خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

چالش‌های تعاونی مسکن باورس بعد از دو دهه تمامی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۳۹۲

تعاون مسکن باورس از تعاونی‌هایی است که با گذشت دو دهه هنوز هم با مشکلاتی مواجه است و تکلیف اعضای آن مشخص نیست و در آخرین وضعیت اعلام شده که روند رسیدگی به آن باید از سرگرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، تعاونی‌ها یکی از مواردی هستند که برای حل مشکل مسکن از سال‌های گذشته وجود داشته، در قالب تعاونی‌ها، واحدها و شهرک‌های خوبی در استان ساخته شده تا جایی که به نمونه‌های موفق در این حوزه تبدیل شده‌اند.

البته این یک بعد ماجرا است، از طرف دیگر همین تعاونی‌ها یکی از پرچالش‌ترین موارد در حوزه مسکن به شمار می‌آیند؛ این تعاونی‌ها با مشکلات مختلفی مواجه هستند.

غیرمسکونی و یا اوقافی بودن اراضی که به اعضای تعاونی‌های مسکن اختصاص پیدا کرده یکی از مشکلاتی است که برخی تعاونی‌ها با آن مواجه هستند و همین باعث شده سرنوشت این تعاونی‌ها سال‌ها بی نتیجه باقی مانده باشد.

تعاونی مسکن باورس یکی از تعاونی‌های حوزه مسکن است که با 120 هکتار زمین و 2 هزار و 750 عضو بعد از دو دهه هنوز هم تکلیف آن مشخص نیست و اعضای آن نه صاحب خانه شده و نه سرنوشت زمین آن‌ها مشخص است.

شهرک سازی، باغ ویلا، الحاق به مسکن ملی و تهاتر از گزینه‌هایی بودند که در سال‌های گذشته برای حل مشکل این تعاونی پیشنهاد شده است.

تهاتر؛ گزینه نهایی برای اراضی تعاونی مسکن باورس

علی فرخزاد، معاون عمرانی سابق استاندار قزوین در این باره گفته بود: برای این زمین‌ها باید طرح تفصیلی در قابلیت مسکونی و با محوریت فضای سبز ارائه شود که خانه باغ یا باغ ویلا از جمله آن‌ها است؛ در واقع باید طرح ارائه شده به شکلی باشد که غالب سطح اشکال آن فضای سبز باشد که به این شکل برای اعضا نیز همراه با ارزش افزوده خواهد بود.

وی درباره زراعی بودن این زمین‌ها عنوان می‌کند: این زمین‌ها بالای کانال آب‌بر طالقان قرار دارد و به دلیل بالاتر بودن از سطح کانال، آب کانال روی آن سوار نمی‌شود؛ ضمن اینکه از اراضی مرغوب کشاورزی نیست و کشت دیم هم در آن انجام نمی‌شود.

اعضای تعاونی نوع تهاتر را ناعادلانه تلقی می‌کنند

در مجموع از چند سال گذشته تا امروز جلسات متعددی با مسئولان کشوری و استانی برگزار شده و در نهایت گزینه تهاتر مطرح شد، که البته به علت تخصیص زمین بسیار کمتر از زمین خریداری شده در تعاونی مورد موافقت اعضا نبود و همین باعث شد در روزهای پایانی 1400 اعضای این تعاونی مقابل استانداری تجمع کنند.

تهاتر 30 متر عرصه و اراضی مسکونی در مهرگان به ازای 468 متر زمین باورس مطرح شده بود.

در شهریور امسال هم در دیدار فرمانده لشکر 16 زرهی قزوین با مدیرکل راه و شهرسازی استان، طبق توافق‌نامه انجام شده قرار شد، این تعاونی، زمین مزروعی ۱۳۲ هتکاری خود را به اداره کل راه و شهرسازی استان واگذار کند و اداره کل راه و شهرسازی هم در عوض این زمین در شهر مهرگان به هر 4 نفر اعضا یک قطعه زمین ۲۰۰ متری جهت ساخت و ساز داده شود.

تبدیل مهرگان به شهر جدید و ضرورت طی شدن مسیر از ابتدا

پس از اینکه مهرگان به "شهرجدید" تبدیل شد، بررسی این مشکل هم از حوزه اداره کل راه و شهرسازی خارج شد.

مهدی رجحانی، معاون عمرانی استاندار قزوین در چند روز گذشته دراین باره گفته بود: تعاونی باورس اولین موضوعی بود که در دولت جدید مورد بررسی قرار گرفت، از زمستان ۱۴۰۰ تاکنون بارها منتظر اعلام نظر اعضای تعاونی بودیم، ولی اعضای تعاونی همیشه در تصمیم‌گیری کندی کردند و در نهایت اعلام آمادگی آن‌ها مصادف شد با تغییر مدیریت شهر جدید مهرگان از اداره کل راه و شهرسازی به مدیریت شهر جدید مهرگان، بنابراین توافقاتی که صورت گرفته بود دیگر قابل انجام از طریق اداره کل راه و شهرسازی نیست.

وی افزود: در این راستا باید از ابتدا مسیر توافق و تهاتر را بین شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید و اعضای تعاونی انجام دهیم؛ در واقع همه تلاش‌هایی که طی ۲ سال برای تعاونی باورس انجام شده بود به علت تعلل اعضای تعاونی متأسفانه کان‌لم‌یکن شده و باید مجدد مذاکرات توافق و تهاتر برای این اراضی با شرکت مذکور انجام شود که البته پیگیری‌ها از سوی ما انجام شده ولی زمان‌بر خواهد بود.

در حال حاضر، درخواست اعضای این تعاونی رسیدگی سریع‌تر و تعیین تکلیف زودتر موضوع است، با توجه به اینکه زمین‌های  اطراف اراضی این تعاونی در طرح ملی مسکن گنجانده شده، یکی از درخواست‌های آن‌ها صدور مجوز باغ ویلا و یا قرار گرفتن در طرح ملی مسکن است.

تاکید جدی بر مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز

در چند سال گذشته در سطح استان با تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی به طور جدی برخورد می‌شود و همین باعث شد قزوین در این حوزه جزء استان‌های با جایگاه بالا باشد.

در گذشته شاهد تغییر کاربری‌های زیادی بودیم؛ باتوجه به اهمیت زمین‌های زراعی و همچنین منابع طبیعی در تامین امنیت غذای و همچنین مقابله با خسارت ناشی از برخی بلایای طبیعی، مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز از اهمیت بالایی برخوردار است و این روند یک ویژگی مثبت برای استان به شمار می‌رود؛ نباید اجازه داد این نوع از اراضی با وعده‌های شهرک سازی و مسکونی شدن به فروش برسد.

البته بدون شک حل مشکل تعاونی مسکن باورس از حقوق اولیه اعضای این تعاونی است و باید به صورت عادلانه و کارشناسی به آن رسیدگی شود؛ اما نباید اجازه داد اراضی کشاورزی قربانی بی‌تدبیری و منفعت طلبی‌هایی شود که در سال‌های گذشته رقم خورده، از این رو بهتر است، در صورتی که بررسی‌های کارشناسی زراعی و باغی بودن آن‌ها را تایید کرد از راه‌حل‌های جایگزینی غیر از تغییرکاربری استفاده کرد به طوری که حقوق این اعضا هم حفظ شود.

در رابطه با تهاتر هم باید کارشناسی دقیق صورت گیرد به طوری که حقوق اعضا در اعطای زمین معوض حفظ شود.

نکته قابل توجه دیگر هم این است که چه این تعاونی و چه سایر تعاونی‌های مسکن باید در ابتدای خرید و اختصاص زمین، از مسکونی بودن و مشکل‌دار نبودن اراضی اطمینان حاصل کنند تا در آینده با چالش مواجه نشوند.

درحال حاضر هم کاداستر و رفع تداخل اراضی و سند دار شدن اراضی در استان به نحو مطلوبی در حال انجام است و لازم است پیش از هرگونه تخصیص و خریداری زمین این موارد درنظر گرفته شود تا مشکلات آینده کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز