خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می دهد:

روند روبه رشد تشکل‌های کارگری قزوین از ادعا تا واقعیت

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۲۵۸

تشکل‌های کارگری یکی از مواردی هستند که توجه به آن‌ها در احقاق حقوق جامعه کارگری اهمیت دارد، در استان قزوین از یک طرف فعالین کارگری از کمبود تشکل‌ها گلایه دارند اما از طرف دیگر نهادهای متولی در این حوزه از عملکرد خود دفاع کرده و مدعی وضعیت روبه رشد هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، تشکل‌های کارگری در راستای محقق کردن نیازها و پیگیری مطالبات کارگران از نقش قابل توجهی برخوردار هستند و برای تحقق سه‌جانبه‌گرایی باید شاهد تشکل‌های قوی باشیم.

باتوجه به اینکه قزوین استانی صنعتی و با جمعیت بالای کارگری است، داشتن تشکل‌های قوی اهمیت دوچندان دارد؛ البته درحال حاضر نمایندگان جامعه کارگری استان در سطح کشوری فعال بوده و نقش‌آفرین هستند اما همچنان به افزایش کمی و کیفی در این حوزه نیاز داریم.

تمام صنایع و خدمات به تشکل‌ها دسترسی ندارند

علی اکبر سیارمه که نزدیک به چهار دهه در تشکل‌های کارگری فعالیت دارد، به خبرنگار ایلنا در قروین گفت: تشکل‌ها سابقه طولانی دارند و با عنوان‌های مختلف فعالیت داشته‌اند، اما درحال حاضر اینکه بخواهیم بگوییم تمام شاغلین صنعت و خدمات به آن دسترسی دارند، محقق نشده است.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قزوین ادامه داد: برخی واحدهای کارگری بزرگ را داریم که مدیران بانفوذ آن‌ها اجازه نمی‌دهند در آن‌ها تشکلی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه برمبنای قانون، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی ملزم به داشتن نماینده کارگر هستند، گفت: متناسب با تعداد کارگران هر واحد باید نماینده کارگر و یا شوراهای اسلامی کار داشته باشند تا خواسته‌ها را درچارچوب قانون به گوش کارفرما و مسئولین برسانند.

روند افزایشی تشکل‌ها متناسب با تعداد واحدها سنجش شود

آنطور که این پیشکسوت حوزه کارگری عنوان می‌کند، ادعای روند روبه رشد تشکل‌ها را باید متناسب با جمعیت کارگری و تعداد واحدها سنجید، صرف تعداد ملاک نیست و زمانی می‌توان گفت روند روبه رشد بوده که متناسب با نسبت کارگر، تشکل‌ها هم زیاد شده باشد.

وی اضافه کرد: مسئولین از افزایش تشکل‌ها حرف می‌زنند اما متاسفانه این آمارها هم مانند افزایش اشتغال و آمار بیکاری است که باید دقیق بررسی شود.

شاهد دعوت‌های نمادین از تشکل‌های کارگری هستیم

سیارمه با اشاره به ضرورت نظارت توسط نهادهای متولی کار اظهار کرد: فعالیت تشکل‌ها نه تنها برای جامعه کارگری بلکه برای تولید، خدمات و بواسطه آن در سطح بالاتر برای محقق شدن حقوق شهروندی دارای تاثیر مثبت است.

وی با بیان اینکه مسئولین در هفته کار و کارگر از تشکل‌ها دعوت می‌کنند، تصریح کرد: باید دید هفته کارگر به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود، درحال حاضر این مراسم‌ها و دعوت‌ها بیشتر نمادین است تا اعلام کنند که ما هم کاری کرده‌ایم.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قزوین درباره محقق شدن اصل سه‌جانبه‌گرایی اظهار کرد: دولت باید ضلع سوم و ناظر باشد اما در کشور ما دولت بزرگترین کارفرما است، سرمایه‌دار هم به فکر منافع خود است؛ بنابراین شاهد وضعیت کنونی هستیم که در شورای عالی کار در توافق‌هایی مانند حوزه دستمزد سنگینی کفه به نفع دولت و کارفرما است.

تعداد نماینده کارگری باید متناسب با میزان نیروی کار باشد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین درباره وضعیت تشکل‌ها گفت: درحال حاضر براساس تعداد واحدهای صنعتی، بویژه در بخش شوراهای اسلامی کار، تعداد تشکل‌ها حداقلی است و این خلأ در استان حس می‌شود.

عیدعلی کریمی ادامه داد: انتظار داریم اداره کل کار ستادهایی را تشکیل دهد تا حداقل نیمی از واحدها تشکل داشته باشند، واحدهایی هم هستند که علی‌رغم تعداد بالای نیروی کار صرفا یک نماینده دارند، این درحالی است که براساس قانون تعداد باید متناسب با میزان کارگران افزایش داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی از تشکل حرف می‌زنیم منظور تشکلی واقعی است که نمایندگان کارگری و یا کارفرمایی در آن بر مبنای انتخابات تعیین شده باشند، نه اینکه صرفا شاهد یک صورت‌جلسه باشیم و منتخبین درواقع نماینده کارفرما باشند.

مشکلات حوزه کارگری در  پی کمبود تعداد تشکل‌ها

به گفته کریمی در قزوین تشکل کارفرمایی پیشرفت داشته اما در حوزه کارگری اینطور نیست، در اداره کل کار هم به موضوع‌هایی مانند ماده 22 که در دفاع از حقوق کارگر است توجه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: چون تشکل نداریم، در بخش‌های مختلف مانند بهداشت، ایمنی، هیات‌های تشخیص و حل اختلاف مشکل داریم، باید پرسید نماینده کاریابی یا پیمانکار چه جایگاهی در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف دارد.

پیمانکار و کاریاب جای نمایندگان واقعی کارفرمایان را گرفته‌اند

به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین، نمایندگان واقعی کارگر و کارفرما در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف حضور ندارند و همین باعث شده در مباحثی مانند مشاغل سخت و زیان آور با چالش مواجه باشیم.

وی ادامه داد: پیش از این بررسی سخت و زیان آور براساس سابقه و حکم بود اما از زمانی که عنوان شغلی مطرح شده، شاهد تضییع حقوق کارگران هستیم.

آنطور که کریمی بیان می‌کند، به دلیل کمبود تشکل‌های کارگری، تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود یک‌سویه است، نهادی وجود ندارد تا از حقوق کارگر دفاع کند، افرادی هم که انتخاب شده‌اند با واحدهای تولیدی، صنعتی و کارگری سنخیتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفتاد درصد نیروی کار در بخش خدمات است چرا که افزایش حقوقی که تعیین شد کفاف نیازهای آن‌ها را نمی‌دهد، درواقع با این شرایط و افزایش قیمت‌ها کارگر توان زندگی کردن را نخواهد داشت و همچنان دو سوم سفره ما خالی است.

شاهد روند روبه رشد وضعیت تشکل‌های کارگری قزوین هستیم 

اما سید جلیل حسینی نظر متفاوتی دارد، وی اشاره به رشد تشکل‌های کارگری استان گفت: در بررسی وضعیت تشکل‌ها باید درنظر داشت که به رغم رشد آن‌ها در چند سال اخیر شاهد مطالبات انباشته‌ای هستیم که در طول سال‌ها با آن مواجه هستیم.

معاون روابط کار اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: باتوجه به اهمیت تشکل‌ها کمیته سه جانبه تشکیل شده و برای ترغیب واحدهای صنعتی به داشتن تشکل‌ها به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

به گفته این مسئول، برنامه ابلاغی ما به طور کامل محقق شده و در کمیت و کیفیت انجمن‌های صنفی و شوراهای اسلامی کار رشد قابل توجهی داشتیم.

وی بهبود وضعیت رسیدگی به اختلاف‌های کارگری و کارفرمایی را نتیجه فعال بودن نماینده کارگران و کارفرمایان دانست و گفت: با همکاری شرکای اجتماعی کار زمان رسیدگی‌ها در مراجع حل اختلاف به کمتر از 30 روز رسیده که بک شاخص مثبت است.

حسینی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه عملکردها روبه رشد است، به دلیل مطالبات انباشته تا رسیدین به نقطه مطلوب فاصله داریم و نیازمند توسعه کمی و کیفی بیشتری هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز