خبرگزاری کار ایران

نصرتی، شهردار قزوین خواستار شد:

جابجایی نیروگاه شهید رجایی قزوین

کد خبر : ۲۵۸۲۵۵

شهردار قزوین گفت: کاشت 50 هزار نهال در شهر قزوین با مشارکت شهروندان باعث کاهش گرمای شهر خواهد شد و این کمکی در حل مشکلات ایجاد شده فعالیت نیروگاه حرارتی شهید رجایی قزوین است.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ مسعود نصرتی صبح امروز در آیین روز درختکاری و همبستگی طبیعت که با حضور مدیران استانی و شهری در بوستان بانوان برگزار شد، افزود: آلایندگی شدید ناشی از سوخت مازوت نیروگاه حرارتی شهید رجایی قزوین باعث مشکلات متعدد زیست محیطی شده است که مورد انتقاد زیست محیطی قرار گرفته است.

نصرتی بیان کرد: این نیروگاه 1.5 برابر سوخت صنعتی و خانگی سوخت مصرف می‌کند و با این وضعیت شهر قزوین بیش از حد گرم شده است و باعث شده اقلیم شهر قزوین در وضعیت عادی نباشد.

شهردار قزوین با بیان اینکه این نیروگاه گرفتاری‌های متعددی برای شهر قزوین در زمینه محیط زیست ایجاد کرده است، اضافه کرد: افزایش گرما یکی از شاخصه‌های اصلی کاهش باران و برف در شهر قزوین بود.

نصرتی تصریح کرد: باید نیروگاه حرارتی شهید رجایی قزوین منتقل شود.

شهردار قزوین گفت: باید محکم‌تر و با اقتدار در مورد وضعیت نیروگاه تصمیم گیری و در این زمینه ورود پیدا کرد.

این مقام مسوول بیان کرد: با توجه به بهم خوردن اقلیم شهر قزوین در راستای افزایش گرما با همفکری اعضای شورای شهر و سایر مسوولان استانی و شهری 50هزار اصله درخت پهن برگ در شهر قزوین کاشته خواهد شد.

وی گفت: نهال‌های انتخاب شده برای کاشت در سطح شهر باعث خواهد شد گرما را جذب و رطوبت ایجاد کند.

نصرتی بیان کرد: این اقدام در دستور کار قرار گرفته است و به سازمان پارک ها و فضای سبز از دو ماه پیش ابلاغ شده است.

شهردار قزوین گفت: نهال های انتخاب شده آب کمی مصرف می کنند و در خرید و انتخاب نهال های مورد نظر دقت های لازم شده است.

وی بیان کرد: کاشت 50هزار اصله درخت با مشارکت شهروندان صورت خواهد گرفت و مکانیزهای لازم برای توزیع این اصل نهال ها به شهروندان تعریف شده است.

نصرتی افزود: کاشت این نهال ها در شهر بخشی از مشکل های ایجاد شده نیروگاه را حل خواهد کرد.

این مقام مسوول بیان کرد: به طور اسمی 2هزار و 600 هکتار باغستان در شهر قزوین وجود دارد که کاملا در معرض نابودی قرار دارد.

وی گفت: 50هزار اصله درخت با شناسنامه دار خواهند بود و هر اصله درختی که توسط شهروند کاشته شود به نام همان شهروند ثبت خواهد شد.

نصرتی افزود: قصد من از صحبت کردن در مورد ایجاد مشکلات نیروگاه و نابودی باغستان ایجاد تشویش اذهان نیست بلکه ایجاد دغدغه است که باید به دنلال راهکار باشیم.

وی گفت: اگر درست نتوانیم در این زمان برنامه ریزی کنیم به آیندگان بدهکار خواهیم بود.

این مقام مسوول افزود: 2هزار و 600 هکتار باغستان سنتی متعلق به بخش خصوصی است و وظیفه حاکمیت است که برای احیای این باغستان امنیت، راه، آب و انگیزه ایجاد کند.

وی گفت: برای ایجاد انگیزه، اجازه ایجاد 35 متر بنای پیش ساخته در باغ داده شده است تا انگیزه باغداران برای حفظ آن ایجاد شود.

نصرتی بیان کرد:  همه قزوینی ها بریا حفظ و احیای باغستان سنتی باید تلاش کنند و در این راستا شهرداری قزوین وظیفه ای ندارد اما در این راستا ورود پیدا کرده است تا با مشارکت شهروندان این باغستان را احیاء کند.

وی در ادامه گفت: همچنین 230درخت پهن برگ 20تا 30 ساله از میدان قدس و بلوار جمهوری اسلامی با کمترین آسیب جابجا شدند.

نصرتی بیان کرد: وظیفه همه ماست تا به درخت احترام بگذاریم و در این آئین روز درختکاری همه با هم برای حفظ منابع طبیعی میثاق شفاهی داشته باشیم.

علی اکبر اسدالهی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در این آئین نیز گفت: متاسفانه از موضوع مهم منابع طبیعی غفلت کردیم و با چالش های روبرو شدیم.

وی افزود: امروز اگر با مشکل خشکسالی و ریزگردها روبرو شدیم نباید کسی را سرزنش کنیم چراکه خودمان مقصران اصلی هستیم.

اسدالهی بیان کرد: به وظایف در حفظ و نگهداری منابع طبیعی خوب عمل نکردیم.

وی گفت: تولید ریزگردها در منابع طبیعی اثر منفی داشته است و اگر با همین شیوه با منابع طبیعی برخورد کنیم در 5 سال اینده ریزگردها از خود قزوین حرکت خواهند کرد.

وی افزود: منابع طبیعی که بستر تولید بودند از بین بردیم .

این مسوول بیان کرد: طبق آمار اعلام شده استفاده بی رویه از سفره های زیرزمینی باعث شده 24 سانت دشت قزوین نشست داشته باشد.

وی گفت: وضعیت موجود منابع طبیعی که با چالش های جدی روبرو شده است باید یک تصمیم گیری جدی و عملیاتی شود.

اسد الهی بیان کرد: اگر نتوانیم برای منابع طبیعی فکری کنیم در در سال های اینده از این فضای سبز محروم خواهیم بود.

در ادامه از شهروندان نمونه با اهدای لوح تقدیر شد و در پایان آئین مدیران استانی و شهری به کاشت نهال در بوستان بانوان پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز