خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان:

ایران بزرگترین بانک سلول‌های بنیادی را دارا است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۶۷۳

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: ایران یکی از بزرگترین بانک سلول‌های بنیادی را در دنیا دارد.

به گزارش ایلنا، مرتضی ضرابی امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه خانواده‌ها از ظرفیت ذخیره‌سازی خون بند ناف استفاده کنند چرا که در صورت نیاز بسیار کاربردی است، گفت: فرایند جمع آوری خون بند ناف از هفته ۳۴ بارداری آغاز و متقاضیان می‌توانند به سایت و یا دفاتر موجود در استان‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر است که پس از تولد نوزاد خون بند ناف جمع آوری می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: اکنون در بانک خصوصی یا خانوادگی حدود ۲۰۰ هزار نمونه و در بانک عمومی حدود پنج هزار و ۱۰۰ نمونه ذخیره سازی شده که بزرگترین بانک ذخیره سازی خون بند ناف است.

ضرابی گفت: ذخیره سازی خون بند ناف یک روش بسیار ساده و مهم است که سه تا پنج دقیقه حین زایمان زمان حیاتی آن می‌باشد در غیر این صورت قابل استفاده نیست.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور نمونه خون بند ناف سه درصد زاد و ولدها ذخیره می‌شود ، ادامه داد : یک هزار و ۴۰۰ نمونه در لرستان ذخیره سازی شده و با توجه به ظرفیت استان و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم این رقم می‌تواند افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان تاکید کرد: در بانک عمومی هزینه پرداخت نمی‌شود، اما در بانک خصوصی هزینه اولیه ۸۰ میلیون ریال و سالانه چهار میلیون هزینه نگهداری پرداخت خواهد شد، در این راستا خانواده‌هایی که بنا به دلایل مالی قادر به پرداخت نیستند، هرگز از این فرصت محروم نشده‌اند.

ضرابی یادآور شد: تاکنون ۵۵ درصد نوزادان پسر، ۴۵ درصد نوزادان دختر، ۱۷ درصد توسط زایمان طبیعی و ۸۳ درصد توسط سزارین ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه ایران بزرگترین بانک سلول‌های بنیادی را داراست، ادامه داد: ذخیره سازی در درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و یا غیر خونی موثر است و تاکنون نمونه‌های خون بند ناف در ۵۰ شخص مبتلا به بیماری‌های خونی ، ۵۵ بیمار فلج مغزی و پنج بیمار اوتیسم مورد استفاده قرار گرفته است.

ضرابی گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار در منشا بیماری‌ها ازدواج‌های فامیلی است، اما در نظام سلامت روش‌های مختلفی برای پیشگیری و یا جلوگیری از آن وجود دارد ، بنابراین در حوزه ذخیره‌سازی خون بند ناف اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان ادامه داد: کسیکه به بیماری‌های خونی و یا سرطان مبتلا باشد تا ۷۰ درصد ممکن است دهنده مناسب پیدا نشود، اما در ذخیره‌سازی خون بند ناف شانس بیشتری وجود دارد، همچنین افزایش ذخیره‌سازی امید به زندگی در جامعه را افزایش می‌دهد و شانس درمان مبتلایان به بیماری‌های مختلف وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اکنون از منابع مختلف می‌توانیم سلول‌های بنیادی را به دست آوریم، یکی از منابع سلول‌های بنیادی ریشه دندان شیری و یا عقل است، در این راستا بانک دندان شیری راه‌اندازی شده و دندانی که در حال افتادن است را می‌توان ذخیره سازی کرد ، خوشبختانه دانش این کار در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اضافه کرد: امکان ذخیره سازی بانک دندان شیری در مجموعه رویان وجود دارد و خانواده‌هایی که مایل هستند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

ضرابی با بیان اینکه توصیه می‌شود خانواده‌هایی که زمینه بیماری دارند از فرصت ذخیره سازی خون بند ناف غافل نشوند، گفت: نمونه‌ها در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد و تا ۲۵ تا ۳۰ سال نگهداری خواهد شد که در این راستا تاکنون ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی ، ۱۰ کودک زیر هفت سال مبتلا به اوتیسم پیوند گرفته و آسیبی نداشته است.

وی ادامه داد: در بیماران مبتلا به اوتیسم فرد از زمان تشخیص قطعی می‌تواند این سلول را پیوند بگیرد و هرچه سن پایین‌تر باشد، اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود که این راستا ثبت نام خانواده‌ها در استان براحتی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: نمونه خون بند ناف کمتر از ۲۴ ساعت به تهران منتقل می‌شود که حجم خون، تعداد سلول، تست‌های میکروبی و ویروسی بررسی و سپس فریز می‌شود علاوه بر مادر از نظر تست‌ها تمامی جوانب همچنین سابقه خانوادگی برای اطمینان از سلامت نمونه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: ذخیره خون بند ناف ۴۰ نمونه از سایر کشورها نیز در ایران صورت گرفته است ، همچنین در سه کشور بانک بند ناف افتتاح و ارائه خدمات خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز