خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی:

دلیل اساسی چالش آلودگی هوای اراک استقرار صنایع در جهت بادهای غالب است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۱۶۹

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: 280 کنوانسیون بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست داریم که باید در ایران نیز توجه ویژه‌ای به قوانین بین‌المللی محیط‌زیست شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی به 6 اهرم حکمرانی در حوزه محیط‌زیست اشاره کرده و اظهار داشت: نخستین اهرم، قوانین هستند که بعضاً بین‌المللی نیز هستند و باید دقیق و به صورت اصولی رعایت شوند. اهرم‌های دیگر شامل انگیزه‌های مالیاتی و جرایم صنایع آلاینده، شهروندان و فعالان محیط‌زیست، تحقیقات علمی و اقدامات بین‌المللی از جمله تثبیت کربن و همچنین فرهنگ‌سازی هستند که در حوزه محیط‌زیست حکمرانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ابرچالش‌های محیط‌زیستی متعددی در جهان وجود دارد که در این حوزه حاکم هستند و در جهان حکمرانی می‌کنند، ادامه داد: تغییرات اقلیمی، کمبود آب شیرین، خشکسالی، بیابان‌زایی، آلودگی هوا، کاهش تنوع زیستی و تخریب لایه ازن از مهمترین ابرچالش‌های حوزه محیط‌زیست هستند که در جهان حاکم هستند و حکمرانی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با تأکید بر چالش‌های محیط‌زیستی استان مرکزی، اظهار داشت: اولین چالش این استان موضوع آلودگی هوا است. 57 درصد سهم آلاینده‌ها در استان مربوط به صنایع خانگی و حمل‌ونقل و 43 درصد مربوط به صنایع است. بیشترین آلایندگی مربوط به نیروگاه حرارتی شازند است. در کنار این صنایع بزرگ، صنایع کوچک و خرد مانند صنایع مرتبط با ذوب فلزات و آبکاری نیز وجود دارند که تأثیرگذار در آلودگی هوا هستند.

یوسفی تصریح کرد: دلیل عمده و اساسی چالش آلودگی هوا در اراک استقرار صنایع در جهتی است که بادهای غالب به سمت شهر اراک می‌وزند. از سوی دیگر بحث توسعه و استقرار صنایع در شعاع 30 کیلومتری اراک مطرح است که باید این موضوع توسط مسئولین بیشتر پیگیری شود. ناترازی برق و گاز، فقدان نظام مهندسی قوی صنایع و آلایندگی کوره‌های آجرپزی و سنتی بودن کارگاه‌های ریخته‌گری فلزات در اطراف اراک نیز از دیگر عوامل آلودگی هوا در اراک است.

وی با ابراز ناراحتی از این موضوع که عوارضی که در حوزه آلایندگی‌ها اخذ می‌شود در راستای کاهش آلایندگی‌ها مورد استفاده قرار نگرفته است، بیان داشت: با مصوبات اخیر در حوزه کاهش آلودگی هوای اراک، به سمت و سویی خواهیم رفت که 50 درصد عوارض آلایندگی در جهت افزایش پروژه‌های زیست‌محیطی هزینه شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: مدیریت قابل قبولی در حوزه پساب‌های سطح استان وجود ندارد. متأسفانه پساب‌های سطحی معمولاً رها هستند یا به رودخانه‌ها ریخته می‌شوند. این پساب‌ها در دنیا به عنوان آب خاکستری شناخته می‌شوند اما در استان مرکزی به شکل تهدید درآمده‌اند. طبق برآوردی که داشته‌ایم در استان مرکزی حدود 2000 لیتر در ثانیه پساب‌ وجود دارد که قابلیت برنامه‌ریزی و استفاده دارند.

یوسفی به حوزه‌هایی که پساب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرده و ابراز داشت: برای بازگردانی و استفاده از این پساب‌ها در حوزه صنعت اقدامات خاصی انجام نشده است. اما متأسفانه اخیراً در کشاورزی از پساب‌ها استفاده می‌شود. در این شرایط باید در نظر داشته باشیم که پساب‌ها عوارضی را در پی دارند و محصولات کشاورزی که تولید می‌شود از لحاظ بهداشتی نیز مشکل دارد.

یوسفی به دیگر چالش‌های مهم در حوزه محیط‌زیست استان مرکزی اشاره کرده و افزود: نشست زمین، آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌هایی که اتفاق افتاده است نیز از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی استان است. همچنین از سوی دیگر در سالیان اخیر کوچ سرما در پاییز زودتر از سال‌های گذشته اتفاق افتاده است و به همین دلیل باغات استان از جمله باغات انار و گردو دچار سرمازدگی شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز