خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره جنگل‌داری استان خبرداد؛

کاشت یک میلیون و 900 هزار اصله نهال در همدان

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۴۴۹

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سهم همدان از طرح "مردمی کاشت یک میلیارد درخت" ۱۲ میلیون درخت در مدت چهار سال است که امسال در این رابطه تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار اصله نهال کاشته شده است.

به گزارش ایلنا از همدان، حمید خزایی افزود: در قالب این برنامه باید سالانه سه میلیون درخت در اراضی همدان کاشته شود که در سال نخست این طرح تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار اصله نهال کاشته شده و تا پایان سال از طریق بذکاری و تولید نهال سعی و با همکاری نهادهای مسوول و مشارکت مردم این عدد محقق می‌شود.

وی اظهار کرد: تحقق برنامه یاد شده برای این استان در قالب سه محور شامل استفاده از ظرفیت نهالستان‌های در اختیار منابع طبیعی از جمله در شهرستان ملایر، استفاده از ظرفیت نهالستان‌های بخش خصوصی و بهره گیری از مشارکت‌های مردمی در قالب مسوولیت‌های اجتماعی تعریف شده است.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: نهالستان قدس ملایر متعلق به منابع طبیعی اقدام به تولید نهال‌های یک تا ۲ساله کرده یعنی نهال‌ها بعد از گذشت یک تا ۲ سال با رسیدن به استاندارد لازم قابلیت توزیع و کشت پیدا می‌کنند.

خزائی اضافه کرد: در قالب مسوولیت اجتماعی نیزنسبت به شناسایی ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌ها اقدام شده است تا با استفاده از توان مردم بتوان اهداف پیش بینی شده را به سرعت پیش برد.

وی گفت: عملیات آماده‌سازی نهال‌های ریشه سخت و نهال‌های گلدانی، تامین نهاد، کیسه پلاستیک، خاک، کود ماسه صورت گرفته و بذر مورد نیاز نیز جمع آوری شده است.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان به گونه‌های مورد نظر در این طرح نیز اشاره کرد و گفت: گونه‌هایی نظیر بلوط، ارژن، بادامک، افرا، گلابی وحش، داغداغان، بنه، برای کاشت در عرصه‌های جمگلی و گونه‌هایی همچون سنجد، توت، اقاقی ها، ارغوان و کاج و سرو برای فضای سبز استفاده می‌شود.

خزائی فواید کاشت نهال را افزایش سهم سرانه فضای سبز، احیا و غنی‌سازی پارک‌های جنگلی، تامین بخشی از چوب مورد نیاز کشور، نقش موثر آن در تولید محصولات فرعی، ترسیب کربن، تقویت آب‌های زیر زمینی، کاهش روان آب، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد زیبایی منظر در قالب پارک‌های جنگلی دانست.

وی تاکید کرد: هر فردی نسبت به جامعه پیرامونی تکالیف و مسئولیتی دارد چنانچه این تکلیف را در قبال احیا، توسعه و حفظ جنگل ایفا کند به اهداف پیش بینی شده مبنی بر طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت زودتر از موعد مقرر دست می‌یابیم.

وسعت جنگل‌ها در استان همدان به ۴۵ هزار هکتار می‌رسد که از این میزان یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی و مابقی اراضی جنگلی و جنگل‌های دست کاشت، پارک‌های جنگلی و ذخیرگاه‌ها هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز