خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه شیراز:

هیچ استادی به واسطه رخدادهای ۱۴۰۱ از دانشگاه شیراز خارج نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۴۰۹

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه هیچ استادی از این دانشگاه به واسطه رخدادهای ۱۴۰۱، منفک و خارج نشده است، عنوان کرد: دانشگاه شیراز طی رخدادهای ۱۴۰۱، یکی از آرامترین فضاهای دانشگاهی را داشت، البته اعتراضات و تجمعاتی بود، اما کمترین میزان آسیب را به همراه داشت.

به گزارش ایلنا، محمد موذنی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: همانند سال‌های گذشته، بعضی از اساتید دانشگاه شیراز با گرفتن مرخصی بدون حقوق، برای انجام فرصت مطالعاتی یا ادامه تحصیل و ... به خارج از کشور رفته‌اند، اما در همین سال‌های اخیر شاهد جذب افرادی از دانشگاه‌های خارج کشور نیز بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه شیراز، شایعه جذب شماری افراد به عنوان اعضای هیئت علمی خارج از فرآیند قانونی را کذب محض دانست و گفت: جذب اعضای هیئت علمی، براساس فرآیندهای تعریف شده قانونی و سختگیرانه‌ای انجام می‌شود و خارج از این فرآیند، هیچ فردی به عنوان عضو هیئت علمی پذیرفته نمی‌شود.

وی افزود: برای ممانعت از مهاجرت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نیز، به دنبال کمک به مهارت افزایی افراد و کمک به جذب آنان در محیط‌های شغلی هستیم.

رئیس دانشگاه شیراز همچنین از راه اندازی  ۱۵ رشته جدید که دارای بازار کار مناسبی است خبرداد و افزود: در این رشته ها با همراهی و کمک صنعتگران به دنبال تعریف رشته‌های دیگری هستیم تا در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، اثرگذار باشیم.

موذنی همچنین گفت: در دانشگاه شیراز هیچ رشته‌ای بدون دانشجو نیست و طی سال‌های اخیر شاهد تغییر در اولویت‌ها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: زمانی در رشته‌های مهندسی بیشترین تمایل به سمت رشته مکانیک بود اما اکنون این تمایل به سمت رشته کامپیوتر سوق پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه شیراز در خصوص جایگاه این دانشگاه در نظام های رتبه بندی گفت: نظام های مختلفی برای رتبه بندی است که براساس ملاک هایی دسته بندی و امتیاز می دهند و اینکه در برخی از رتبه بندی ها دانشگاهی نیست بستگی به ورود دانشگاه در رتبه بندی و ثبت اطلاعات در سامانه دارد و به معنای افت علمی و سقوط دانشگاه در رتبه بندی نیست.

وی بیان کرد: براساس مجموعه ارزیابی‌های پایگاه‌های علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، دانشگاه شیراز همواره بین ۵ یا ۶ دانشگاه برتر کشور و همچنین جزو ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته است.

موذنی افزود: در ارزیابی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۱، دانشگاه شیراز در مجموع دارای امتیاز ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ بود اما طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد ارتقاء رتبه این دانشگاه و قرار گرفتن در رتبه‌های ۷۵۱ تا ۸۰۰ بوده‌ایم.

به گفته وی در نظام نیچراندکس، دانشگاه شیراز رتبه اول را بین دانشگاه‌های ایران کسب کرده است.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۷۹۴ مقاله علمی این دانشگاه در سایت اسکاپوس و تعداد ۱۵۴۷ مقاله در wos و ۳۶۷ مقاله در پایگاه ISC،درج شده است، خاطرنشان کرد: از نظر موضوعی در نظام QS دانشگاه شیراز در رشته مهندسی نفت رتبه ۱۰۱ تا ۴۰۰، در کشاورزی ۳۵۱ تا ۴۰۰، در برق و الکترونیک ۴۰۱ تا ۴۵۰، در مکانیک ۴۵۱ تا ۵۰۰ و ... را کسب کرده است.

به گفته موذنی رتبه‌های این دانشگاه در نظام‌ها و پایگاه‌های مختلف بین‌المللی، رضایت‌بخش است اما از نگاه ما هنوز سطح مطلوبی نیست و باید همچنان تلاش‌ها برای رشد کمی و کیفی فعالیت‌های علمی، تداوم داشته و بیشتر شود.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به برنامه‌های مد نظر برای هدایت شغلی دانش آموختگان این دانشگاه، انعقاد تفاهمنامه ارتباط با صنعت و سوق دادن اولویت‌های پژوهشی به سمت نیازهای صنعتی گفت: در این راستا بورسیه صنعت برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی و تقویت مراکز دانش بنیان و نوآور و کارآفرین  را داشته ایم. 

موذنی تعامل دانشگاه شیراز با صنعت را مناسب ارزیابی کرد و افزود: انعقاد تفاهمنامه‌هایی برای تعریف اولویت‌های پژوهشی براساس نیازهای صنعتی داشته ایم و  بعضی از صنعتگران و فعالان حوزه صنعت در استان فارس، در پژوهشکده عضویت دارند و در تعیین نیازهای پژوهشی، همکاری می‌کنند. 

وی به  تعریف بورسیه صنعتی در دانشگاه شیراز اشاره و بیان کرد: صنایع مختلف این امکان را دارند که دانشجویان مستعد را در رشته‌های مورد نیاز شناسایی و آنان را بورس کنند.

به گفته رئیس دانشگاه شیراز در این شیوه، دانشجو در پایان تحصیلات خود جذب صنعت خواهد شد و  صنایع می‌توانند که تعدادی واحد درسی را مطابق با نیاز خود تعریف کنند تا دانشجویان بورسیه این دروس را بگذرانند. 

وی با اشاره به وجود مراکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و علوم مهندسی در این دانشگاه، گفت: وظیفه این مراکز را شناسایی، جذب، هدایت و حمایت دانشجویان مستعد و نخبه دارای ایده است.

موذنی تصریح کرد: در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی نیز در حال راه‌اندازی پردیس علم و فناوری هستیم که در این ارتباط استانداری فارس هم کمک مالی قابل توجهی داشته است.

۵۰ درصد خوابگاه شیراز عمر بیش از ۴۰ سال دارند

رئیس دانشگاه شیراز در خصوص اقدامات رفاهی دانشجویی نیز گفت: طی دو سال گذشته اقدام بی‌نظیر از سوی دانشگاه شیراز در بهسازی، مرمت و نوسازی ساختمان‌ها انجام و شماری از خوابگاه‌ها بازسازی شده یا در حال بازسازی است و تعداد خوابگاه نیز در دست احداث داریم.

موذنی با یادآوری اینکه بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های دانشگاه شیراز، عمری بیش از ۴۰ سال دارد، گفت: بلوک‌های A و B خوابگاه شهید مفتح کاملا نوسازی شد و اکنون بلوک C برای انجام نوسازی تخریب شده؛ از طرفی خوابگاه شماره ۳ متاهلین نیز برای بازسازی آماده است. 

وی افزود: یک خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر برای دختران امسال آماده می‌شود و یک خوابگاه متاهلی نیز با کمک مهندس ناسوتی‌فرد، از فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز، با ظرفیت ۱۳۴ خانواده، در دست احداث قرار دارد.

 امکانات  اجازه تامین فضای زیست برای همه این دانشجویان را نمی‌دهد 

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۸۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه مشغول تحصیل و اغلب متاهل هستند، گفت: قطعا امکانات ما اجازه تامین فضای زیست برای همه این دانشجویان را نمی‌دهد اما تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها را در این بخش ارتقا دهیم. 

موذنی همچنین از توسعه فضاهای ورزشی به ویژه برای دختران، تعریف و برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی، هنری، ورزشی و ... برگزاری اردوهای دانشجویی نظیر اردوی راهیان پیشرفت و برپایی مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی، به عنوان اقدامات شاخص در تقویت نشاط و امیدافزایی در فضای دانشجویی دانشگاه شیراز یاد کرد و گفت: در سال گذشته و ۵ ماه امسال بالغ بر ۳ هزار رویداد را برگزار کرده‌ایم. 

رئیس دانشگاه شیراز ضمن بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از کل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شیراز، نخبه هستند، گفت: تعداد دانشجویان خارجی طی ۲ سال گذشته از ۱۵۰ نفر به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته و زمینه برای جذب دانشجویان بیشتر نیز فراهم است.

موذنی با بیان اینکه شرایط دانشگاه شیراز به دلیل پراکندگی ساختمان‌ها و مراکز، حمل و نقل دانشجویان و تعداد زیاد کارکنان، ویژه باید دیده شود، گفت: بیشترین سهم هزینه این دانشگاه مربوط به حقوق، یارانه غذای دانشجویی، تعمیرات و نگهداری و بازسازی بوده و بعد از آن آموزش، پژوهش و فرهنگی از اعتبارات سهم می‌برند. حال آنکه باید بیشترین سهم را آموزش و پژوهش داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز