خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

مسئولین تمایلی به حمایت از کتاب‌خانه تخصصی قزوین ندارند/ استفاده پژوهشگران خارجی از کتاب‌خانه امام صادق(ع)

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۳۰۵

مدیر کتابخانه امام‌صادق (ع) قزوین گفت: این کتاب‌خانه تنها کتاب‌خانه تخصصی استان و از بهترین‌ها در سطح کشور است، اعلام می‌شود که قزوین شهر علم، فرهنگ و مفاخر علمی هستیم، اما در عمل کسی کاری به ما ندارد و حمایت نمی‌شویم.

محمد صفی خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اینکه در کتابخانه امام‌صادق (ع) 80 هزار جلد و 60 هزار عنوان کتاب موجود است، گفت: بیشتر کتاب‌های مرجع حوزه علوم انسانی و اسلامی در این کتاب‌خانه موجود است.

مدیر کتابخانه امام‌صادق (ع) قزوین ادامه‌ داد: این کتاب‌خانه یک زمانی جزء 10 تا 15 کتاب‌خانه تخصصی برتر کشور بود، درحال‌حاضر هم علاوه بر دانشجویان، طلاب و پژوهشگران استان، به سایر استان‌ها و حتی در مواردی به پژوهشگران عراق و سوریه هم خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این کتاب‌خانه یک‌هزار و 500 نسخه کتاب خطی و همچنین منابع زیادی به فارسی و عربی موجود است، اظهار کرد: بیشتر کتاب‌های ما مرجع بوده و کتاب‌های کپی، نسخه‌برداری‌شده و یا تلخیص کمتر داریم.

عضویت 12 هزار نفر در کتاب‌خانه امامصادق (ع) قزوین

این مسئول فرهنگی اضافه‌کرد: معمولاً افرادی که مراجعه می‌کنند بدون کتاب و مطلب علمی از کتاب‌خانه خارج نمی‌شوند، ضمن اینکه براساس تفاهم‌نامه با کتاب‌خانه‌های تخصصی کشو، اعضای ما می‌توانند از کتاب‌خانه‌های تخصصی سایر استان‌ها هم استفاده‌ کنند.

وی عنوان کرد: حدود 12 هزار و 400 نفر عضو کتاب‌خانه هستند که 4 هزار نفر آن‌ها فعال هستند و علاوه بر کتاب‌ها و نسخ خطی می‌توانند با حضور در کتاب‌خانه به چند میلیون مقاله هم دسترسی داشته‌ باشند.

صفی‌خانی ادامه‌ داد: اینکه نرم‌افزار تعداد زیادی از کتاب‌های حقوقی و فقهی هم موجود است که دسترسی به مطالب را تسهیل می‌کند.

دانشگاه‌ها تمایلی به همکاری ندارند

وی با اشاره به اینکه به‌غیر از حوزه، نهاد خاصی در استان از ما حمایت نمی‌کند، تصریح‌کرد: با دانشگاه‌های استان برای همکاری رایزنی شده اما نگاهی که در استان وجود دارد این است که هر کس هرچه دارد را منحصر برای خود نگه‌می‌دارد و تعاملاتی که به نفع دانشجویان و پژوهشگران هم خواهد بود، وجود ندارد.

مدیر کتاب‌خانه امام‌صادق (ع) ادامه‌داد: با ارشاد و سایر نهادها هم نامه‌نگاری شده اما این کتاب‌خانه تخصصی برای مسئولین استان با کتاب‌خانه‌های عمومی تفاوتی ندارد.

وی تصریح‌کرد: ما شهر علم، فرهنگ و مفاخر علمی هستیم اما در عمل کسی کاری به ما ندارد؛ چرا که شاید برای آن‌ها مستلزم هزینه باشد؛ منابع حوزه هم محدود است و نمی‌توان همه‌چیز را از حوزه بخواهیم.

آماده افزایش خدمات‌دهی هستیم

این مسئول فرهنگی ادامه‌ داد: اشخاصی که از سایر استان‌ها از این کتاب‌خانه بازدید می‌کنند بدون استثنا اعلام می‌کنند که یکی از بهترین کتاب‌خانه‌های موجود است، اما در استان کسی توجهی ندارد.

وی با بیان اینکه حاضریم خدمات‌دهی را افزایش دهیم، گفت: برای حفظ کتاب‌های خطی و اسناد خطی یک دستگاه اسکنر تهیه شده، قزوین علمای زیادی دارد که آثار و حتی نامه‌نگاری‌های آن‌ها می‌تواند مهم باشد، این آثار در خانه‌ها در حال از بین رفتن است، می‌توان این موارد را با اسکن کردن حفظ کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز