خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

مهرماه با گرانی می‌آید/خانواده‌ها به دنبال خرید لوازم التحریر ارزان و بی‌کیفیت

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۲۵۴

ارائه اجناس بی کیفیت در نمایشگاه‌های خیابانی

شهریور ماه در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که در آستانه بازگشایی مدارس خرید لوازم التحریر برای بسیاری از خانواده‌ها با معضلاتی همراه است.

به گزارش ایلنا، طی چند سال گذشته قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر افزایشی شده است و بسیاری به خرید حداقلی روی آورده‌اند تا فرزندشان بتواند سال تحصیلی را آغاز کند.

این روزها خرید در بازار لوازم التحریر به اوج خود رسیده است و در این میان دو دسته لوازم التحریر در بازار بیشتر به چشم می‌خورد؛ محصولات با کیفیت و اصطلاحا لاکچری و در مقابل لوازم بی کیفیت و گاها ارزان قیمت نیز این بخش عمده بازار لوازم التحریر را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از بی کیفیت بودن محصولات گلایه دارند؛ اینجا در راسته فروشندگان لوازم التحریر، تنوعی از لوازم التحریر با قیمت های مختلف وجود دارد..

زهرا که برای خرید لوازم التحریر فرزندش اینجا است در مورد قیمت‌ها می‌گوید: اگرچه قیمت برخی از محصولات ارزان است اما کیفیت بالایی ندارند و به عنوان مثال دفتری که قیمت آن ارزان است تعداد صفحات کمتری دارد و باید چند دفتر بخریم که قیمت همان دفتر لوکس می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: دیگر محصولاتی هم که به نوعی ارزان است مانند کیف، جامدادی، لیوان و... از اجناس کیفیت پایین هستند و برای استفاده 9 ماه سال تحصیلی دانش آموزان مناسب نیست.

به گفته این خریدار بسیاری از خانواده‌هایی که چند فرزند دانش آموز دارند به ناچار به خرید اجناس ارزان‌تر روی می‌آورند تا بتوانند لوازم مورد نیاز را برای آغاز سال تحصیلی فرزندان خود محیا کنند.

مهرماه با گرانی می‌آید/خانواده‌ها به دنبال خرید لوازم التحریر ارزان و بی‌کیفیت

هزینه دو برابری برای خرید لوازم التحریر با کیفیت

رضا یکی از فروشندگان بازار لوازم التحریر است او در مورد تب بازار لوازم التحریر می‌گوید: لوازم التحریر بر اساس جنس و کیفیت، قیمت‌های مختلفی دارد و به عنوان مثال دو عدد دفتر دویست برگ با قیمت 400 هزار تومان تا 200 هزارتومان قابل خریداری است.

به گفته او برای خرید اجناسی که کیفیت تقریبا بالایی دارند هزینه چند برابری باید پرداخت کرد و قیمت‌ها نسبت به  سال گذشته افزایش یافته است.

این فروشنده در مورد مشتریان نیز می‌گوید: مشتریانی که یک فرزند دانش آموز و یا شرایط مالی بهتری دارند تمایل بیشتری به خرید اجناس با کیفیت دارند و اما آنهایی که دو فرزند دانش آموز و یا شرایط مالی خوبی ندارند ترجیح می‌دهند اجناس ارزان‌تر و یا کمتر خریداری کنند.

رضا که سابقه بیش از 15 سال فروش لوازم التحریر دارد درباره تغییرات بازار می‌گوید: با افزایش قیمت‌ها بازار لوازم التحریر هم گران شد و در چند سال گذشته خانواده‌ها با 500 تا 700 هزار تومان خرید کامل لوازم التحریر انجام می‌دادند اما امروز با این مبلغ تنها می‌توانند چند قلم مورد نیاز فرزندشان را تامین کنند.

او ادامه می‌دهد: بسیاری از دانش آموزان که در رشته‌های هنرستان مشغول به تحصیل هستند هزینه‌های بالاتری را باید بپردازند وخرید تجهیزات در رشته‌های هنر، گرافیک و... بالاتر است.

هزینه فرم مدارس از550 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان است

در کنار افزایش قیمت لوازم التحریر پوشاک مدارس نیز افزایش قیمت داشته است به گفته عضو اتحادیه تولید و صادرات پوشاک قیمت انواع لباس فرم مدارس در دوره دبستان 40 تا 50 درصد افزایش داشته است.

بر این اساس حداقل قیمت روپوش و شلوار مدارس برای پسران از 550 و دختران 600 هزار تومان است که این قیمت برای ساده ترین طرح لباس مدارس است و لباس‌های لوکس مدارس به یک میلیون و 400  هزار تومان هم می‌رسد.

این درحالی است که کیفیت فرم مدارس بارها مورد انتقاد خانواده ها قرار گرفته است.

یکی از والدین دراین باره می‌گوید: پارچه‌های استفاده شده برای دوخت فرم مدارس کیفیت خوبی ندارند و اغلب از جنس  پلی استر است.

به گفته او مدارس اجازه تهیه پارچه و دوخت لباس را به خانواده‌ها نمی‌دهند و باید به مراکزی که مدرسه نامه می‌دهد مراجعه کنیم و این درحالی است که پرداخت این هزینه برای چنین لباس‌هایی گران است.

به عقیده او باید در مورد اجناس استفاده شده با والدین مشورت شود و این انتخاب یک طرفه نباشد.

مهرماه با گرانی می‌آید/خانواده‌ها به دنبال خرید لوازم التحریر ارزان و بی‌کیفیت

افزایش تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان شیراز در گفت‌وگو با "ایلنا" درباره بازار لوازم التحریر شیراز می‌گوید: سال تحصیلی امسال رونق خاصی دارد و با گذشت موضوع کرونا و تعطیلی واحدهای آموزشی در سال تحصیلی پیش رو بازار نوشت افزار‌ها رونق می‌گیرد.

محمدعلی زعفرانی می‌گوید: با تلاش‌های انجام شده سعی شد نسبت به سنوات گذشته تعداد تولیدات داخلی در زمینه تولید نوشت افزار افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان داخلی سهم زیادی در تولید نوشت افزار دارند، بیان کرد: تولیدات داخلی با کیفیت و تنوع مختلف است و  برخی هم تحت لیسانس مواد اولیه خارج است.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی لوازم التحریر

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان شیراز با اشاره به اینکه افزایش قیمت نوشت افزار با تورم موجود و تابع مسایل مختلف است، عنوان کرد: اما با این وجود افزایش قیمت ها نسبت به موارد دیگر قابل تحمل است و امکان خرید برای اقشار مختلف وجود دارد.

به گفته زعفرانی بین 20 تا 30 درصد در موارد مختلف افزایش قیمت لوازم التحریر داشته ایم و از آنجا که از برند های مختلف با کیفیت در رده های مختلف است این امکان برای خریداران فراهم شده است که تنوع محصول و قیمت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه محصولات نوشت افزار از استاندارد خاص برخوردار هستند و  برخی از اقلام حتی صادرات دارند، بیان کرد: در واقع محصولات کیفیت خوبی نسبت به قیمت دارند و با نمونه های مشابه  خارجی برابری دارند که  شامل مدادهای مختلف، خودکار و...  می‌شود.

ارائه اجناس بی کیفیت در نمایشگاه‌های خیابانی

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان شیراز درباره برخی از محصولات بی‌کیفیت عرضه شده نیز می‌گوید: عمده محصولات بی کفیتی که عرضه می‌شود در خارج از واحدهای صنفی است و این در حالی است که فروش لوازم التحریر خارج از صنوف ممنوع است و با فروشندگان نیز برخورد قانونی می‌شود.

زعفرانی خاطرنشان می‌کند: برخی مکان‌ها  مانند  نمایشگاه‌های خیابانی و ... جنس بی‌کیفیت ارائه می‌دهند و برخی از موارد از زمان تولید و  تاریخ مصرف گذشته و حتی برخی از قیمت‌ها غیر واقعی است.

وی تاکید می‌کند که خرید لوازم التحریر از فروشگاه و صنوف معتبر باشد تا در صورت بروز مشکل بتوانند از طریق اتحادیه پیگیری کنند.

به گزارش ایلنا؛ بررسی قیمت ها در بازار لوازم التحریر نشان می‌دهد که به طور متوسط برای خرید یک کیف بین 300 تا 800 هزار تومان، 5 دفتر ساده 80 برگ 200 تا 300 هزار تومان، 3 دفتر 80 برگ فانتزی 300 تا 400 هزار تومان، مداد، پاک کن، تراش، خودکار و خط کش 200 هزار تومان، مداد رنگی، دفتر نقاشی 250 هزار تومان هزینه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز