خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی صنعت فرش فارس مطرح شد؛

صادرات فرش دستباف قربانی سیاست‌های پولی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۹۲۴

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه اقدام عملی برای حمایت از صادرات فرش دستبافت نشده است گفت: باور داریم در حوزه صادرات فرش و صنایع دستی در کشور باید روش های جدید تصمیم سازی مورد توجه و عمل قرار گیرد و ما در اتاق بازرگانی این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدصادق حمیدیان در نشست تخصصی صنعت فرش که با حضور نائب رئیس اتاق ایران، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان فرش دستباف و فعالان این حوزه در استان فارس برگزار شد، بیان کرد: امروز صادرات صنعت فرش و صنایع دستی ما وضعیت خوبی ندارد و این موضوع قربانی حکم رانی نامطلوب در اقتصاد کشور و غلبه سیاست های مالی بر سیاست های پولی در کشور است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا سیاست های تجاری و بازرگانی در اولویت است افزود: توجه زیاد از حد به سیاست های مالی توسط دولت ها در کشور اقتصاد ما را در هر دورانی تحت تاثیر و آسیب زا بوده که یکی از قربانیان آن صادرات کشور بوده که در این میان وضعیت صادرات فرش دستباف اسف بارتر است.

حمیدیان با بیان اینکه صنعت فرش و صنایع دستی تجلی هنر، عشق و همت مردان و زنان این سرزمین است اظهارداشت: امروز شاهدیم که هنر مردمان این سرزمین با حمایت دولت های دیگر ساخته و آماده شده و در بازارهای جهانی عرضه می شود و به طور محسوسی بازارهای داخلی ما را نیز متاثر ساخته است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: به دنبال این موضوع متاسفانه در چند سال اخیر در کشور شاهد تقلیل جایگاه سازمانی و دولتی فرش نیز هستیم و این نشان می دهد که دولت هیچ علاقه ای به حمایت از این بخش ندارد.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی و فرش یکی از مزیت های اقتصادی استان فارس است ادامه داد: در سالهای نه چندان دور در استان فارس بالغ بر 250 هزار نفر بافنده وجود داشته که امروز بسیاری از آنها در این حوزه مشغول نیستند و این درد آور است زیرا پیامد منفی این موضوع هم در بحث اقتصادی و هم فرهنگی کاملا محسوس می باشد.

حمیدیان با برشماری مشکلات حوزه صادرات صنایع دستی و فرش دستبافت در استان و کشور عنوان داشت: هر بافنده فرش دستبافت یک زنجیره ارزش دارد که می تواند بازارهای جهانی را متاثر کند اما متاسفانه در هیچ زمانی به این موارد در دولت ها توجه نشده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین حمایت دولت از صنعت فرش و صنایع دستی اجازه فعالیت آزاد و نه دستوری به بخش خصوصی و فعالان این عرصه است تصریح کرد: امروز صنعت فرش و صنایع دستی ما رقبای داخلی و خارجی دارند و بخش خصوصی ما باید برای صادرات و حفظ این هنر و صنعت تلاش های مضاعفی را با کمترین بهره وری داشته باشد که ادامه همین روند و عدم حمایت دولت از فعالان این صنعت نیمه جان، باقی مانده آن را نیز بر نابود خواهد کرد.

حمیدیان افزود: فعالان حوزه فرش استان فارس و سایر استان های کشور مطالبات برای گره گشایی صادرات فرش دستبافت و صنایع دستی را به صورت متمرکز و از طریق اتاق ایران دنبال خواهند کرد.

رفع تعهد ارزی هر صنعت باید متفاوت باشد

در ادامه این جلسه پیام باقری نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با بیان اینکه فرش، صنعت افتخار آفرینی است و ایجاد کمیسیون فرش در اتاق ایران و اتاق های استانی اقدام ارزشمندی در این دوره از فعالیت اتاق بازرگانی است گفت: بی شک فعالیت کمیسیون فرش به عنوان یکی از کمیسیون های تخصصی در اتاق بازرگانی ایران پیامدهای خوبی برای حوزه اقتصاد و فرهنگ کشورمان دارد که این کمیسیون می تواند ظرفیت مناسبی را جهت برقراری ارتباط و حل مشکلات میان بخش خصوصی و دولتی باشد. 

وی با بیان اینکه فرش و صنایع دستی به عنوان شناسنامه ایرانی دارای جایگاه ویژه ای در کشور و دنیا است، بیان کرد: از این رو صیانت از این کالاها به عنوان افتخار ملی و وظیفه همگان است. 

باقری ادامه داد: اگر خواستار بازگشت فرش به جایگاه خودش هستیم باید به موضوع صادرات آن بیش از گذشته فکر کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط صنایع دستی و فرش و پیدایش یک رقیب جدی به نام فرش ماشینی و حضور رقبای داخلی و خارجی اگر حمایت های بخش دولتی و‌خصوصی انجام نشود مشکلات و چالش های این حوزه رفع نخواهد شد. 

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادرات را راه برون رفت از رکود در حوزه صنعت فرش و صنایع دستی بر شمرد و افزود:  با توجه به اینکه بافندگان فرش و‌صنایع دستی نمی‌توانند‌به صورت کامل به حوزه صادرات ورود پیدا کنند بنابراین تقویت بخش بازرگانی و تمرکز بر این حوزه نقش مستقیمی بر رونق صنایع دستی و صنعت فرش دارد.

باقری بر لزوم تشکیل شبکه حوزه فرش و صنایع دستی تاکید کرد و افزود: ایجاد شبکه در حوزه فرش و صنایع دستی باعث رونق این دو حوزه می شود و از این رو کمیسیون فرش اتاق بازرگانی باید با هماهنگی های لازم جهت پیشبرد این هدف انجام دهد. 

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه با تاکید بر رفع تعهد ارزی حوزه فرش و صنایع دستی گفت:  موضوع رفع تعهد ارزی تنها مختص صنعت فرش نیست و یک موضوع عمومی است و ما در سطح کلان داریم دنبال می کنیم. 

باقری با اشاره به اینکه باید میان صنایعی که از یارانه دولتی بهره مند هستند و صنایعی که شامل هیچ یارانه ای نیستند تفکیک قائل شویم، گفت: ما دراتاق بازرگانی فقط دنبال صنعت فرش نیستیم بلکه بسیاری از صنایع ما خود اتکا هستند و موضوع رفع تعهدها باید برای این صنایع متفاوت باشد.

وی با تاکید بر اختصاص مشوق ها و جوایز صادراتی و هدایت منابع ارزان به عنوان سرمایه در گردش در بخش های مولد کشور افزود: بی شک این اقدام باعث ایجاد ارزش افزوده می شود.

در ادامه این نشست تخصصی آقای حمیدرضا ذوالانواری عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس، سید مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران و سایر متخصصان و فعالان صنعت فرش و صنایع دستی استان و کشور به بیان موارد به صورت تخصصی پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز