خبرگزاری کار ایران

مدیران رسانه‌های قزوین در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش دوم

رضایی: عدم مشارکت در انتخابات نتیجه را به ضرر مردم رقم می‌زند/موسوی: باید از بین افراد موجود به بالاترین نمره رای داد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۲۱۸

سید عبدالعظیم موسوی و امیرعلی رضایی از مدیران رسانه‌های استان در بخش دوم برنامه "راه نو" به موضوع ضعف‌ها و کاستی‌های موجود پرداخته و تاکید کردند که باید از بین گزینه‌های موجود به بالاترین نمره رای داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت سوم برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "سید عبدالعظیم موسوی" و "امیرعلی رضایی" از مدیران رسانه‌های استان برگزار شد.

در بخش دوم این برنامه انتخاباتی، چالش‌ها و ضعف‌های موجود در حوزه انتخابات بررسی شد.

موسوی درباره از بین رفتن مرجعیت رسانه‌های داخلی و اعتماد به رسانه‌های خارجی گفت: یک بحث انحرافی پیش آمده به نام روایت اول؛ عده‌ای می‌گویند اگر روایت اول داشته باشیم، رسانه‌های خارجی در موضع انفعال قرار می‌گیرند؛ اما به نظر من باید اعتماد مخاطب را جلب کنیم.

مدیر مسئول روزنامه ولایت قزوین ادامه داد: در هیچ جای دنیا اینطور نیست که مرجعیت رسانه خارج از کشور باشد و مردم به اخبار اعتماد دارند؛ به‌عنوان مثال در جنگ روسیه با اوکراین، در فضای مجازی اعلام می‌شد که روسیه متجاوز است، اگر جو عمومی مخاطبین تلویزیون آن‌ها مانند ایران بود باید اکثریت مردم متجاوز بودن روسیه را تایید می‌کردند.

وی ادامه داد: در کشور ما رسانه ملی معمولا بر عکس مجازی عمل می‌کند اما در روسیه علی‌رغم اینکه این جنگ از نظر بین‌المللی نوعی تجاوز بود، فضای مجازی همراه پوتین بود و حمایت می‌کرد؛ چون مخاطب به دولت خود و روزنامه‌ها اعتماد دارد و روزنامه‌ها هم آزاد هستند.

برای داشتن مرجعیت رسانه باید واقعیت‌ها گفته شود

موسوی درباره وضعیت آزادی در رسانه‌های کشور عنوان کرد: در خیلی موارد قانون اجازه می‌دهد که به موضوعات مختلف پرداخته شود؛ به عنوان مثال ما وسط اعتراضات سال گذشته گزارش گرفتیم و در مراسم چهلم یکی از کشته‌شدگان هم همراه با عکس مطلب زدیم، اگر درست روایت کنیم مخاطب جذب می‌شود؛ خود رسانه‌ها هستند که از برخی دایره‌ها فراتر نمی‌روند.

وی ادامه داد: اما اگر واقعیت‌ها گفته نشود مردم هم به بی‌بی‌سی و من و تو و اینترنشنال اعتماد می‌کنند و مرجعیت رسانه داخلی از بین می‌رود؛ در این رابطه هم رسانه و هم مسئولین نقش دارند؛ در سال گذشته بعد از انتشار مطالب اعتراضات، خیلی مسئولین وقتی من را می‌دیدند رو بر می‌گرداندند در صورتی که من می‌گفتم ما باید مرجعیت را به داخل برگردانیم.

این مدیر رسانه‌ای اضافه کرد: در جریانات سیاسی تقریبا هیچ کس از این موضع جلو نرفت که حقیقت را بگوید؛ اگر اشتباه کنیم هزینه آن سنگین است، اما اگر طبق قانون پیش برویم رسالت اصلی انجام می‌شود؛ البته ممکن است شکایت کنند.

تاکید بر ضرورت استقلال رسانه‌ها

امیرعلی رضایی هم بر این باور است که باید علت از بین رفتن مرجعیت رسانه‌ها را در داخل جست‌وجو کنیم، مهمترین آفتی که هر نظام را در برمی‌گیرد بی اعتمادی است؛ اما باید دید چطور بوجود آمده است.

وی ادامه داد: در سال 76 شعار دولت توسعه سیاسی بود و روزانه شاهد انتشار هزاران نسخه کاغذی بودیم، امید ایجاد شده و فضای رسانه زنده و پرنشاط بود، در دولت احمدی نژاد هم روزنامه‌ها حمایت شد؛ اما متاسفانه در دولت گذشته طوری شده که جلوی رسانه‌ها و مطبوعات سنگر گرفته شد.

سردبیر نشریه نسیم قزوین با تاکید بر ضرورت استقلال رسانه‌ها گفت: بیشتر رسانه‌ها وابسته هستند، وقتی خبر در انحصار دولت قرار گرفت مردم نسبت به آن بی اعتماد می‌شوند، خبرنگار هم مقصر نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه جهاد تبیین صرفا به معنای تعریف کردن نیست، تصریح کرد: اگر به جای اینکه زوایای فساد و کم کاری مسئولین را بیان کنیم، برای نظام و انقلاب لاپوشانی یا دفاع ناشیانه کنیم، اسمش خبر خوب یا جهاد تبیین نیست.

این روزنامه‌نگار اصولگرا ادامه داد: در شرایط موجود خبر در انحصار شخص، مجموعه و سازمان نیست؛ بلکه در انحصار موبایل و فضای مجازی است و شاید یک نفر در یکی از روستاهای الموت خبر را سریع‌تر از من منتشر کند.

وی اضافه کرد: وقتی خبر تجمع‌ها در رسانه‌های داخلی منتشر نشود به بی‌بی‌سی و اینترنشنال مراجعه می‌شود و وقتی این رسانه‌ها در چند مورد خبر را جلوتر از ما و به صورت کامل منتشر می‌کنند، مخاطب را از دست می‌دهیم.

رضایی عنوان کرد: فضا به شکلی است که حتی من به خاطر طنزی که درباره یک مدیر نوشته بودم به دادگاه رفتم، برای اینکه مرجعیت خبر برگردد نظام و خود حاکمیت باید به خبرنگار شجاعت بدهد.

وی ادامه داد: برخی مواقع خبرهایی که منتشر می‌شود شجاعانه است؛ اما هزینه دارد؛ اگر شجاعانه پای نظام و برای حل مشکلات بایستیم، می‌توان ویروس بی اعتمادی را از بین برد؛ باید ظرفیت بالا برود و رسانه‌ها بتوانند استقلال داشته باشند، با رسانه دولتی و وابسته این امکان وجود ندارد.

استقلال باید برای نمایندگان مجلس اصل اساسی باشد

موسوی با بیان اینکه مجلس اوایل انقلاب در راس بود، گفت: مجلس برای در راس بودن باید چند ویژگی داشته باشد و تا زمانی که این ویژگی‌ها برنگردد در جایگاه خود قرار نمی‌گیرد و در راس بودن در حد شعار باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: استقلال خصوصیت اول مجلس است، مجلس نباید به حاکمیت و دولت وابسته باشد، افرادی که از مردم رای گرفته‌اند باید حرف مردم را بزنند و برای منافع مردم کار کنند، زمانی که شفافیت مطرح شد چند بار یادداشت نوشتم که گول نخورید این طرح هم مانند صیانت است و برای این است که در دور بعد رد صلاحیت بشوند یا نشوند.

این مدیر رسانه‌ای عنوان کرد: مصونیت دومین ویژگی است، نماینده‌ای که از مسیر خلاف رفته اما زیر گوش سرباز می‌زند مصونیت دارد؛ اما نماینده مجلسی که افشا می‌کند چند نماینده ماشین گرفته باید جواب پس بدهد.

وی ادامه داد: مساله سوم این است که مجلس تشکیل داده‌ایم تا بر دولت نظارت داشته باشد، مجلس باید به بودجه نظارت داشته باشد اما در 50 تا 60 درصد موارد نظارت ندارد و به دلایلی مانند امنیت یا سایر موضوع‌ها مجلس از موضوع خبر ندارد و وقتی خبر ندارد در راس امور نیست.

موسوی بیان کرد: از راس و قله در مسیر پایین آمدن هستیم و به جایی رسیده‌ایم که مجلس کنونی است، در یک دوره‌ای مجلس می‌خواست مستقل باشد اما خیلی چیزها را در نظر نگرفت.

راه حلی جز مشارکت نیست

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر نگران مشارکت هستیم، گفت: چون کشور خودمان است، باید اگر عیبی هست برطرف شود و بسازیم، اپوزیسیون و برخی افراد داخل نظام می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و موضع می‌گیرند.

وی ادامه داد: به آن‌ها اعلام می‌کنیم اگر نسخه‌ای دارید که با شرکت نکردن مشکلات حل می‌شود، اعلام کنید تا ما هم شرکت نکنیم.

این روزنامه‌نگار قزوینی اظهار کرد: هیچ راه حلی جز مشارکت نیست، آن‌هایی که خواب براندازی دیدند و با نظام دشمنی دارند روبه روی مردم می‌ایستند؛ اما باید بدانیم انتخابات معطل ما نمی‌ماند و با درصد کم برگزار می‌شود، افراد ضعیف می‌روند و در نهایت مردم هستند که ضرر می‌کنند.

وی ادامه داد: باید جلوی ضرر مردم را بگیریم و از حداقل امکاناتی که داریم استفاده کنیم، باید از بین افرادی که ظرفیت دارند حتی اگر 30 یا 50 درصد است، افرادی را انتخاب کنیم که استقلال دارند.

رضایی با تاکید بر اهمیت استقلال نمایندگان گفت: وقتی وضعیت 50 نفر نخبه را به جمعی واگذار می‌کنیم و آن‌ها 48 نفر را حذف می‌کنند و می‌گویند باید به ۲ نفر رای بدهید، این وابستگی می‌آرد و مجلس را از راس خارج می‌کند.

موسوی هم با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون کاندیداهایی که همه اقشار جامعه را نمایندگی کنند نداشتیم، گفت: کسانی بودند که از 20 نمره 17 نمره و 15 نمره داشتند، وقتی به 17 رای بدهیم دولت و مجلس موفق‌تر خواهد بود و مشکلات مردم کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: شاید 20 نداشته باشیم اما باید از بین افراد موجود به بالاترین نمره رای داد.

حجم ویدیو: ۲۱۲.۰۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۱:۵۴ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز