خبرگزاری کار ایران

ایلنا از لرستان گزارش می‌دهد؛

آیین گِل مالی مردم لر در روز عاشورا قدمتی دیرینه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۵۴۰

مردم لرستان و به خصوص شهرستان خرم آباد روز عاشورای حسینی در سوگ آقا ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش خود را آغشته به گِل کرده و با سوگواری و نوحه سرایی به سبک محلی عزاداری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین گِل مالی بیشتر در مناطق غرب کشور بویژه لرستان و به خصوص شهر خرم آباد نمود دارد و این سنت با قدمتی چندین هزار ساله به ثبت  ملی هم رسیده است.

در شهر خرم آباد دو روز قبل از عاشورا عزاداران هیئتی در صدد تهیه هیزم و خاک بوده و حوضچه‌هایی می‌سازند در سپیده دم عاشورا با ظرافت خاصی خاک را با آب و گُلاب مخلوط و تبدیل به گِل می‌کنند تا قبل از طلوع آفتاب زن و مرد، پیر و جوان در عزای سرور و سالار شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش خود را به گِل آغشته کنند و با حزن و اندوه در غالب دسته‌های عزاداری به سمت تکیه گاه و جایگاهای عزاداری حرکت و نوحه سرایی به گویش محلی سر می‌دهند.

مردمان دیار لرستان اعتقاد، عشق و علاقه خاصی به امام حسین (ع) و علمدار کربلا ابوالفضل العباس (ع) دارند.

در بین مردم لر مرسوم است هر وقت عزیزترین خود را از دست بدهند سوگوار به گِل آغشته می‌شوند. بنابراین امام‌ حسین (ع) و یاران با وفایش جایگاه خاصی در بین آنها دارند که خود را در عزای ایشان به گِل آغشته و عزاداری همراه با حزن و اندوه برگزار می‌کنند.

آیین گِل مالی در روز عاشورا در محلات شهر خرم آباد در غالب هیئت عزاداری برگزار می‌شود که پس از گِل مالی به سمت مراکز عزاداری در شهر همراه با نوحه سرایی حرکت می‌کنند.

اعتقاد مردم به آیین گِل مالی به حدی بالاست که بعضا هم مقداری از گل لباس‌های خود را به عنوان تبرک و گرفتن حاجت تا سال آینده نگهداری می‌کنند.

این آیین همه ساله با قوت و شدت بیشتری برپا می‌شود چرا که این سنت نیاکان  دیار لرستان است همه ساله در عزای سید و سالار شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین (ع) به سوگ بنشینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز