خبرگزاری کار ایران

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان مرکزی مطرح شد؛

تدابیر لازم برای تأمین دارو از شرکت‌های تولیدکننده اندیشیده شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۳۱۲

شناسایی ۵۷ مورد بحران در کشور / بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از مهمترین بحران‌ها در استان مرکزی است

استاندار مرکزی با تأکید بر تأمین و توزیع صحیح و مناسب دارو از سوی شرکت‌های تولیدکننده اقلام دارویی در سطح استان، گفت: تدابیر لازم برای تأمین دارو از شرکت‌های تولیدکننده در این استان اندیشیده شود و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد مخلص‌الائمه در جلسه ستاد مدیریت، پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و در شهرستان آشتیان برگزار شد، افزود: اینکه دارویی در دسترس مردم نباشد قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: در 2 شهرستان استان مرکزی، شرکت تولیدکننده اقلام دارویی مستقر است و برخی داروها تنها در این استان تولید می‌شود. در این راستا باید تدابیر و هماهنگی لازم با شرکت‌های پخش برای تأمین و توزیع صحیح دارو در سطح استان اندیشیده شود.

استاندار مرکزی اظهار داشت: موارد 21 و 23 قانون مدیریت بحران، سطح مسئولیت‌ها را مشخص کرده و دستگاه‌های نظارتی عملکرد مسئولین را در این راستا کاملاً رصد می‌کنند. اعضای ستاد بحران بایستی به اجرای مصوبات ستاد و کارگروه‌های بالادست توجه ویژه داشته باشند و اقداماتی که نیاز انجام شود.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: استان مرکزی در جریان سیلاب‌های سال 1401 جزء 26 استانی بود که از جاری شدن سیل به خصوص در روستای آهنگران آسیب دید، اما رتبه اول بازسازی خانه‌های آسیب دیده را در کشور کسب کرد. همچنین خسارات ناشی از سیل نیز به مردم پرداخت شد.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه 57 مورد بحران در کشور شناسایی شده است، گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی باید برای مواجه با بحران‌ها پیوست مطالعاتی و همچنین آمادگی لازم را داشته باشد.

ولی‌اله بیاتی افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران باید در خدمت فرمانداران شهرستان‌ها باشند و از امکانات موجود باید به نحو احسن استفاده کنند. ستاد مقابله با بحران استان باید محل خلاقیت و نوآوری باشد. همچنین اگر مانور برگزار می‌کنیم باید بهترین آمادگی را داشته باشیم.

وی بر تأکید بر آموزش در حوزه‌های مختلف برای مقابله با بحران، ادامه داد: باید آموزش در حوزه‌های مختلف به افراد جامعه ارائه شود تا با فرهنگ‌سازی از وقوع بحران جلوگیری کرد. متأسفانه در حوزه نیروی انسانی، بحران‌های زیادی را در پیش داریم.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و سرما و یخبندان، اطلاعاتی از وقوع آنها در دسترس نیست، اما باید آمادگی در مقابله با بحران روز به روز تقویت شود.

بیاتی با یادآوری این موضوع که بحران آب و خشکسالی از بحران‌های اصلی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: کشور در حال حاضر و در آینده با این بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و در این راستا باید مردم را در حوزه پیشگیری آماده کرد.

وی بیان داشت: در بسیاری از نقاط کشور هنوز کشاورزی به روش 100 سال گذشته انجام می‌شود و مصرف بی‌رویه آب روند خشکسالی را افزایش می‌دهد. در این راستا باید برای کشاورزی مدرن آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شود.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشگیری از بحران‌ها بسیار ضروری است، تأکید کرد: برخی بحران‌ها مانند انرژی، دست پرورده انسان‌هاست و ستاد بحران باید به موضوع پیشگیری توجه جدی داشته باشد.

بیاتی ابراز داشت: در حوزه مصرف گاز در فصل زمستان هنوز نتوانستیم فرهنگ صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف را به مردم یاد بدهیم و تنها راهکار دولت افزایش قیمت انرژی است. اما این موضوع نمی‌تواند به صرفه‌جویی در انرژی منجر شود.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه برای موضوع مقابله با بحران، قوانین و برنامه‌های بسیار خوبی پیش‌بینی شده است. اگر این قوانین و برنامه‌های به تصویب شورای نگهبان برسد، اتفاق بسیار خوبی نیز رقم خواهد خورد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: تهدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بحران‌ها در استان مرکزی است که عموماً در تالاب میقان اراک بیشتر شیوع پیدا می‌کند و مشاهده می‌شود.

امید محترمی افزود: تعداد زیادی واحد مرغداری در اطراف تالاب میقان وجود دارد و ممکن است که تحت تأثیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قرار گیرند. اگر یک واحد مرغداری دچار این بیماری شود به صورت دومینووار باقی مرغداری‌ها نیز دچار بیماری خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه باید برای جلوگیری از انتقال بیماری تدابیر لازم مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در راستای مقابله با این بیماری، فروش مرغ و پرندگان در حاشیه جاده‌ها ممنوع شده است و درخواست داریم که دستگاه‌های نظارتی با جدیت با این موضوع برخورد کنند. همچنین باید از جابجایی پرندگان خانگی نیز جلوگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی اظهار داشت: کلیه مصوبات جلسات پیشین ستاد مدیریت بحران استان مرکزی پیرامون آنفلوآنزی فوق حاد پرندگان مجدداً در این جلسه تصویب می‌شود. همچنین تأمین دستگاه تراکتور تالاب‌رو برای تالاب میقان اراک ضروری است.

محترمی تصریح کرد: سفارش ساخت این دستگاه ارائه شده تا زودتر آماده شود. ظرفیت ساخت این دستگاه در شرکت‌های کمباین‌سازی و هپکو وجود دارد و این شرکت‌ها می‌توانند نیاز چندین استان را برطرف کنند. این دستگاه قابلیت اطفاء حریق و انتقال لاشه پرندگان تلف شده از تالاب میقان را نیز دارد.

وی به وضعیت نهرهای استان مرکزی که در مکان‌های جمعیتی قرار دارند اشاره کرده و بیان داشت: نزدیک به 103 کیلومتر نهر در مکان‌های جمعیتی این استان واقع شده است. از این تعداد 494 هزار مترمربع از این نهرها خاکبرداری و ساماندهی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی به برگزاری مانورهای متعدد در شهرستان‌های مختلف این استان در بازه زمانی یک سال گذشته اشاره داشته و تأکید کرد: به محض بارش اولین برف در شهرستان‌های آشتیان، دلیجان و خمین مانور منطقه‌ای بارش برف را برگزار خواهیم کرد.

محترمی به موضوع مسئولیت مدنی در فرایند قانون مدیریت بحران اشاره کرده و ابراز داشت: قانون مدیریت بحران در مواد 21 تا 23 سطح مسئولیت مدنی را مشخص کرده است. در این راستا باید به مصوبات ستاد بحران توجه جدی شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز