خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

گردشگری فارس به بن بست رسیده است / بخشی از مجموعه های گردشگری در استان تعطیل است / نماینده شیراز: وزراتخانه برای تغییرات مدیریت گردشگری مقاومت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۶۴۶

فارس از نظر تعدد و تنوع رویدادهای گردشگری و فرهنگی سرآمد دیگر استان ها است و آنطور که کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند بیش از پنجاه رویداد گردشگری برای این استان تدوین شده که اگر همت و حمایتی باشد؛ ماهی ۳ الی۴ رویداد گردشگری در سطح استان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس، بی تردید این رویدادها تأثیر به سزایی در رونق اقتصاد گردشگری استان و منتفع شدن جوامع محلی از حضور گردشگران خواهد داشت اما آنچه که این روزها در استان فارس مشاهده می‌شود چراغ خاموش گردشگری است.

نه رویدادی برگزار و نه رونق اقتصادی وجود دارد و به اعتقاد متخصصین این حوزه، گردشگری فارس به دلایل متعددی چون عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری اشتباه به کوچه بن بست رسیده است!

فارسی که 40 درصد از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی کشور را در دل خود جای داده و مقصد نخست گردشگران فرهنگی خارجی و گردشگران داخلی است نزدیک به یک سال و نیم سال است که از داشتن معاون گردشگری در اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان که متولی اصلی گردشگری است بی بهره است و چهار ماه می‌شود که حتی سرپرست برای این معاونت ندارد!

براساس این گزارش آنچه که این روزها دیده می‌شود؛ بی تردید مشکل گردشگری فارس با انتصاب یک معاون قوی  هم حل نمی‌شود چرا که حکایت وضعیت  گردشگری فارس شباهت بسیاری به  مَثل «خانه از پای بست ویران» است، دارد.

آنطور که یکی از نمایندگان مردم شیراز در مجلس می‌گوید: اگر وزیر گردشگری تخصصی‌تر و علمی تر انتخاب می‌شد و نقطه نظرات صاحب نظران گردشگری کشور به ویژه فعالان بخش خصوصی قبل از انتخاب وی  گرفته می‌شد وضعیت گردشگری چنین نبود  ولی متاسفانه این گونه نشد.

اینجا فارس است استانی که گردشگری آن به دست گروه‌های پنهان هدایت می‌شود و اجازه نمی‌دهند که نظارت‌ها، بازرسی‌ها از برخی تاسیسات و موسسات گردشگری به درستی انجام گیرد که این خود مانع بزرگی برای پیشرفت و توسعه گردشگری است.

گردشگری فارس به بن بست رسیده است / بخشی از مجموعه های گردشگری در استان تعطیل است / نماینده شیراز: وزراتخانه برای تغییرات مدیریت گردشگری مقاومت می‌کند

احساس نیاز در حوزه گردشگری دیده نمی‌شود

نماینده شیراز در مجلس معتقد است‌ عملکرد ضعیف این حوزه مربوط به استان فارس نیست بلکه  این ضعف به مدیریت کلان کشوری باز می‌گردد و از  پرداختن به  بحث گردشگری  اداره کل میراث فرهنگی فارس غافل شدیم. شاید  فکر می‌کنیم باید مدیران درجه سه را برگزینیم و مدیران درجه یک در جای دیگری فعالیت کنند در صورتی که اگر گردشگری قوی داشته باشیم بسیاری از  مشکلات و معضلات اجتماعی که آنقدر هزینه برای آن می‌شود، خیلی سریع برطرف می‌شوند.

علیرضا پاک فطرت در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه از نظر اقتصادی شاید احساس نیازمندی نمی‌کنیم که به سمت گردشگری برویم، می‌افزاید: اگر از نظر اشتغال، معیشت و اقتصاد احساس نیاز بیشتری می‌کردیم حتما توجه بیشتری هم به مقوله گردشگری  می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: اگر وزیر گردشگری تخصصی‌تر و علمی‌تر انتخاب می‌شد  و  نقطه نظرات صاحب نظران گردشگری کشور به ویژه فعالان بخش خصوصی قبل از انتخاب وی گرفته می‌شد وضعیت گردشگری چنین نبود  ولی متاسفانه این گونه نشد.

به گفته پاک فطرت  لوکوموتیو گردشگری کشور در دست وزیر است اما وقتی وزیر رفاقتی انتخاب و قول‌هایی قبل از انتخابات داده می‌شود؛ بی تردید هدف حل مشکل گردشگری کشور نیست و حل مشکل فرد یا گروه است.

 مدیران گردشگری حتما نباید کارمند رسمی باشند

وی می افزاید:  در بحث های مدیریتی به مسائل حزبی و سیاسی نباید نگاه کرد هر کسی که توانمند‌تر و دلسوز تر است بیشتر می‌تواند گردشگری را رونق دهد.

پاک فطرت تاکید می‌کند: ضروری است در این حوزه  به بخش خصوصی توجه بیشتری شود و چه اشکالی دارد که مدیران گردشگری از بخش خصوصی انتخاب شوند و حتما نباید کارمند رسمی باشند.

وی با اشاره به اینکه در شیراز مدیران توانمند بسیاری در بخش خصوصی کار می‌کنند و با چنگ و دندان بحث گردشگری را به خوبی اداره کرده‌اند، می‌گوید: چه ایرادی دارد طی دوره‌های سه تا ۴ ساله به این افراد مسئولیت داد.

وی ادامه می‌دهد: وزیر گردشگری باید در برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت خود را البته نه با شعار و حرف زدن و کلی گویی را مشخص و ارایه کند.

 ورود  دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد وزارتخانه گردشگری

پاک فطرت در بخش دیگری از سخنانش به ورود دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد وزارتخانه گردشگری اشاره دارد و می افزاید: به نظر می‌رسد به مباحث گردشگری توجه آنچنانی نمی‌شود در صورتی که اگر مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری قوی و متخصص باشند اشتغال زیادی در قسمت‌های مختلف شاهد خواهیم بود.

نماینده شیراز در مجلس تصریح می‌کند: عده‌ای به اسم توسعه گردشگری و ساخت هتل وام‌های کلان دریافت می‌کنند اما درصدی زیادی از آن را در ملک، طلا، اتومبیل و جای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند ؛ از این رو باید دستگاه‌های نظارتی توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

گردشگری فارس به بن بست رسیده است / بخشی از مجموعه های گردشگری در استان تعطیل است / نماینده شیراز: وزراتخانه برای تغییرات مدیریت گردشگری مقاومت می‌کند

وزراتخانه برای تغییرات مدیریتی مقاومت می‌کند

نماینده دیگر شیراز در مجلس نیز می‌گوید: استان به دنبال تغییر مدیر کل میراث فرهنگی فارس است اما وزرات خانه مقاومت می‌کند و باید این مشکلات هر چه سریع تر حل شود.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا می‌افزاید: بی شک گردشگری بهترین بخشی است که می‌تواند در ارزش افزوده و درآمد استان تأثیر گذار باشد و رونقی در فعالیت‌های اقتصادی استان ایجاد کند از این رو باید به این صنعت به درستی پرداخته و مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه فارس یکی از استان‌های کلیدی در بخش گردشگری  است  و گردشگری هم جزو بخش‌های کلیدی استان است، خاطرنشان می‌کند: بین استان و وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری ناهماهنگی و اختلاف نظرهایی وجو دارد.

قادری ادامه می‌دهد: نباید از کنار چنین موضوعاتی  به سادگی عبور کرد چرا که مسائل پیش پا افتاده روی کلیت  ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان اثر گذار است؛ بنابراین  این مباحث هر چه سریع‌تر باید حل شود تا رونق و تحرکی در فعالیت‌های گردشگری صورت گیرد و شاهد برگزاری  رویدادهای مختلف گردشگری استان باشیم تا بتوان تحرکی در استان ایجاد کنیم.

وی می‌افزاید: اگر نمایندگان در حوزه  مدیریتی گردشگری وارد شوند بلافاصله از سمت وزارتخانه بحثی مطرح می‌شود که چرا نمایندگان در کارهای اجرایی دخالت می‌کنند اگر هم صحبتی نشود و از کنار موضوع بگذریم که ناهماهنگی‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ از اینرو  باید وزارتخانه کاری کند تا وضع موجود سر و سامان پیدا کند.

گردشگری فارس به بن بست رسیده است / بخشی از مجموعه های گردشگری در استان تعطیل است / نماینده شیراز: وزراتخانه برای تغییرات مدیریت گردشگری مقاومت می‌کند

بخشی از مجموعه های گردشگری در فارس تعطیل است

وی با  ابراز تاسف از اینکه هم اکنون  بخشی از مجموعه‌های گردشگری در استان تعطیل است، یادآور می‌شود: قبلا یک لونا پارک در شهر شیراز وجود داشت؛ امروز در زمینه امکانات تفریحی و کار جدی انجام نداده‌ایم و گردشگرانی که از استان‌های همجوار مانند بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و حتی سیستان و بلوچستان به این شهر می‌آیند با مشکل مواجه‌اند.

 قادری با اشاره به اینکه استان باید در این زمینه کارهای  جدی‌تری انجام دهد، بیان می‌کند: وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری خیلی در بحث مدیریتی نتوانسته کاری کند و اگر مشکل هم در استان باشد  باید وزارتخانه  پای کار بیاید و مشکلات را حل کند.

نماینده شیراز خواستار پی‌گیری مباحث گردشگری از سوی  خبرنگاران شده و ادامه می‌دهد: ما هم تذکرهای لازم را می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که از این وضعیت خارج شویم و ظرفیت‌ها را فعال کنیم که وضعیت بهتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز