خبرگزاری کار ایران

ایلنا از شب یلدا گزارش می دهد؛

یخبندان قیمت ها در شب چله نشینی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۱۲۵

فروش آجیل شـب یلدا تـاکیلویى ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان

شــوق جمع شدن در خانه مادر بزرگ و به راه کردن کرســى بــراى گذراندن طولانى ترین شب سال در کنار هم، بهترین خاطره شب یلدا را رقم مى زد.

به گزارش ایلنا،  یلدا بهانه‌اى بود براى دور هم نشســتن و قصه هایى که مادر بزرگ از قدیم تعریف مى‌کرد و همه سراپا غرق شنیدن بودند. مشت هایی پر از آجیلى که با لبخند مادر بزرگ گاه گاهى از میان انگشت کودکان بر زمین مى‌افتاد و عطر هندوانه‌اى کال که سفیدى رنگش با قهقه همراه بود، شــب چله را خاطره انگیز مى کــرد. 

نه تلویزیون موضوعیت داشت و نه دنیاى تکنولوژى و تلفن همراه که جمع ها را از هم دور کند. حالا سال ها است که در شب یلدا عطر شیرینى خانگى و گندم و برنجک هاى بو داده مادر بزرگ فضا ُپر نمى ‌کند، نه کرســى به راه است و نه از شاهنامه خوانى و قصــه هاى تکرارى دلنشــین مادر بزرگ خبرى است!

دغدغــه و تجملات برگزارى شــب یلدا خاطرات خوب آن شب را با خودش برده است و راحت تر بگویم جــاى خالى مادر بزرگ را بدو بدوهاى برگزارى شــب یلدا پر کرده است.

از طرفى تلاش براى کم و کســر نبودن شب یلدا و هرچه پر زرق و برق برگزار کردن این شب فاصله اى ایجاد کرده اســت که شــیرینى یک شب طولانى را از بین برده است و از سوى دیگر براى بسیارى شب یلدا و دســتان خالى که توان خرید مختصرى را هم ندارد باز دغدغه دیگرى است.

فروش آجیل شـب یلدا کیلویى ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان

گزارش ها در بازار شیراز نشان مى دهد که آجیل شــب یلدا تــا کیلویى ۵۰۰ هزار تومــان هم به فروش مى رسد.

ایــن قیمت در برخى از مغــازه ها با عنوان آجیل مرغوب به ۶۰۰ هزار تومان هم مى رسد.

همچنین برخــى از آجیل ها که از کیفیت پایین ترى برخوردار اســت کیلویى ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم به فروش مى رسد.

یکى از فروشندگان مى گوید: بسته به نوع آجیل و مرغوبیت آن قیمت ها متفاوت اســت اما آجیل ویژه شب یلدا که مرغوب هم است کیلویى ۵۰۰ هزار تومان به فروش مى رسد.

 اعـلام نرخنامه فروش میوه شـب یلدا در شیراز 

براســاس نرخنامه و گزارش اتحادیه فروشندگان میــوه و تره بار شــیراز قیمت هر کیلــو انار مرغوب دانه ســیاه در میدان میوه و تره بار ۳۸ هزار تومان و کمترین قیمت نیز ۲۵ هزار تومان است که این میوه پــس از ورود بــه بازار تا ۴۵ هزارتومــان نیز به فروش مى رسد.

همچنین قیمت هر کیلــو هندوانه در میادین تا ۱۶ هزار تومان اســت که در سطح عرضه، کیلویى ۲۰هزار تومان خواهد بود.

قیمت خرمالو قصردشتى مرغوب در میادین بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان اســت که در بازار ۶۵ هزار تومان قیمت گذارى شــده است و همچنین قیمت خرمالوى ســیبى در میادین میوه و تره بار ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان اســت که در بازار کیلویى ۸۵ هــزار تومان به فروش مى رسد.

سیب قرمز مرغوب در میادین ۳۵هزار تومان ودر مغازه به کیلویى ۴۵ هزار تومان است و قیمت هر کیلو کیــوى در میادین ۴۵ تا ۵۵ هــزار تومان و در بازار تا کیلویى ۶۰ هزار تومان به فروش مى رسد.

براســاس گزارش اتحادیه میوه فروشان شیراز بازرسى ها در سطح واحدهاى صنفى شیراز تا امشب ادامه دارد.

این بازرســى ها به صورت گشت مشترک با اتاق اصناف، سازمان صمت و اداره تعزیرات انجام مى شود.

به گزارش ایلنا؛ سال ها است که افزایش قیمت آجیل و میوه درشــب یلــدا براى بســیارى از مردم به چالش تبدیل شــده است.

 هزینه‌اى که براى نگه داشت رسم و رســوم یک شــب بخش قابل توجهى از حقوق یک کارگــر را به خود اختصــاص مى دهد و مى توان ادعا کرد که با یک حســاب سرانگشتى برگزارى یک شب یلداى ساده با در نظر گرفتن حداقل ها براى بسیارى بیش از یک تا 2 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز