خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه شیراز:

رساله الحقوق امام سجاد اخلاق فردی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۰۰۵

استاد دانشگاه شیراز گفت: در زمان امام سجاد(ع) حضرت صحیفه سجادیه و رساله حقوق را نوشتند، همچنین دعاهایی دارند که کاملا اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است، اما رساله الحقوق اخلاق فردی است.

به گزارش ایلنا، سید محمد مهدی جعفری در همایش ملی رساله الحقوق امام سجاد (ع) که در شهرستان مهر برگزار شد، با اشاره به اینکه عقد در چه شرایطی باید بیان شود، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) می فرماید، عقد در هنگام وصف کردن سخن گفتن و سخنرانی و شعار دادن و موارد دیگر دامنه ای گسترده دارد اما در هنگام اجرا کردن و به اجرا در آوردن دامنه آن بسیار تنگ است.

وی اضافه کرد: هنگامی حضرت علی(ع) خلافت مسلمانان را پذیرفت معاویه نیز زمینه ای برای بازگشت بنی امیه را آماده می کرد، امیرالمومنین ایشان را به بیعت دعوت کرد و پیام فرستاد و پیک فرستاد اما ایشان زیر با نرفت تا اینکه امیرالمومنین ناچار شد، به جنگ معاویه برود امیرالمومنین دو سپاه پیشتاز را به سرزمین صفین فرستاد متاسفانه معاویه کسی نبود که بخواهد حق را بپذیرد تا اینکه شب 14 ماه صفر جنگی کاملا تمام عیار در گرفت، با نقشه عمرالعاص موضوع قرآن زدن بر سر نیزه پیش آمد.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: پس از بستن پیمان امیرالمومنین(ع) با معاویه عده ای هم در خواب غفلت بودند از این رو امیرالمومنین(ع) با این افراد صحبت کرد و به عنوان گروهی از کوفه خارج شدند و گفتند که علی کافر شده است و ما با او زیر یک آسمان زندگی نمی کنیم حضرت علی نیز با مذاکره کرد در همین بین نتیجه محکومه بر خلاف پیمان نامه بیان شد، لذا ما همچنان بر سر پیمان خود و برگشت به جنگ هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) فرمود باید با افرادی که مخالفت کرده اند باید صحبت کرد، هشت هزار نفر از 12 هزار نفر برگشتند اما به ناچار با باقی مانده افراد جنگید، و با طرز تفکر بسیار ساده گفتند سه نفر باعث فتنه در جهان اسلام شده است که باید این سه نفر را برداریم تا مسلمانان روی خوش را ببینند.

جعفری مطرح کرد: پس از شهادت حضرت علی(ع) مردم کوفه با امام حسن(ع) به عنوان خلیفه مسلمین سخن گفتند که اولین برنامه آنان رفتن به جنگ آنان بود، عده ای از خوارج هم وارد این سپاه شدند معاویه نیز دید که در میدان نمی تواند کاری انجام دهد آغاز به دسیسه بازی کرد و در میان سپاهیان در خواست صلح کرد پس از این خوارج حمله به امام حسن(ع) کردند.

وی گفت: امام حسین(ع) تا وقتی که معاویه زنده بود پیمان نامه را به ناچار امضا کرد، امیرالمومنین، امام حسن و امام حسین در زمان خود رسالتی را انجام دادند که باید انجام می دادند تا زمان به امام سجاد(ع) رسید که صحیفه سجادیه و رساله حقوق است، دعا ها کاملا اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است، اما رساله الحقوق اخلاق فردی است.

استاد دانشگاه شیراز افزود: امام سجاد(ع) واقعا رسالت خود را به نحو احسن در شرایط خفقان انجام داد و در این مدت 30 سال آنچه حق مطلب بود را ادا کرد.

رسالت امام سجاد(ع) با رسالت امام حسین هیچ تفاوتی نداشت او در شرایط زمان خود و حضرت سجاد(ع) در شرایط زمان خود بود، اگر در شرایط زمان ما نیز کارهایی صورت می گیرد در شرایط خاصی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز