خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر مطرح کرد؛

راه اساسیِ اعاده حقوق کارگران، تقویت تشکل‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۵۰۲

دبیرکل خانه کارگر گفت: تشکل قدرتمند، کارگر قدرتمند می‌سازد و کارگر قدرتمند، کشور قدرتمند ایجاد می‌کند. در مقابل، تشکل‌های ضعیف باعث تضعیف کارگران و کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در مراسمی که به مناسبت دهه فجر با حضور تشکل‌های کارگری در خانه کارگر برگزار شد، در خصوص تشکل‌های کارگری گفت: ما در قانون گذشته سندیکا داشتیم و در قانون جدید انجمن صنفی داریم. در واقع در قانون اساسیِ بعد از انقلاب به جای استفاده از عبارت سندیکا از عبارت انجمن صنفی که در واقع معادل فارسی سندیکا است، استفاده شده است. 

وی گفت: در اصل ۱۰۴ قانون اساسی به موضوع مهم شوراهای اسلامی اعتصاب که بعد از انقلاب به شوراهای اسلامی کارخانجات و بعد هم شوراهای اسلامی کار موصوف شد، پرداخته شده است. 

محجوب بیان کرد: در زمان انقلاب، شوراهای اعتصاب بیش از همه تاثیرگذار بودند البته سندیکاها هم مهم بودند اما کارگران با شوراهای اعتصاب همراهی بیشتری داشتند. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: در دولت آقای بازرگان پیش‌نویسی راجع به شوراها نوشته شده بود که اختیار شوراها را کم می‌کرد؛ من در مورد این پیش‌نویس با شهید بهشتی صحبت کردم که ایشان گفتند پیش از این پیش‌نویس را ندیده بودم و علیه این پیش‌نویس صحبت کردند. 

وی گفت: مسئله‌ی تشکل‌های کارگری و حقوق و اختیار این تشکل‌ها از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعاتی است که ما باید آن را پیگیری کنیم. انقلاب را این تشکل‎‌ها پیش بردند. در آن زمان محیط آکنده از فضای فعالیت تشکل‌ها بود و ما امیدواریم مجددا چنین فضایی ایجاد شود که آکنده از قدرت تشکل‌ها باشد و حوزه اختیار این تشکل‌ها که در رأس آن شوراهای اسلامی کار است افزایش پیدا کند. 

دبیرکل خانه کارگر ضمن اشاره به طرح مجلس برای اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار گفت: این طرح در مجلس گذشته مطرح و در مجلس فعلی هم مورد توجه قرار گرفت و ما امیدواریم این طرح به تصویب برسد. اصلاحات موثری از زمان و مهلت شوراها تا نوع نظارت آن‌ها در این طرح دیده شده است. این طرح باید توسط نمایندگان کارگری و اعضای شوراها پیگیری شود. 

وی تاکید کرد: تشکل قدرتمند، کارگر قدرتمند می‌سازد و کارگر قدرتمند کشور قدرتمند ایجاد می‌کند. در مقابل، تشکل‌های ضعیف باعث تضعیف کارگران و کشور می‌شود. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: عده‌ای به دنبال ضعیف کردنِ این تشکل‌ها هستند اما ما باید بکوشیم این تشکل‌ها را همانطور که در قانون اساسی آمده و مورد نظر بزرگان ماست، قدرتمند کنیم. 

محجوب گفت: مقام معظم رهبری در اولین کنگره شوراهای اسلامی کار در مورد اهمیت این تشکل صحبت کردند. اینها سرمایه‌هایی است که باید حفظ شود و ما خوشحالیم که طرح اصلاح قانون شوراها در دستور کار مجلس است و امیدواریم هرچه زودتر تصویب شود. 

وی در پایان ضمن قدردانی از حضور نمایندگان تشکل‌ها تاکید کرد: اگر به دنبال اعاده حقوق نیروی کار هستیم، راه اساسی تقویت تشکل‌ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز