خبرگزاری کار ایران

معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان مرکزی عنوان کرد؛

افزایش طول جاده تالاب میقان از سوی شرکت معدنی املاح ایران / خسارات وارد شده در تالاب به دادگاه اعلام شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۳۶۷

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در خصوص آخرین وضعیت تالاب میقان اراک و خسارات وارد شده به این منطقه، گفت: شرکت معدنی املاح ایران اقدام به افزایش طول جاده در تالاب میقان کرده است که خسارات وارده در نتیجه این اقدام، برآورد و به دادگاه اعلام شده است.

به گزارش ایلنا، زهره موسوی افزود: طبق قانون حفاظت، مدیریت و احیای مدیریت تالاب و آیین‌نامه اجرایی، به صراحت نوع خسارات و چگونگی نحوه برآورد خسارات بیان شده است. در این آیین‌نامه اجرایی آمده است که ورود یا خروج هر نوع خاک به تالاب، یک نوع خسارت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته جاده‌ای که شرکت معدنی املاح ایران احداث کرده بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در این رابطه باید عنوان کرد که جاده مذکور هیچ‌گاه به شکل طبیعی در تالاب میقان اراک وجود نداشته است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: در این رابطه میزان خاک وارد شده به تالاب برای افزایش طول این جاده مورد بررسی قرار گرفت تا بر اساس آیین‌نامه اجرایی موجود و فرمول جبران خسارت، حجم خسارت وارده برآورد شود.

موسوی تصریح کرد: این فرایند پس از ارزیابی به دادگاه ارجاع شد، اما هنوز نتیجه این خسارت‌ها اعلام نشده است. شرکت معدنی املاح ایران، طبق قانون یک محدوده معدنی را در اختیار دارد که بر اساس قانون باید تنها از این محدوده برداشت کند.

وی بیان داشت: سال گذشته روند برداشت مورد رصد قرار گرفت و به این نظریه رسیدیم که شرکت معدنی املاح ایران خارج از محدوده معدنی در حال برداشت است. در این رابطه طرح دعوی صورت گرفت. اما به دلیل بارندگی، امکان برآورد محدوده معدنی و تخلف احتمالی شرکت توسط کارشناس رسمی دادگستری میسر نشد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: به همین دلیل، بررسی‌ها در این خصوص به تیر ماه سال جاری موکول شد. پس از بررسی، اظهارنظر کارشناسی این بود که شرکت معدنی املاح ایران از محدوده معدنی خود خارج نشده است.

موسوی ابراز داشت: البته بر اساس اظهارات شرکت معدنی املاح ایران، خودروها و ماشین‌آلات در خارج از محدوده معدنی مستقر شده‌اند که به هر حال باید این استقرار در داخل محدوده معدنی انجام می‌شد که این اقدام انجام نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اعتراض محیط‌زیست نسبت به استقرار خودروها در خارج از محدوده شرکت معدنی املاح ایران مطرح شده است و هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. محیط‌زیست به صورت جدی در تلاش است که مانع بروز هر گونه خسارت در تالاب شود.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه باطله‌ها هنوز به تالاب بازنگشته‌اند، گفت: تالاب میقان اراک متعلق به تمامی مردم بوده و انفال است و نباید حیات آن به خطر بیفتد. یکی از موضوعاتی که بارها به شرکت معدنی املاح ایران تذکر داده شده، مسئله بازگشت باطله‌ها به سطح تالاب است.

موسوی افزود: قرار بر این بود که میزان پسماند ایجاد شده طی 5 سال به سطح تالاب بازگردد، اما هنوز حجم بسیار زیادی باقی‌مانده است. از سوی دیگر مقرر بود که پس از سال 1400 تمام عملیات بازگشت از طریق لوله و دوغاب باشد.

وی ادامه داد: اما در هر بازدید از روند فعالیت‌ها شاهد خرابی لوله‌ها هستیم و علت این خرابی را کمبود قدرت پمپاژ مطرح می‌کنند. این شرکت اخیراً به دنبال تغییر ولتاژ به منظور افزایش قدرت پمپاژ بوده و از محیط‌زیست درخواست اجازه کرده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: اخیراً تالاب میقان اراک برای تبدیل شدن به منطقه پناهگاه حیات‌وحش به شورای عالی حفاظت محیط‌زیست معرفی و موافقت سازمان صمت اخذ شده است. از منابع‌طبیعی نیز برای ارتقای منطقه درخواست اظهارنظر کارشناسی شده که منتظر پاسخ هستیم.

موسوی با تأکید بر اینکه حال تالاب میقان اراک چندان مطلوب نیست، تصریح کرد: تالاب در صورت وجود آب زنده است. درست است که این تالاب فصلی است، اما گاهی در فصولی که باید آب وارد تالاب شود نیز از بالادست اجازه داده نمی‌شود و عملاً تالاب درگیر چالش می‌شود.

وی بیان داشت: برای زنده بودن و حیات تالاب، باید آب در کل محدوده آبی داشته باشیم و از 7 مجرای طبیعی آب وارد منطقه شود. اما در حال حاضر پساب تصفیه خانه فاضلاب اراک از طریق یک لوله تنها وارد یک بخش می‌شود و قطعاً این میزان آب برای تالاب کافی نیست.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: در سال جاری تا به امروز بارندگی خاصی در تالاب میقان اراک نداشتیم و به نظر می‌رسد که در حال حاضر تالاب میقان بیشتر از 10 تا 15 درصد آب نداشته باشد.

موسوی ابراز داشت: توسعه پایدار هیچ منافاتی با برداشت ندارد و باید در کنار برداشت، بهره‌برداری معقول و خردمندانه انجام شود. ذات معدن، برداشت است، اما می‌توان با اتخاذ تصمیمات و راهکارهای درست، کمترین خسارت و تخریب در منطقه ایجاد شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز