خبرگزاری کار ایران

رئیس بازرسی شورای نگهبان در استان:

اصلاح فرهنگ انتخاباتی تخلفات این حوزه را به حداقل می‌رساند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۱۵۰

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان قزوین گفت: اگر بتوانیم با اصلاح فرهنگ انتخاباتی جامعه، تخلفات و جرایم را به ضد رای تبدیل کنیم، به طور طبیعی جرایم انتخاباتی به حداقل خود می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدتقی صفری با حضور در میز رسانه ستاد انتخابات استان قزوین گفت: این سومین تجربه نظارتی من در حوزه انتخابات است و شروع فرآیند انتخاباتی و آغار رای‌گیری را هیچ وقت به این میزان مرتب و منظم ندیدم که جای تقدیر دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان قزوین بیان کرد: در سراسر استان قزوین ۱۰۹۶ شعبه در کمال آمادگی مشغول به اخذ رای هستند و زمینه مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان فراهم شده است.

این مسئول ادامه داد: انتخابات در استان با نقاط مثبت فراوانی کار خود را شروع کرد و مراحل آن طی شد، فضای رقابتی خوب و جدی بین افراد با سلایق و جریانات مختلف شکل گرفت که ازجمله نقاط مثبت انتخابات بود. 

وی عنوان کرد: البته در بین نقاط مثبت، نقاط ضعفی هم مشاهده شد و برخی تخلفات انتخاباتی و بداخلاقی‌ها را شاهد بودیم.

صفری اظهار کرد: قانون انتخابات برای پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی، ستاد پیشگیری را پیش‌بینی کرده، تخلفات از دو مسیر متفاوت پیگیری می‌شود، نخست اینکه از مسیر قضایی بررسی می‌شود، همچنین نهاد ناظر بر انتخابات، تمام مستندات را در پرونده‌های صلاحیتی داوطلبان قرار می‌دهد و متناسب با اهمیت و وزن تخلف در مقاطع و مراحل مختلف تاثیرگذاری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به هر میزان که رقابت جدی‌تر باشد، مشارکت هم افزایش می‌یابد، تایید صلاحیت‌ها، روی جدی‌تر شدن رقابت اثرگذاشت و در مشارکت هم نقش خواهد داشت.

این مسئول گفت: یکی از تغییرات قانون جدید این بود که به دستگاه قضا این اختیار داده شد که داوطلبان را تا دو دوره از حضور به عنوان کاندیدا، محروم کنند، البته مجازارت‌های پیش‌بینی شده در قانون از بازدارندگی کافی و کامل برخوردار نبوده و باید به سطح بازدارندگی برسد.

وی بیان کرد: جرایم انتخاباتی با هدف رای آوی صورت می‌گیرد، تقویت قانون، جدیت در برخورد و فرهنگ‌سازی می‌تواند به کاهش تخلف‌ها کمک کند.

صفری ادامه داد: خرید و فروش آرا از مصادیق تخلقات است، اگر میزان جرایم در نتیجه موثر ارزیابی شود، باطل می‌شود اما اگر غیرموثر باشد صرفا در پرونده کاندیدا ثبت می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز