خبرگزاری کار ایران

رئیس میراث فرهنگی آوج:

مراسم آیینی‌مذهبی کومه آوج ثبت ملی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۷۷۶

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آوج از آماده‌سازی و تهیه پرونده مراسم آیینی کومه برای ثبت در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس خبر داد.

به گزارش ایلنا، میثم رحمانی با اعلام این خبر گفت: در راستای صیانت از میراث ناملموس عاشورایی، پرونده ثبت ملی مراسم آیینی‌مذهبی کومه از آیین‌های عزاداری مرتبط با ماه محرم در شهرستان آوج با تلاش کارشناسان ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهیه شده که پس از بررسی در کمیته ثبت آثار ناملموس کشور این مراسم در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به‌ثبت می‌رسد.

رئیس اداره میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آوج اظهارکرد: مراسم آیینی‌مذهبی کومه یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های مذهبی ویِژه منطقه آوج است که از شب تاسوعای حسینی آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه دارد و مردم آوج این مراسم را با شوری خاص و اعتقاد راسخ هرساله اجرا می‌کنند.

وی افزود: کومه به‌معنای لغوی یعنی کمک کردن و در واقع این مراسم نمادین  برای یاری رساندن گروهی از افراد به امام حسین(ع) و یارانش است که به سمت کربلا حرکت می‌کنند ولی زمانی می‌رسند که واقعه کربلا به پایان رسیده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: کومه به‌عنوان اولین اثر میراث معنوی منطقه آوج در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز