خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی:

276 واحد صنعتی مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شدند / 100 خانه محیط‌زیست در صنایع استان بهره‌برداری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۳۱۲

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: سال گذشته از 3000 واحد صنعتی استان مرکزی 2873 واحد صنعتی و خدماتی توسط این اداره‌کل مورد پایش قرار گرفت که 276 واحد صنعتی در 4 دوره سال مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی به مناسبت هفته محیط‌زیست (16 تا 22 خرداد ماه)، افزود: در این راستا توصیه می‌شود با توجه به تصویب‌نامه پایان سال گذشته، صنایع آلاینده نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته 113 مجوز افزایش ظرفیت تولید، 139 مجوز بهره‌برداری و 341 مجوز برای استقرار واحدهای صنعتی توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی صادر شده است. 500 واحد از مجموع 3000 واحد صنعتی فعال در استان مرکزی بالقوه می توانند آلاینده باشند و 30 تا 40 واحد نیز آلاینده هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: 38 شهرک، ناحیه و قطب صنعتی در استان وجود دارد که 3000 واحد تولیدی و صنعتی در این مناطق فعالیت می‌کنند و استان با دارا بودن این واحدهای تولیدی رتبه 2 صنایع مادر، رتبه 4 تنوع تولیدات صنعتی و رتبه 8 را در زمینه معدن به خود اختصاص داده است.

یوسفی تصریح کرد: بر اساس قانون هوای پاک، صنایعی که بیش از 50 نفر در آنها اشتغال داشته باشند باید به واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSC) مجهز شوند و یک کارشناس محیط‌زیست در این واحدها باید حضور داشته باشد.

وی با عنوان کردن این موضوع که همزمان با هفته محیط‌زیست از 100 خانه محیط‌زیست در صنایع استان مرکزی بهره‌برداری می‌شود، بیان داشت: خانه‌های محیط‌زیست از جمله ظرفیت‌هایی است که جای آن در صنایع استان خالی است. در این واحدها ساماندهی پسماند، پساب و موارد زیست‌محیطی مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: شهر اراک یکی از 8 کلانشهر با هوای آلوده در کشور به شمار می‌رود. همچنین 3 شهرستان ساوه، شازند و دلیجان از نظر صنعتی مشمول آلودگی هوا هستند که 50 درصد روزهای این شهرها روزهای آلوده است.

یوسفی با یادآوری آلودگی‌های شهر اراک و وجود 6 ماه گردوغبار و 6 ماه آلودگی‌های ناشی از فعالیت صنایع در این شهر، ابراز داشت: طرح مناطق گردوغبارخیز توسط سازمان محیط‌زیست تهیه شده و سهم استان مرکزی و شهر اراک نیز به تصویب کارگروه زیربنایی رسیده‌ است.

وی اضافه کرد: در سال جاری اعتبارات خوبی برای کاهش گردوغبار در استان در نظر گرفته شده که باید توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی، هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأمین و هزینه شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی همچنین گفت: سال گذشته 39 طرح مؤثر در کاهش آلودگی هوا در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی تصویب شده که از مجموع این طرح‌ها 18 طرح مربوط به شهرداری‌ها است.

یوسفی به موضوع ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف استان اشاره داشته و افزود: بر اساس طرح‌های ارائه شده در حوزه کاهش آلودگی هوا، مقرر شده تا در یک برنامه یک تا 2 ساله، 5 ایستگاه سنجش آلودگی هوا توسط شهرداری‌ها در نقاط مختلف استان ایجاد شود.

وی اجرای پویش جمع‌آوری پلاستیک در نزدیکی شهرهای استان مرکزی را یادآوری کرده و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 1872 پلاستیک پسماند توسط سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی در اطراف شهرهای استان جمع‌آوری شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به حجم پسماندهای تولیدی در سطح استان اشاره کرده و اظهار داشت: سالانه بیش از 300 هزار تن پسماند خانگی و شهری، یک میلیون تن پسماند صنعتی و یک میلیون تن پسماند صنعتی ویژه در استان تولید می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: در راستای افزایش بهره‌وری از پسماند و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی مقرر شده بود که پسماندهای 2 شهر اراک و ساوه جمع‌آوری شوند که پیگیری اجرای این طرح در دستور کار اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی قرار دارد.

وی در خصوص وضعیت تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی، بیان داشت: در حال حاضر 11 تصفیه‌خانه شهری و 2 تصفیه‌خانه روستایی در استان مرکزی وجود دارد. اما با این حال و با توجه به اقلیم استان مرکزی بازچرخانی پساب از جمله مشکلات این استان به شمار می‌رود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز