خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

برای تعمیرات قطعات خودرو مردم تحت فشار هستند / قطعات ایرانی با کیفیت در بازار گران است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۰۲۲

قطعات مصرفی خودرو تا ۴۰۰ درصد گرانتر شده؛ دستمزد ها ثابت مانده است

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو برای تولیدکنندگان و سازندگان قطعات داخلی و واردکنندگان منجر شده تا در بازار نیز فروشندگان افزایش قیمت داشته باشند و هزینه تعمیرات خودرو به مراتب بالاتر رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های گذشته قیمت خودرو روند صعودی خود در چند سال گذشته را حفظ کرده و قیمت قطعات خودرو نیز به مراتب افزایش داشته است؛ در این شرایط بسیاری از صاحبان خودرو برای تعمیرات کمتر به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند.

این اتفاق باعث شده تا درآمد اکثر تعمیرگاه‌ها نیز افت شدید داشته باشد و از طرفی خسارت‌های بیشتری به دلیل عدم تعمیر و تعویض به موقع قطعات به خودرو وارد شود.

به گفته کارشناسان و تعمیرکاران خودرو امروز برای خرید قطعه از بازار مشکل خاصی وجود ندارد و اکثر قطعات نیز یافت می‌شود اما بالاتکلیفی واردکنندگان قطعه و از طرفی نوسان بازار ارز باعث شده تا آن‌ها قطعات را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند و این در حالی است که مواد اولیه قطعه سازان داخلی نیز وارداتی است و همین مشکل برای آنها وجود دارد.

این شرایط در کنار قطعات تقلبی و بی کیفیت مزید برعلت است و در حالی بخشی از بازار را این نوع قطعات در برگرفته است که تعداد دفعات مراجعه به تعمیرگاه و تعویض قطعات را افزایش داده است.

آنطور که کاظم توانا، رئیس اتحادیه جلوبند هیدرولیک کاران و آهنگران اتومبیل سبک و سنگین شیراز به ایلنا می‌گوید: برای تعمیرات قطعات خودرو مردم تحت فشار هستند و کاهش مراجعات داشته‌ایم؛ چنانچه برای تعمیر اگر خودرو مشکل کوچک داشته باشد سعی می‌کنند به تعمیرگاه مراجعه نکنند.

افزایش قیمت قطعات خودرو مراجعات به تعمیرگاه را کاهش داده است

به گفته توانا به نسبتی که قطعات یدکی خودرو گران شده است اجرت تعمیرکار افزوده نشده و نسبت آن یک به ۲۰ است؛ به عنوان مثال قطعه کمک فنر پراید که قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان بود درحال حاضر به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است اما اجرت  تغییری نکرده است .

وی درباره کاهش مراجعه به تعمیرگاه به دلیل گران بودن قطعات عنوان می‌کند: متاسفانه به دلیل هزینه‌ها مردم برای رفع نواقص کوچک خودرو سعی می‌کنند به تعمیرگاه مراجعه نکنند.

توانا ادامه می‌دهد: در این حالت اگر عیب کوچکی خودرو داشته باشد و با هزینه کمتری تعمیر شود زمانی که مراجعه نمی‌شود این مشکل بیشتر می‌شود و به قسمت‌های دیگر خودرو آسیب می‌زند و خسارت و هزینه بیشتری به همراه دارد.

برای تعمیرات قطعات خودرو مردم تحت فشار هستند / قطعات ایرانی با کیفیت در بازار  گران است

گرانی قطعات با کیفیت ایرانی

رئیس اتحادیه جلوبند هیدرولیک کاران و آهنگران اتومبیل سبک و سنگین شیراز درخصوص قیمت قطعات خودروهای خارجی نیز می گوید: اگرچه قیمت قطعات خودروهای خارجی نیز افزایش داشته است اما برخی از مشتری‌های خاص که ماشین‌های با کیفیت خارجی استفاده می‌کنند  اصولاً قیمت قطعات برای آنها اهمیتی ندارد و بیشتر قطعات اورجینال می‌خواهند.

توانا می‌گوید: قطعات خارجی عمدتا برای ماشین‌های خارجی استفاده می‌شود و برای ماشین‌های ایرانی بیشتر سعی می‌شود که قطعات ایرانی استفاده کنیم.

توانا خاطرنشان می‌کند: قطعات ایرانی اگرچه قطعات با کیفیت و خوب است اما مشکلی که وجود دارد آنها هم گران هستند‌ اما کیفیت قطعات ایرانی بهتر از قطعات چینی است و این درحالی است که  از لحاظ قیمتی در یک رنج هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: چین قطعات بد کیفیت و با کیفیت تولید می‌کند اما قطعات با کیفیت چین گران است و قطعات بدون کیفیت آن با قطعات با کیفیت ایرانی از لحاظ قیمتی برابری می‌کند.

توانا ادامه می‌دهد: به عنوان مثال ماشین‌های مونتاژ چین قطعاتی که اورجینال هستند اختلاف قیمت آنها با قطعاتی با کیفیت پایین‌تر چین بین ۴ تا ۵ میلیون در هر قطعه تفاوت قیمت دارد و در نتیجه کیفیت نیز پایین‌تر است.

افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قطعات مصرفی خودرو

رئیس اتحادیه جلوبند هیدرولیک کاران و آهنگران اتومبیل سبک و سنگین شیراز با اشاره به اینکه  به‌رغم افرایش قیمت قطعات اما اجرت‌ و دستمزد تغییری نداشته است، ابراز می‌کند:  قیمت قطعات بسیار گران‌تر از اجرت است؛  درحالی قطعات بین دو تا سه برابر یا به عبارتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد گرانتر شده است که دستمزد ها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد  افزایش داشته است.

توانا خاطرنشان می‌کند: افزایش قیمت‌ها به ویژه در قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها بوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال تعویض کمک جلو و عقب خودرو ۲۰۶ بین نزدیک به ۶ میلیون قیمت دارد اما اجرت تعویض ۴ کمک فقط ۵۰۰ هزار تومان است.

به گفته توانا افزایش قیمت‌ها لحظه‌ای است و برای خرید قطعات از یدک فروشی‌ها باید روزانه قیمت جدید به مشتری بدهیم و ثباتی در قیمت قطعات نداریم.

توانا خاطرنشان می‌کند که عوامل مختلفی همچون نرخ ارز در افزایش قیمت‌ها دخیل است اما متاسفانه اگر نرخ ارز ثابت و یا کمی کاهشی شود قیمت ها کمتر نمی‌شود.

به گزارش ایلنا؛ بازار تعمیرات خودرو نشان می‌دهد که با افزایش قسمت قطعات داخلی و خارجی خودرو بسیاری از مشتریان از تعمیر خودرو منصرف و یا به قطعات بی کیفیت و ارزان روی آورده‌اند و این درحالی است که در هفته‌های اخیر قیمت قطعات خودرو افزایش داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز