خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می‌دهد؛

نانوایان کاشانی این روزها شرایط سختی را می‌گذرانند/ اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان موجب کمبود نیرو کار در صنف نانوایان شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۰۹۲

با وجود هوشمند سازی یارانه نان، نانوایان کاشانی با مشکلات زیادی روبرو هستند و دخل و خرج شان با هم نمی‌خواند و با هزینه‌های سنگین تولید روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، بیش از یک سال است که از زمان هوشمندسازی یارانه نان در کشور می‌گذرد. پس از گذشت این مدت انتظار می‌رفت هم‌زمان با تکمیل مراحل اجرای طرح، مشکلات حوزه آرد و نان به ویژه نانوایان مرتفع شود‌ اما این اتفاق نیافتاد و کماکان با وجود ضعف‌های زیادی که در طرح هوشمند سازی یارانه نان وجود دارد، دغدغه‌های خبازان نیز مثل گذشته پابرجا بوده و اقدام عملی محسوسی  برای رفع چالش‌ها توسط رئیس اتحادیه نانوایان کاشان صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه نانوایان کاشان با بیان اینکه اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان موجب کمبود نیرو کار در صنف نانوایان شده است می‌گوید: کم شدن سهمیه آرد واحد‌های نانوایی، بسیاری از آنها را مجبور به تعدیل نیرو به منظور کاهش هزینه‌ها کرده است.

علی ذبیحی در این باره می‌گوید: کارگران پس از ترک کار و تشکیل پرونده در خصوص حقوق و مزایا نسبت به دریافت مطالبات قدیمی خود اقدام کرده و پس از آن روانه شرکت‌های تولیدی در کاشان می‌شوند؛ این زنگ خطری برای آینده و نبود کارگر برای فعالیت در این صنف است.

وی تاکید می‌کند: افزایش سرسام آور اجاره‌بها در شهر کاشان و حومه یکی دیگر از مشکلاتی است که بیشتر نانوایان با آن درگیر هستند و مشاهده شده مالک ضمن تهدید، برای نانوا ضرب الاجل تخلیه تعیین می‌کند؛ این امر برای نانوا و با توجه به هزینه‌های سنگین و چند صد میلیون تومانی جابه جایی مقرون به صرفه نبوده و در نهایت این نانوای بخت برگشته و بی‌ نواست که  مجبور به تمکین می‌شود.

به گفته ذبیحی رول‌های کاغذ مختص دستگاه پوز نانوایی هم از  جمله معضلاتی است که گریبانگیر این روزهای خبازان کاشانی شده و آنها را مجبور کرده تا رول‌های کاغذی را به صورت آزاد تهیه کنند و این در شرایطی است که می‌بایست بانک طرف حساب با نانوایان، آن را تامین کرده و در اختیارشان قرار بدهد.

تحمیل آرد جرعه یکی دیگر از دغدغه‌های است که تاکنون هیچ شخصی در منطقه کاشان موفق به حل آن نشده است؛ جدا از کیفیت نامطلوب آرد جرعه که اخیرا نیز  سبب بازگرداندن یازده هزار کیلو از آن شد، اضافه دریافت ۱۷هزار تومانی هزینه حمل بابت هر کیسه آرد، رنج و غم نانوایان را مضاعف کرده است.

در این میان دولت هم نتوانسته خلأ درآمدی نانوایان را به سبب عدم تغییر  محسوس قیمت نان، افزایش هزینه‌های جاری شامل دستمزد و انرژی و همچنین گران شدن چند برابری بیمه متصدیان نانوایی را از طریق پرداخت یارانه نقدی ترمیم کند. واقعیت امر این است که  بسیاری از نانوایان قدیمی اهل کاشان به رغم  ضرر و زیان روزانه مجبور به ادامه راه هستند، چرا که بازگشت از این شغل، آنهم در میانه راه را چندان به صلاح و مصلحت ندانسته و از طرفی سرمایه و توان آغاز شغل و پیشه دیگری را هم ندارند.

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز