خبرگزاری کار ایران

در ۱۰ ماه گذشته انجام گرفت؛

صادرات 2 میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری فارس به صورت خام

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۰۳۹

استاندار فارس: محصولات استان نباید به صورت خام صادر شود

بیست و هفتمین آیین بزرگداشت روز ملی صادرات با حضور جمعی از مسئولان ارشد استان و فعالان اقتصادی در سالن جلسات اتاق بازرگانی فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، استاندار فارس در این مراسم با بیان اینکه محصولات استان نباید به صورت خام صادر شود، گفت: صادرکنندگان باید همه تلاش خود را برای کیفی‌تر شدن صادرات به کار بگیرند و سرمایه‌گذاری را به سمت صنایع پایین دستی، تبدیلی و زنجیره‌های ارزش ببرند.

محمدهادی ایمانیه اظهار کرد: برهه کنونی هم صادرات واقعی و هم صادرات اسمی افزایش یافته و این در حالیست که تا ۲ سال قبل بخش عمده‌ای از صادرات فارس به نام سایر استان‌ها انجام می‌شد اما با تلاش‌های صورت گرفته اکنون شاهد صادرات قابل‌توجهی از استان فارس هستیم و امیدوار می‌رود در آینده‌ای نزدیک محصول یا کالایی نباشد که در فارس تولید شده باشد و به اسم استان‌های دیگر صادر شود.

وی ادامه داد: با اینکه شرایط صادرات فارس مطلوب شده اما اکتفا کردن به این وضعیت کار درست و منطقی نیست و از صادرکنندگان خواهشمندم که تمام تلاش خود را برای کیفی‌تر شدن صادرات به کار بگیرند و سرمایه‌گذاری را به سمت صنایع پایین دستی، صنایع تبدیلی و زنجیره‌های ارزش ببرند.

استاندار فارس گفت: بسیاری از صادرات استان که در ۱۰ ماه گذشته حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار بوده هنوز صادرات خام است و این در حالیست که بخش عمده‌ای از آلومینیوم تولیدی کشور متعلق به آلومینیوم لامرد است اما به شکل شمش آلومینیوم صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: ارتقای جایگاه صادرات در استان فارس در دستور کار است و به طور حتم کمک خواهیم کرد این مهم محقق شود؛ البته تاکنون هم پیگیری‌های بسیاری برای تسهیل امور در این عرصه انجام و حتی نشست‌هایی با بانک‌ها برگزار شده است.

ایمانیه افزود: باید تلاش کنیم محصولات استان فارس به صورت خام صادر نشود؛ باتاسف از سنگ معادن گرفته تا آلومینیوم، فولاد و بسیاری از محصولات تولید شده در استان به صورت خام صادر می‌شود.

وی از صادرکنندگان خواست که اگر درد را می شناسند نسخه آن را هم بپیچند و در صورتی گله کنند که به نسخه آنها عمل نشود.

به گفته وی، صادرکنندگان باید پیشنهاد جامع، کامل، عملیاتی و جدی ارایه و استانداری فارس هم این پیشنهادات را پیگیری کند.

صادرات 2 میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری فارس به صورت خام

استاندار فارس افزود: در ۲ سال گذشته تلاش شد آنچه از توان استان برمی‌آید در ارتباط با رونق تولید، اشتغال و صادرات انجام شود؛ البته مدعی رفع همه مشکلات نیستیم اما اگر امروز چیزی باقی مانده دیگر در حد توان استان نبوده است.

وی اضافه کرد: استان فارس هم‌اکنون با ۲ مشکل اساسی تأمین نقدینگی و تسهیلات و اعتبار برای حمایت از فعالیت‌ها و مشکلات زیرساختی از جمله مشکل آب، برق و گاز مواجه است که حل شدن این مشکلات هم در دست فعالان اقتصادی است؛ البته به طور حتم دولت هم در کنار این قشر برای حل مشکلات خواهد بود.

استاندار فارس با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی استقبال می‌شود، گفت: از سرمایه‌گذاری در حوزه تأمین آب و استفاده از پساب و به‌کارگیری فناوری برای کاهش مصرف گاز و حمایت از انرژی خورشیدی استقبال می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به روند انتخاب صادرکننده نمونه گفت:‌ ۶۸ شرکت ابتدا در سامانه https://www.tpoexporters.tpo.ir ثبت‌نام  و سپس فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه بر اساس معیارها و شاخص‌های مندرج در سامانه توسط کمیته ارزیابی متشکل از استانداری فارس، اداره‌کل گمرکات، اداره‌کل میراث فرهنگی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره‌کل امور مالیاتی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، خانه صنعت، معدن و تجارت، پارک علم و فناوری انجام شد.

حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه در نهایت ۲۰ شرکت به‌عنوان منتخب استانی  و ۱۳ واحد به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند، افزود: این در حالی است که در مراسم علاوه بر واحدهای منتخب از ۳ واحد نمونه ملی هم که در ۲۹ مهرماه سال جاری لوح و سپاس  منتخب ملی دریافت کرده بودند از  جمله شرکت مجتمع فولاد آلیاژی پاسارگاد، شرکت فرآورده‌های لبنی رامک و سیمان لامرد نیز تقدیر به عمل آمد.

وی با تصریح این که کشورهای هدف صادراتی استان فارس نیز  عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان، ویتنام، آلمان، ترکیه، روسیه، هند، اندونزی و قطر بوده است، گفت: توسعه فعالیت‌های صادراتی سبب کاهش بیکاری، افزایش اشتغال، ارتقای توان رقابت با کشورهای قدرتمند در فعالیت‌های تجاری و تولیدی و رفع معضلات اجتماعی می‌شود.

ایزدی افزود: عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان بر اساس اولویت و مزیت صادراتی عبارتند از: کود اوره، محصولات فولادی، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی، پودر و عصاره شیرین بیان، سیمان و کلینگر، صنایع الکترونیک، انواع میوه و تره بار، خرما، انجیر، رب گوجه فرنگی، قیر و صنایع غذایی که هر کدام در سطح بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی دارای جایگاه خاص است.

در این مراسم از ۳۶ صادرکننده در بخش‌های صادرکننده نمونه ملی، صادرکنندگان نمونه استانی و صادرکنندگان شایسته تقدیر استان فارس در سال ۱۴۰۲ تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز