خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

۹۰ درصد کارگاه‌های ساختمانی قزوین ایمن نیستند/به کارگیری اتباع چالش کارگران ساختمانی را دوچندان کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۹۷۰

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قزوین گفت: باتوجه به کمبود نظارت‌ها و عدم آموزش کارفرماها و پیمانکاران، اصول ایمنی برای کارگران ساختمانی در ۹۰ درصد کارگاه‌ها رعایت نمی‌شود و شاهد حوادث مختلف در این حوزه هستیم.

محرم سلیمانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره وضعیت کارگران ساختمانی گفت: این کارگران فصلی هستند و زمان محدودی اشتغال دارند، متاسفانه در استان ما مشکلات به اوج خود رسیده و بکارگیری اتباع هم مشکلات را دوچندان کرده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان البرز ادامه داد: درحال حاضر در پروژه‌های مسکن ملی بیشتر شرکت‌های تعاونی از اتباع استفاده می‌کنند و حتی ظریف کاری‌های ساختمان‌ها هم توسط آن‌ها انجام می‌شود، باتوجه به اینکه کارفرما برای این کارگران بیمه و سایر مزایا را پرداخت نمی‌کند و می‌تواند حقوق کمتری هم درنظر بگیرد، بکارگیری اتباع از کارگران بومی برای آن‌ها به‌صرفه‌تر است و مکاتبات ما هم تا کنون به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی تاکید کرد: اینکه کارگران بومی حاضر به کار نیستند و از این رو از کارگران اتباع استفاده می‌شود را قبول ندارم، باید در نظر داشت که شرایط برای کارگران اتباع مهیاتر است و مزایای خوبی برای آن‌ها وجود دارد ازجمله اینکه در کشوری با امنیت کار می‌کنند و باتوجه به اینکه به صورت گروهی و در کارگاه‌ها مستقر می‌شوند، هزینه‌های آن‌ها کاهش می‌یابد؛ اما کارگران بومی باتوجه به شرایط معیشتی نمی‌توانند با حقوق‌های موجود، هزینه‌های خود و خانواده را به راحتی تامین کنند.

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قزوین با بیان اینکه بیمه از دیگر مشکلات عمده کارگران ساختمانی است، اظهار کرد: بیمه کارگران از سال ۹۸ متوقف شده، سازمان تامین اجتماعی، باتوجه به قانون حق بیمه را از پروانه‌ها اخذ می‌کند، اما کارگران بیمه نمی‌شوند، باتوجه به اینکه کارگران به دلیل بیکاری یا حقوق کم قادر به پرداخت حق بیمه نیستند، ریزش و حذفیات هم داریم و این افراد باید مجدد در صف انتظار باشند تا سهمیه جدید برای بیمه اعلام شود.

وی ادامه داد: بازرسان تامین اجتماعی هم مدام بیمه شده را زیر نظر دارد تا جایی ضعفی ببیند و بیمه را قطع کنند، درحال حاضر حدود ۶ هزار نفر در نوبت بیمه هستند و حدود ۱۴ هزار نفر هم بیمه پرداز اصلی داریم. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان البرز درباره ایمنی کارگاه‌های ساختمانی هم گفت: باتوجه به پراکندگی کارگاه‌های ساختمانی و محدودیت نیروهای بازرسی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نظارت و ساماندهی با مشکل مواجه می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز