خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

حرکت مسکن ملی به سمت مسکن مهر/ نماینده شیراز: مسکن ارزان در عمل اتفاق نیفتاد/ طرح جهش تولید مسکن قیمت خانه را ارزان نمی کند/ به جای ساخت مسکن در حال شعار دادن هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۳۱۶

وعده ساخت مسکن همیشه از سوی دولت‌ها مطرح بوده و با یک بررسی کلی از وضعیت بازار مسکن در دوره‌های مختلف، می‌بینیم که از گذشته تاکنون دولت‌ها تلاش کردند سالیانه تعداد قابل توجه‌ای واحد مسکونی بسازند اما با توجه به مشکلات و نبود زیرساخت‌های لازم هیچ وقت اهداف دولت‌ها به‌طور کامل محقق نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند با افزایش عرضه مسکن می‌توان امیدوار بود که بازار در سمت‌وسوی مناسبی قرار بگیرد.

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح مسکن ملی از آن دست وعده‌هایی است که به گفته برخی از کارشناسان اگر محقق شود می‌تواند بازار مسکن را تا حدودی از شر چالش‌ها خلاص کند؛ اما باید این سئوال را پرسید که آیا با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و عدم زیرساخت‌های مناسب در برخی شهرها طرح مسکن ملی به نتیجه و هدف اصلی خود رسیده است؟

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند ساخت یک میلیون مسکن در سال با توجه به لزوم برخی نیازها، با اما و اگر همراه است و برخی مشکلات تحقق این وعده‌ را سخت می‌کند.

بازار مسکن کنترل نشد

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه دولت نتوانسته بازار مسکن را کنترل کند، می گوید: روشی که در موضوع مسکن پیش گرفته شده است نمی‌تواند بازار مسکن را متعادل کند.

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه اتفاقی که در بازار مسکن در حال رخ دادن است همانند اقداماتی است که در مسکن مهر انجام می‌شد، می‌افزاید: مسئولان با سر دادن یک سری شعارها فعالیت‌هایی را با موضوع مسکن مهر انجام دادند که تعداد کل خانه‌های ساخته شده به دو میلیون مسکن هم نرسید.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه ساخت مسکن مهر باعث افزایش نقدینگی شد، ادامه می‌دهد: در آن زمان دولت بانک‌ها را مجبور کرد که پول های‌شان را به بازار مسکن هدایت کنند که این موضوع باعث شد این پروژه به جای آنکه در  مدت سه سال به بهره برداری برسد؛ 10 ساله طول بکشد.

وی با بیان اینکه این اقدامات سبب شد تا بازار مسکن در یک بازه 5 الی 6 ساله به رکود برود و هیچ فردی سرمایه‌ای که در اختیار داشت را روانه بازار مسکن نکند، بیان می‌کند: تمام این اقدامات سبب شد تا قیمت مسکن در عرض یک سال 10 برابر شود.

عضو کمیسیون آموزش با اشاره به اینکه شوربختانه مسکن مهر مکان بسیار مناسبی جهت تربیت، آموزش و ... نیست، بیان می‌کند: موضوعاتی مانند محرومیت، مشرفیت خانه‌ها به یکدیگر اصلاح الگوی انرژی و ... در مسکن مهر رعایت نشد که باعث بروز مشکلاتی شده است.

حرکت مسکن ملی به سمت مسکن مهر/ نماینده شیراز: مسکن ارزان در عمل اتفاق نیفتاد/ طرح جهش تولید مسکن قیمت خانه را ارزان نمی کند/ به جای ساخت مسکن در حال شعار دادن هستیم

 پتانسیل مردم در ساخت مسکن نادیده گرفته شد

وی با بیان اینکه در حال حاضر به جای ساخت مسکن در حال شعار دادن هستیم، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی به ازای هر 10 سخنرانی مسئولان در موضوعات مسکن هنوز تعداد 5 خانه احداث نشده است که روند ساخت مسکن بسیار کند پیش می‌رود.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه دولت پتانسیل مردم را در ساخت مسکن نادیده گرفته است، می‌گوید: دولت همواره مردم را به ساخت مسکن با قیمتی ارزان امیدوار می‌کند که این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد و در شرایط فعلی هزینه هر متر ساخت مسکن بدون هزینه زمین و ..... حداقل متری 10 میلیون تومان است که به قشر متوسط به پایین فشار می‌آورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه با اشاره به اینکه عمل نکردن دولت به تعهداتش نسبت به ساخت مسکن باعث بدبینی جامعه به مسئولان می‌شود، بیان می‌کند: در صورتی که دولت خواستار ساخت مسکن است باید همیشه در حوزه ایجاد مسکن فعالیت کند و به شعار موقتی اکتفا نکند.

دولت نباید به فکر در آمدهای دیگر در حوزه مسکن باشد

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه دولت نباید به فکر در آمدهای دیگر در حوزه مسکن باشد، به افزایش چندین برابری هزینه‌های بیمه ساختمانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: متاسفانه قیمت بیمه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته حدود 10 برابر افزایش یافته است که جهت کنترل قیمت مجلس به این موضوع ورود کرد که از طرفی دیگر سازمان تامین اجتماعی هم به این موضوع اعتراض و عنوان کرد در مواردی مانند پرداخت دستمزد با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان مجددا لایحه افزایش قیمت بیمه ساختمانی را به مجلس بازگردانده است که باعث شده تا بخش خصوصی سه الی 4 ماه معطل این طرح بماند، می‌گوید: متاسفانه معلق ماندن این طرح باعث شده تا ساخت و ساز ها به شدت کاهش پیدا کند.

حرکت مسکن ملی به سمت مسکن مهر/ نماینده شیراز: مسکن ارزان در عمل اتفاق نیفتاد/ طرح جهش تولید مسکن قیمت خانه را ارزان نمی کند/ به جای ساخت مسکن در حال شعار دادن هستیم

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه مبلغ بیمه کارگران ساختمان معمولی که در گذشته حدود 50 میلیون تومان بود در حال حاضر به 550 میلیون تومان افزایش یافته است، ادامه می‌دهد: پرداخت این مبلغ توسط سازندگان در بدو آغاز به کار دشوار است که این مهم باعث می شود سازندگان از ساخت مسکن دلسرد شوند.

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه عدم ساخت و ساز رونق در تمام موضوعات و اشتغال را متوقف می‌کند، می‌گوید: دولت باید به جای اقدامات احساسی در بازار مسکن بیشتر فعالیتش را به سمت برنامه بودن سوق دهد.

طرح جهش تولید مسکن قیمت خانه را ارزان نمی‌کند

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با بیان اینکه دولت باید در حوزه ساخت مسکن به موضوع آمایش سرزمین هم توجه ویژه‌ای داشته باشد و تصمیماتی اتخاذ نکند که تمام جمعیت به سمت کلانشهر ها هدایت شود، بیان می‌کند: در چنین شرایطی نباید کشور و روستاها را از جمعیت خالی کرد و باید ساخت مسکن را به سمت شهر های کوچک ببریم و دولت باید سوبسید های مناسبی در موضوع ساخت مسکن در شهر های کوچک در نظر بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز