خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر مطرح کرد؛

قانون کار، قانون کارگر است / پیگیرِ اجرای کامل قانون کار هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۰۰۴

دبیرکل خانه کارگر گفت: همه‌ی کارگرانی که در آن روزها در پیروزی انقلاب شرکت داشتند، حداقل‌هایی را دنبال می‌کردند که این حداقل‌ها هم در قانون اساسی و هم در قانون کار آورده شده است اما متاسفانه برخی اوقات خلاف آن انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیر کل خانه کارگر) در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در خانه کارگر برگزار شد، در خصوص قانون کار و نقش خانه کارگر در قانون کار پیش از انقلاب و بعد از انقلاب گفت: نقش خانه کارگر هم در قانون کار سال ۳۷ و هم قانون کار سال ۶۹ از نظر تاریخی بسیار تاثیرگذار بوده است. 

وی ادامه داد: در تمام کشورها قانون کار به عنوان قانون اساسی دوم شناخته می‌شود. برخی فکر می‌کنند قانون کار قانونی است که موضوع مشترک کارگر و کارفرماست اما این درست نیست. عبارتی که در فارسی از زبان لاتین ترجمه شده دقیق نیست. به انگلیسی مفهوم کارگر صنعتی با مفهوم کار هم لغت است. در انگلیسی به حزب کارگر labour party گفته می‌شود پس باید به labour law هم قانون کارگر گفته شود. 

محجوب گفت: برخی به تمسخر می‌گویند این قانون، قانون کارگر است نه قانون کار؛ ما می‌گوییم اتفاقا شما درست می‌گویید، این قانون قانون حمایتی است، پس قانون کارگر است. قانون کار قانونی است که به روابط کارگر و کارفرما پرداخته است اما همانطور که گفتم اساس آن حمایت از کارگر است. این قانون برای حمایت از کارگر نوشته شده نه قضاوت بین کارگر و کارفرما. 

دبیر کل خانه کارگر بیان کرد: فلسفه ایجاد قانون کار به ایجاد سازمان بین‌المللی کار برمی‌گردد. البته پیش از آن در کشورهایی مثل فرانسه و حتی در ایران قوانینی شبیه قانون کار وجود داشته اما اینکه شکل عمومی داشته باشد به توصیه‌نامه‌ها و مقاوله‌نامه‌هایی برمی‌گردد که از این سازمان بین‌المللی بیرون آمده است. به همین دلیل است که در عبارات و کلمات تفاوت چندانی بین قانون کار کشورها وجود ندارد. 

وی تاکید کرد: ما انتظار داشتیم به مدد انقلاب اسلامی حمایت بیشتری از کارگران شود. حداقل کاری که می‌شد برای کارگران انجام داد این بود که قانون کار به شکل صحیح و کامل اجرا شود اما متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است. 

محجوب گفت: همه‌ی کارگرانی که در آن روزها در پیروزی انقلاب شرکت داشتند، حداقل‌هایی را دنبال می‌کردند که این حداقل‌ها هم در قانون اساسی و هم در قانون کار آورده شده است اما متاسفانه برخی اوقات خلاف آن انجام می‌شود. 

دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: قانون کار به راحتی نوشته نشده است بلکه ۴۰ سال از زمان مشروطه تا زمانی که نوشته شد، بر سر آن کشمکش وجود داشت. درخواست برای اصلاح قانون کار سال ۳۷ نیز به بعد از انقلاب برنمی‌گردد بلکه این موضوعی است که قبل از انقلاب مطرح و بعد از انقلاب تحقق پیدا کرد. 

وی در پایان گفت: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که مواد حمایتی قانون کار به درستی اجرا نمی‌شود و ما همچنان پیگیرِ اجرای کامل این قانون حمایتی هستیم و تلاش ما در این مورد ادامه دارد. 

محجوب در پایان گفت: من ضمن تبریک مجدد دهه‌ی فجر از کارگران می‌خواهم پیگیرِ حقوق خود باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز