خبرگزاری کار ایران

بر اساس ارزیابی الزامات زیست‌محیطی عنوان شد:

انتقال واحد آندسازی ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد ضروری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۰۹۶

ظرفیت ۷۰ هزار تن تولید ایرالکو باید به خیرآباد منتقل شود

مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: بر اساس قانون تقویت و توسعه استاندارد، فرایند ارزیابی الزامات زیست‌محیطی در قبال شرکت‌ها و واحدهای صنعتی که گمان آلایندگی در قبال آنها وجود دارد، باید انجام شود. در این راستا ارزیابی وضعیت شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) اخیراً به انجام رسیده است.

به گزارش ایلنا، سید سعید میرنظامی افزود: خروجی این ارزیابی نشان می‌دهد که انتقال واحد آندسازی این شرکت از اراک به شهرک صنعتی خیرآباد یک ضرورت جدی است، چرا که تولید آند در این شرکت و سالن‌های احیاء، آلاینده‌ترین بخش فعالیت ایرالکو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، مقرر بوده است که ظرف زمان مشخص واحد آندسازی ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد منتقل شود. اما متأسفانه در فرایند بازدید انجام شده از این شهرک صنعتی مشخص شد که زیرساخت‌های این انتقال آماده نیست.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اظهار داشت: اجرای پروژه و انتقال واحد آندسازی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به شهرک صنعتی خیرآباد اعتبار بسیار کلانی در حدود 50 هزار تا 70 هزار میلیارد ریال نیاز دارد. در این راستا مدیران این شرکت نیز اراده لازم برای این انتقال را دارند.

میرنظامی تصریح کرد: اما مسئه اصلی اینجاست که اگر این پروژه در مقطع زمانی کنونی به سرانجام نرسد، در دهه‌های آینده مفید نخواهد بود. چرا که به مرور زمان تکنولوژی کنونی مورد استفاده در آندسازی ایرالکو، قدیمی می‌شود و باید در کنار این انتقال، برای تکنولوژی جدید نیز هزینه‌های سنگین صرف شود.

وی بیان داشت: مسلماً ضرورت این انتقال و بهره‌برداری از واحد آندسازی ایرالکو در شهرک صنعتی خیرآباد نیازمند مهیا بودن زیرساخت‌ها و مقدمات لازم همانند آب، برق، گاز، امکانات ارتباطی و اعتبارات لازم برای اتمام پروژه است. اگر این انتقال انجام شود و پروژه به بهره‌برداری برسد، قطعاً بخشی از آلایندگی ایرالکو کاهش می‌یابد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تأکید کرد: بار دیگر باید یادآور شده که بر اساس قانون تقویت و توسعه استاندارد، فرایند ارزیابی الزامات زیست‌محیطی در قبال شرکت‌ها و واحدهای صنعتی که گمان آلایندگی در قبال آنها وجود دارد، باید انجام شود.

میرنظامی به شرکت‌ها و واحدهای صنعتی آلاینده در استان مرکزی که باید بر اساس قانون مورد ارزیابی قرار بگیرند اشاره کرده و ابراز داشت: در این راستا باید وضعیت 3 شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، نیروگاه حرارتی شازند و شرکت معدنی املاح ایران مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ارزیابی وضعیت آلایندگی شرکت ایرالکو به پایان رسیده است. اما ارزیابی وضعیت آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند و شرکت معدنی املاح ایران در مراحل نخست قرار دارد. طبق وظایفی که مشخص شده است، ارزیابی این 2 واحد صنعتی باید تا پایان سال جاری به نتیجه و خروجی برسد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه کیفیت به معنای حد مطلوبیت است، گفت: کیفیت، انطباق مشخصات با خواسته مشتری تعریف می‌شود، اما خواسته مشتری نیز دائماً در حال تغییر است. به همین دلیل سازمان ملی استاندارد در این حوزه تلاش‌های مستمری دارد تا رضایت عمومی به خوبی جلب شود.

میرنظامی افزود: باید این نکته مهم را در نظر داشت که استاندارد، مرز کیفیت است. بر این اساس در قانون تقویت و توسعه استاندارد، مقولات مرتبط با کیفیت تعیین شده و سازمان ملی استاندارد بر مبنای آن به موضوعات مختلفی ورود کرده است.

وی بر گستردگی زنجیره کیفیت تأکید کرده و ادامه داد: سازمان ملی استاندارد مقوله کیفیت را بیش از گذشته مدنظر قرار داده است. این در حالی است که فعالیت‌ها و تلاش‌های سازمان در دهه‌های گذشته صرفاً مربوط به استانداردهای اجباری بوده است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اظهار داشت: در واقع اگر خواهان حضور و ورود استاندارد به مقولات مختلف هستیم، باید ملزومات و مقدمات آن فراهم باشد که این امر قطعاً ارتقای کیفیت زندگی مردم را به همراه خواهد داشت. در این مسیر مجموعه استاندارد نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

میرنظامی تصریح کرد: با توجه به اینکه حضور این مجموعه در عرصه‌های مختلف گسترده‌تر از گذشته شده است، نیاز به همکاری و همراهی بیشتری برای تحقق اهداف داریم. حتی موضوع ضرورت حمایت از استاندارد برای انجام امور را در نشست با سرپرست دادستانی مرکز استان مورد تأکید قرار دادیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در جلسه اخیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی که عصر شنبه 20 آبان ماه برگزار شده بود، بر ضرورت انتقال واحد آندسازی ایرالکو تأکید کرده و گفت: ظرفیت 70 هزار تن از تولید ایرالکو با دیگ‌های قدیمی برچیده شده، باید به شهرک صنعتی خیرآباد منتقل شود.

علی‌اکبر اسدی در این جلسه افزود: این امر مهمترین مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی است. ظرفیتی که در ایرالکو وجود دارد بیش از استاندارد است، بنابراین این آمادگی وجود دارد تا توسعه این شرکت در شهرک صنعتی خیرآباد ادامه یابد. برای این منظور، 150 هکتار زمین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محدودیت قانونی برای توسعه صنعتی در شعاع 30 کیلومتری شهرها وجود دارد، بناراین واحد آندسازی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، باید به شهرک صنعتی خیرآباد منتقل شود و راه چاره دیگری در این راستا وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز