجه 97 چنین چیزی پیش بینی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز