خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

انتظار کارگران برای کار و دریافت مطالبات در تولی‌پرس به‌ سر نیامد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۷۱۷

شرکت تولی‌پرس باوجود اینکه در یک بازه زمانی جزء واحدهای تولیدی به نام در کشور بود، امروز به وضعیتی رسیده که در آستانه سقوط قرار دارد و کارگران باقی مانده آن به دنبال مطالبات خود بوده و درخواست احیای واحد را دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، با آغاز خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته، تعدادی از واحدهای تولیدی به بخش خصوصی واگذار شد، بنا بود اتفاق خوبی رقم بخورد و به رشد و توسعه اقتصادی منجر شود؛ شاید این موضوع در برخی واحدها اتفاق افتاد اما سرنوشت همه یکسان نبود.

واگذاری به بخش خصوصی برای برخی واحدها آغاز روند نزولی آن‌ها بود؛ در استان قزوین هم چند واحد تولیدی به جای اینکه در مسیر توسعه قرار بگیرند، روند سقوط را طی کردند؛ تعدادی از آن‌ها پس از سال‌ها تلاش، کم‌کم سرپا شدند اما همه آن‌ها این سرنوشت را نداشتند. تولی‌پرس یکی از شرکت‌هایی است که پس از یک دوران طلایی امروز می‌توان از آن به‌عنوان یک کِشتی به‌گل نشسته یاد کرد که به یکی از چالش‌های حوزه کارگری در استان تبدیل شده است.

این واحد تولیدی در یک بازه زمانی یک‌هزار و 200 کارگر با تجهیزات به‌روز داشت و در تمام کشور نام‌آشنا بود، اما از زمان واگذاری مشکلات آن آغاز شد.

یکی از کارگران این شرکت به ایلنا گفت: امروز صرفا حدود 137 نفر در مجموعه مشغول به کار هستند که البته آن‌ها هم با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، در بسته‌بندی البرز هم که با این مجموعه کار می‌کند از 150 نفر؛ 12 نفر باقی مانده‌اند.

قطع آب، گاز، حق بیمه و حقوق

این کارگر نبود آب و گاز در مجموعه و عدم پرداخت حق بیمه را از مشکلات کارگران عنوان کرد و گفت: البته شرکت گاز یا برق، حق دارد که همکاری نداشته باشد؛ چراکه مجموعه بدهی‌های سنگینی به نهادهای مختلف دارد که آ‌ن‌ها را پرداخت نکرده است.

یکی دیگر از کارگران عنوان کرد: حدود دو هفته است که برای رفع نیازهای خود در شرکت، آتش روشن می‌کنیم که باتوجه به وجود مواد شیمیایی می‌تواند خطرآفرین باشد؛ از سرویس رفت و برگشت و غذا هم خبری نیست.

وی ادامه داد: چندین سال سابقه داریم اما حقوق کارگر ساده را می‌گیریم و در نیمه اول سال که روزها 31 روزه است، بر مبنای 30 روز محاسبه می‌شود؛ حتی با وجود اینکه قرارداد سفید امضا ممنوع است، این قراردادها جلوی ما گذاشته می‌شود، چهار ماه حقوق و هفت ماه بیمه عقب افتاده داریم و فیش حقوقی هم به ما داده نمی‌شود.

این کارگر با گلایه از اینکه معیشت کارگران با مشکل مواجه شده، گفت: دادستان شهرستان البرز پیگیر وضعیت کارخانه است. قرار بود وزیر صمت نیز از این کارخانه بازدید داشته باشد؛ مسئولین استانی هم در جریان مشکلات ما هستند؛ اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

این کارگر ادامه داد: مدیریت کنونی مسئولیت چند مجموعه بزرگ در کشور را به عهده گرفته و بیشتر آن‌ها به این وضع دچار هستند؛ البته در یکی از مجموعه‌ها با فشارهایی که وارد شد، کارشناسانی از وزارت صمت مستقر شده و مدیریت را از او گرفته‌اند که باعث رضایت کارگران شده است.

مشکلات باید در سطح ملی پیگیری شود

مشکلات این شرکت که یک روز جزء برترین‌های کشور بود، سال‌ها است که آغاز شده و امروز به اوج خود رسیده است؛ مسئولین استانی هم با وجود اینکه پیگیر حل چالش‌های آن هستند؛ اما در مجموع اعلام می‌کنند که حل این چالش صرفا در حوزه استان نیست و باید در بخش ملی بررسی شود.

در خردادماه، ۷ دستگاه لیفتراک این واحد تولیدی به دلیل بی‌توجهی کارفرمای این کارخانه به بدهی تامین اجتماعی مصادره شد که رئیس تامین اجتماعی شعبه شهر صنعتی البرز این موضوع را تایید کرده و گفته است؛ میزان بدهی به  میلیارد افزایش پیدا کرده است.

بیژن اسماعیلی (مدیر مجموعه هلدینگ داروگر) اسفند 1400 در نامه سرگشاده‌ای به معاون دادستان کل کشور علت مشکلات تولی‌پرس را، مطالبات غیرقانونی بانک اقتصاد نوین از شرکت ارزیابی کرده بود. نبود مواد اولیه هم در بازه‌های زمانی مختلف یکی از علت‌های مطرح شده برای متوقف شدن تولید در این واحد بود؛ این در حالی است که نمی‌توان آن را به طور کامل قبول کرد.

با توجه به اهمیت تولید، احیای واحدهای صنعتی از جمله تولی‌پرس از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد توجه ویژه مسئولین استانی و ملی باشد.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز