خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان خبرداد؛

فعالیت ۱۵ پاسگاه محیط بانی ثابت و چهار محیط بانی سیار در لرستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۱۷۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اکنون ۱۵ پاسگاه محیط بانی ثابت و چهار پاسگاه محیط بانی سیار در استان فعال است.

به گزارش ایلنا، علی سالاروند روز سه شنبه بیست هشتم آذر ماه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سرشماری گونه‌های شاخص حیات وحش (پستانداران شاخص) در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا، اظهار کرد: این سرشماری از گونه‌های شاخص حیات وحش در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا با حضور بیش از ۴۰ نفر از همکاران در قالب هشت تیم ( چهار یا پنج نفره) از محیط‌بانان، کارشناسان و معتمدین محلی صورت گرفت.

وی افزود: در ادامه سرشماری حیات وحش در مناطق تحت مدیریت استان لرستان که به منظور برآورد دقیق جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد گونه‌های شاخص و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل انجام می‌شود، در تاریخ ۲۷ و ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ سرشماری گونه‌های شاخص در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا و منطقه حفاظت شده شادابکوه پلدختر در ۲ روز متوالی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  لرستان با اشاره به اینکه اولویت سرشماری با مناطق تحت مدیریت از جمله منطقه حفاظت شده اشترانکوه، سفید کوه خرم آباد، قالیکوه الیگودرز، شادابکوه پلدختر و پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا است اظهار داشت: سرشماری در کل استان به مدت یک هفته انجام می شود و تا به امروز سرشماری گونه‌های شاخص پستانداران در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا، منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد و منطقه حفاظت شده شادابکوه پلدختر صورت گرفته است و بقیه مناطق هم در این چند روز سرشماری آن‌ها انجام و برآورد دقیقی از جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش به دست خواهد آمد.

سالاروند یادآور شد: در این سرشماری ها که با حضور پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان، کارشناسان، متخصصین و معتمدین محلی و با استفاده از تجهیزات لازم از جمله جی پی اس، دوربین چشمی، تلسکوپ و پهباد در گذرگاه‌های مورد نظر انجام می‌شود، گونه‌های شاخص حیات وحش شامل کل و بز، قوچ و میش و... شمارش می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به غنای حدود ۳۰ درصدی تنوع زیستی استان لرستان گفت: با توجه به اقدامات خوبی که طی ۲ سال گذشته در خصوص بالا بردن ضریب حفاظتی مناطق استان از جمله هوشمندسازی مناطق حفاظت شده استان و انجام اقداماتی چون فرهنگ‌سازی، برگزاری دوره آموزشی برای شکارچیان مجاز استان و همچنین برخورد قاطع با متخلفین و شکارچیان غیر مجاز و از همه مهمتر زحمت شبانه روزی همکاران خدوم محیط‌بان صورت گرفته، ‌امیدواریم شاهد افزایش جمعیت گونه‌های شاخص جانوری در این مناطق باشیم.

وی در خصوص برآورد اولیه از وضعیت جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش استان گفت: برآورد میدانی اولیه حاکی از افزایش قابل توجه حیات وحش استان نسبت به سال گذشته دارد که پس از اتمام سرشماری این میزان افزایش به همراه مستندات علمی قابل استناد و میدانی ثبت‌ شده، اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سال گذشته همزمان با سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت این استان با نصب ۱۲ دوربین آغاز شد و اکنون هوشمند سازی حفاظت از سفید کوه خرم آباد کامل شده و مناطق اشترانکوه، دریاچه گهر و سفید کوه ازنا نیز در حال تکمیل مراحل نهایی هستند.

سالاروند با بیان اینکه اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد مناطق تحت مدیریت هوشمند سازی شده اند افزود: همچنین به منظور ارتقای ضریب امنیت در این مناطق برای نخستین بار در استان خرید تجهیزات و دوربین های باکیفیت برای پایش حیات وحش انجام شده که نقش بسیار مهی در شناسایی و دستگیری شکارچیان داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین جهت تامین تجهیزات مورد نیاز محیط بانان استان مجوزهای لازم برای بی سیم دیجیتال اخذ شده است و تا پایان سال تمام بی سیم های محیط بانی استان دیجیتال خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز